Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Studielån og billån har vel alltid trukket ned? :klo:

Da jeg tok lån i 2013, fikk jeg heller ikke mer enn 3x inntekt - studielån.  Men jeg var heldig og kom meg inn på boligmarkedet før det eksploderte, da. 

Anonymkode: 2a603...8fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kravet om egenkapital er helt ok, men kravet til inntekt er urettferdig. Banken vil fortelle deg at du ikke vil klare å klare å betjene et lån som koster 5000 i måneden, selv om du betaler 10000 i leie per i dag. Det tvinger lavlønte til å fortsette å leie, og bruke mer på å bo enn de som tjener bedre.

Anonymkode: fc197...39d

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Betjeningsevne = klarer du 10.000 i leie klarer du også 5.000 i månedskostnad i lån + husforsikring, felleskostnad og komm.avgifter - som du ikke betaler når du leier.

Lånegrad = en gitt antall ganger bruttoinntekten du max kan ha i lån. Pr dagens dato er det 5 ganger som er maks, unntatt i noen få tilfeller som banken har mulighet til å gi unntak.

Egenkapital = minst 15 % av boligens markedsverdi.

Hvis alle disse er oppfylt får du det lånet du ønsker deg. Hvis et av disse kravene ikke er oppfylt vil lånerammen senkes til kravet er oppfylt. Slik var det på slutten av 90-tallet da min daværende ektefelle og jeg kjøpte første bolig (da var EK kravet 20 % forøvrig!) slik var det for 10 år siden da jeg kjøpte den andre boligen (alene) og slik var det for noen få år siden da jeg kjøpte nåværende bolig.

For mitt vedkommende slår denne boligforskriften svært positivt ut - jeg får nemlig nå låne mer forutsatt at jeg har egenkapitalen (betjeningsevnen har jeg vist gjennom flere år) grunnet 5X regelen.

Man skal også huske at dersom ny forskrift sier 6X istedenfor 5X så vil det påvirke markedet også. Det blir med andre ord ikke billigere eller enklere å kjøpe bolig med endring.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, da jeg kjøpte for 12 år siden slapp jeg akkurat unna kravet om EK så jeg fikk låne hele kjøpesummen. Annet enn det så måtte all annen gjeld oppgis og ble trukket fra maksbeløpet som kunne lånes og den gang var det kun 3x inntekt. Slet med samme problemet da. Har ikke råd til bolig i den standard jeg ønsker i området jeg vil bo. 

Har jo vært med på prisstigningen og boligen har doblet seg i verdi, så det er jo bra, men det hjelper jo ikke. Husene jeg ikke hadde råd til å kjøpe for 12 år siden har jeg fortsatt akkurat ikke råd til å kjøpe...

Annet enn det så gjorde jeg ting i omvendt rekkefølge. Fullførte vgs, jobbet litt, fikk barn, kjøpte hus og så begynte med studier. Så, jeg studerte også i nevnte periode. 2017-2020. 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: f7081...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk tør 5 x lån jeg - synes det er utrolig mye. Akkurat nå har vi faktisk litt over 5 x lån, som for vår del er nærmere 12 mill. Synes det er uhorvelig mye, og blir ganske stresset, selv om det kun er midlertidig siden vi er i en mellomfinansieringsperiode. Og vi har god rente på mellomfinansieringen, ca 1,6, så dette kunne jo vært normalutgifter med makset vanlig lån... Har heller ikke solgt nåværende bolig ettersom vi skal rehabilitere nykjøpet, men roer meg nok når vi får gjort det om et par måneder. Vi vil få ca 5-6 mill i lån også etter det, og synes personlig det også er veldig høyt. Så at noen er komfortable med så mye lån skjønner jeg ikke - hadde heller flytter lengre ut. 

Anonymkode: 867e1...51e

AnonymBruker
Skrevet

Mange som har påpekt at studielån alltid har vært del av underlaget for banken mht boliglån, som riktig er.

Det eneste som er endret er kravet til egenkapital og maks 5 ganger inntekt - som begge kan fravikes for et ganske stort antall låntakere. 

Samtidig kunne bankene (siden det tidligere tidligere var betalingsevne som ble kalkulert av hver bank) selv vekte ned sikret gjeld som studielån, og dermed vil nok noen ha fått tilgodesett deler av et slikt lån som langt lavere fratrekk en i dag - samtidig gjaldt det stort sett høytlønnede med god utdanning (sikre betalere). 

I praksis er det nok boligprisveksten som er er hovedproblemet for trådstarter - og like mye de som tar utdanning i dag. En så lenge boligprisveksten er så enormt mye større en lønnsveksten i Norge vil man på få år se at nyutdannede ikke lenger klarer å henge med i boligkarusellen - for selv de minste objektene i storbyene. Hadde boligprisveksten fulgt lønnsveksten så hadde denne tråden ikke vært startet.

Dette er en ond spiral som er dømt å krasjlande på et eller annet tidspunkt - og da for alle boligtyper. Penger vokser fortsatt ikke på trær..

Anonymkode: 54578...218

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi ser allerede at de store aktørene starter prosjekter for å bøte på den vanskelige situasjonen - man kjøper en andel og borett i et nybygg og så kan man over tid øke sin eierandel. OBOS og Bergen Bolig Byggelag (B.O.B.) har slike løsninger.

Ellers kan en jo forbanne de som ødela markedet med å likestille borettslagsleiligheter (som var prisregulert) med selveide leiligheter - det var jo så urettferdig at disse ikke fulgte markedet. Det man glemte i dette urettferdig-pisspreiket var at borettslagsleiligheter var ment å være en inngang i boligmarkedet - ikke et spekulasjonsobjekt. Man kunne bo billig mens man sparte til sitt neste objekt. Men nei, det ville ikke politikere som kun tenker markedskrefter ha noe av.

AnonymBruker
Skrevet

Nytt i 2020? Jeg kjøpte i 2015. Da ble studielånet tatt med i betraktning og det var krav om 15% EK. Vet ikke om vi hadde fått låne 5xinntekt da det aldri hadde vært aktuelt uansett. Det hadde jeg ikke ansett som forsvarlig - ønsker også å bruke penger på annet enn å bo.. 

Anonymkode: f1b35...8bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke at folk tør 5 x lån jeg - synes det er utrolig mye. Akkurat nå har vi faktisk litt over 5 x lån, som for vår del er nærmere 12 mill. Synes det er uhorvelig mye, og blir ganske stresset, selv om det kun er midlertidig siden vi er i en mellomfinansieringsperiode. Og vi har god rente på mellomfinansieringen, ca 1,6, så dette kunne jo vært normalutgifter med makset vanlig lån... Har heller ikke solgt nåværende bolig ettersom vi skal rehabilitere nykjøpet, men roer meg nok når vi får gjort det om et par måneder. Vi vil få ca 5-6 mill i lån også etter det, og synes personlig det også er veldig høyt. Så at noen er komfortable med så mye lån skjønner jeg ikke - hadde heller flytter lengre ut. 

Hvorfor har dere valgt å ha så mye gjeld da? Ja, 12 millioner er sinnsykt mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (9 timer siden):

Hvorfor har dere valgt å ha så mye gjeld da? Ja, 12 millioner er sinnsykt mye. 

Du misset jo poenget mitt fullstendig. Saken er at det her etterlyses en åpning for mer enn 5x inntekt i boliglån. De 12 mill vi har nå er rett over 5x, og mitt hovedpoeng var at dette, selv om det bare er mellomfinansiering for vår del, føles ekstremt mye. Så at folk ønsker seg mer enn 5x inntekt i lån er for meg ubegripelig. Som jeg også skrev vil lånet være på 5-6 mill når nåværende bolig er solgt, og jeg synes det er rikelig, selv om det er «kun» ca 2,5x inntekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor myndighetene ikke har gjort det dyrere å ha sekundærboliger. Det gir ingen mening at man skal tjene så mye på å være eiendomsbaron. Det går også utover de som vil inn å få sin første bolig å bo i. Triste saker. Det hadde faktisk ordnet i alle problemer med de økte boligprisene. Hadde ikke trengt å gjort noe annet. 

Anonymkode: 9a486...f46

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt å være en normal lønnstaker om dagen på boligmarkedet. 

Er du rik eller har velstående foreldre kommer du inn.

Har du veldig lav inntekt eller har barn får du hjelp av husbanken. 

Anonymkode: 0de61...d0b

Skrevet
Mann923 skrev (På 20.3.2021 den 15.41):

............... Mao hadde ikke jeg tatt lang utdannelse om jeg visste at denne regelen ville komme ( og det er veldig mange som føler det likt )

AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 18.33):

.....................

Det kjennes urettferdig, nettopp fordi når valget mellom utdanning og egen bolig ble tatt visste vi ikke at det var ett valg.

...................

Spennende tanker.  Man må altså gjøre et valg tidlig om man vil ha utdanning eller om man vil eie egen bolig.  Problemet med å kjøpe egen bolig uten utdanning i ung alder er ofte at 5x(lav lønn) ofte er mindre enn 5x(høy lønn-studiegjeld).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv tatt lang uttalelse og er i den "alderen" der mange kjøper sin første bolig - jeg har ikke kjøpt enda. Som andre sier her så er egentlig ikke problemet 5x-regelen, men boligprisene. Jeg har fått flere tilbud fra banker om å låne 5x-inntekt, men det er mye penger. Det skal ikke mer enn små renteøkninger til før jeg ville begynt å slite med å ha penger til andre ting enn det jeg faktisk trenger hver eneste måned. 

Det hadde ikke gjort noen forskjell for meg om jeg hadde droppet utdannelsen, og heller kjøpt. Hadde jo uansett ikke hatt egenkapital, og hadde måttet jobbe flere år for å få det. Det måtte jeg til slutt uansett (ble ferdigutdannet for tre år siden), men det hadde ikke gått noe fortere med enda lavere lønn i et eller annet lavtlønnsyrke. 

Anonymkode: 8d157...5dc

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kjipt å være en normal lønnstaker om dagen på boligmarkedet. 

Er du rik eller har velstående foreldre kommer du inn.

Har du veldig lav inntekt eller har barn får du hjelp av husbanken. 

Anonymkode: 0de61...d0b

Har du veldig lav inntekt blir du bedt om å flytte fra hjembyen, da husbanken mener boligene der er for dyre. Til nød kan du kanskje få støtte til å kjøpe et bøttekott.

Anonymkode: fc197...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...