Mann923 Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Jeg vet "urettferdig" er et litt barnslig ord i den voksne verden, men jeg har noe på brystet som jeg vil få ut. Jeg sitter med en følelse av at boliglånsforskriften rammer oss som tok utdanning i årene rett før og umiddelbart etter forskriften er spesielt rammet. For de som ikke er innviet så sier forskriften at man ikke kan låne mer enn 5 ganger inntekt og man trekker fra studielån og andre lån. Hvorfor er dette urettferdig ? Vel , de som var ferdig utdannet før forskriften tredte i kraft kom seg inn på boligmarkedet upåvirket av dens begrensninger og de som utdanner seg i disse dager er klar over dens konsekvenser. Jeg har en 6 årig utdannelse ( lektor med opprykk ) og 500.000 i studielån. Jeg har ingen problemer med å håndtere dette lånet. I tillegg har jeg et barn på 3 år i barnehage. Det vil si at jeg med høyere utdanning vil stille med minus en million når jeg kommer i banken. Skulle jeg i tillegg være så uheldig å ha et forbrukslån på 150.000 ville jeg vært vedlig ille stillt. Dette slipper også "alle andre" da gjeldregisteret ikke tredte i kraft før 2019. tldr Vi som tok lange utdannelser i tidsrommet 2015-2019 ish stiller svakere på boligmarkedet enn alle andre selv om vi fortalt at en utdannelse vill betale seg tilbake med god jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Ja, på en måte, kan det oppleves urettferdig. Jeg ble ferdig med studier i 2007, og følte det akkurat lik da, at vi gikk glipp av gode år i boligmarkedet, at de som begynte å jobbe lenge før oss, de fikk allerede mye prisstigning osv. Selvsagt nå 13 år senere, er jo alt dette løsnet. Vi kjøpte i 2009. I 2009 var det ikke krav om 5x inntekt for boliglån, men første lånet vi fikk, ligger mye under, litt under 4x inntekt. Men jeg tror det også gjevner seg på mange andre måter. Vi med utdannelse, har kanskje mer spennende jobb, mer gunstige arbeidstider - som kommer handy med når man får barn. Mindre helseproblemer på sikt, av belastning, og mindre sykemeldinger og uføretrygd i tidlig alder. Pluss, som nyutdannet med lang utdannelse, og kanskje spesielt hvis utdannelsen er teknisk eller økonomi, går lønna veldig fort opp! Lønna minhar tredoblet seg siden 2007. Så det er lys i tunellen, for deg også. Anonymkode: 25633...967 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Hvor mye har du i inntekt? Dersom du skulle være så "uheldig" å pådra deg et forbrukslån på 150 000 er du så langt ute å kjøre økonomisk at du definitivt ikke bør ta opp noe boliglån i det hele tatt før dette er nedbetalt uansett. Anonymkode: 9c121...fdd 9
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Jeg skjønner ikke! Boliglånsforskriften har ALLTID hatt fratrekk av allerede opparbeidet gjeld. Det er ingenting nytt der. At det nå er satt en GENERELL begrensning på 5 x inntekt - som kan fravikes i spesielle tilfeller etter en generell vurdering fra bankens side - er det nye. Det er heller ikke nytt at forbruksgjeld trekker voldsomt ned på både lånegrad og betjeningsevne. Dette vet jeg - jeg har nemlig slitt med dette selv. Det eneste nye er at banken nå slipper å stole på at lånesøkeren ikke lyger om forbrukslånet opptatt siden forrige skattemelding. Alle som søker lån må nå, som før gjeldsregisteret kom, levere skattemelding i forbindelse med lånesøknad. Dvs. at innstiftet gjeld som var med på skattemeldingen selvsagt ble tatt med i betraktningen. Hadde du tenkt å ikke fortelle banken om det potensielle forbrukslånet siden du nå mener at det er en ulempe med gjeldsregisteret?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Det skal jo betales på hver måned, 5xinntekt pluss studielån og daglig drift til AS Familien gir ikke mye til overs til andre ting som feks vedlikehold. Anonymkode: 23247...ce3
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Selv om det er formalisert i en forskrift har bankene lenge forholdt seg til 3-5 x inntekt. Du hadde ikke nødvendigvis fått noe mer i lån før forskriften. 5xinntekt er et høyt lån.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Er det "urettferdig" at myndighetene har lagt ned regler for å unngå at folk låner til over pipa, og låner mer enn de faktisk kan takle? Sånn som de kunne før? Folk tok opp kanskje en halv million i forbrukslån uken før de skulle søke boliglån, for å ha i "egenkapital", og så sa de ingenting om den gjelden på boliglånssøknaden.... Dette er det heldigvis satt en stopper for med gjeldsregisteret, så det er en GOD TING, ikke urettferdig! Anonymkode: 3b2fd...917 1
Mann923 Skrevet 20. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor mye har du i inntekt? Dersom du skulle være så "uheldig" å pådra deg et forbrukslån på 150 000 er du så langt ute å kjøre økonomisk at du definitivt ikke bør ta opp noe boliglån i det hele tatt før dette er nedbetalt uansett. Anonymkode: 9c121...fdd Her var det mange misforståelser 1. Jeg har ikke forbrukslån. Det var for å illustrere et poeng. 2. Alle som tar forbrukslån er ikke luksusfelle folk. Selv seriøse banker tilbyr forbrukslån. 3. Mitt poeng handlet i all hovedsak om studielån . Folk som tok lange utdannelser i det tidsrommet faller i mellom to grupper på boligmarkedet. Studielånet var IKKE inkludert i beregningen til banken før. Mao hadde ikke jeg tatt lang utdannelse om jeg visste at denne regelen ville komme ( og det er veldig mange som føler det likt ) Endret 20. mars 2021 av Mann923
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Mann923 skrev (38 minutter siden): Her var det mange misforståelser 1. Jeg har ikke forbrukslån. Det var for å illustrere et poeng. 2. Alle som tar forbrukslån er ikke luksusfelle folk. Selv seriøse banker tilbyr forbrukslån. 3. Mitt poeng handlet i all hovedsak om studielån . Folk som tok lange utdannelser i det tidsrommet faller i mellom to grupper på boligmarkedet. Studielånet var IKKE inkludert i beregningen til banken før. Mao hadde ikke jeg tatt lang utdannelse om jeg visste at denne regelen ville komme ( og det er veldig mange som føler det likt ) Kom med et eneste eksempel på en situasjon hvor noen med god økonomisk styring har behov for 150 000 i forbrukslån, eller forbrukslån overhode. Studielånene våre ble regnet med som lån da jeg og mannen tok boliglån for 19 år siden. Riktignok hadde vi betalt ned en del på studielånet før vi fikk råd til å kjøpe bolig da. Før i tiden var det nemlig ikke vanlig å kjøpe bolig rett etter studiene, slik mange tydeligvis mener er en menneskerett nå for tiden. Anonymkode: 9c121...fdd 5
Mann923 Skrevet 20. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kom med et eneste eksempel på en situasjon hvor noen med god økonomisk styring har behov for 150 000 i forbrukslån, eller forbrukslån overhode. Studielånene våre ble regnet med som lån da jeg og mannen tok boliglån for 19 år siden. Riktignok hadde vi betalt ned en del på studielånet før vi fikk råd til å kjøpe bolig da. Før i tiden var det nemlig ikke vanlig å kjøpe bolig rett etter studiene, slik mange tydeligvis mener er en menneskerett nå for tiden. Anonymkode: 9c121...fdd Hele dette innlegget er et eksempel på noe vi ser her inne støtt og stadig. Man bruker tema i tråden som springbrett for å hevde seg selv. Det er nytt at studielån teller med hos banken. https://www.tv2.no/a/9637972/
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 Jeg ser nå at boliglånsforskriften er ny i 2020. Det vil si at det er en formalisering av det som til en viss grad var gjeldende praksis. Men: på alle lånesøknader jeg har sendt inn i hele mitt voksne liv har jeg vært nødt til å oppgi gjeld - også studiegjeld. Jeg kan derfor ikke forstå hvorfor dette skal være nytt av 2020. Rammen på samlet gjeld på 5x årsinntekt er ny. Artikkelen om Morten som ikke fikk seg bolig i 2018 i Bergen med låneramme på 1.5 millioner forteller meg at Morten ikke hadde noe særlig egenkapital heller. Det var fullt mulig å kjøpe bolig med den lånerammen - men det kan være at den kanskje ikke ville vært fullt så sentral som Morten ville ha den. Til informasjon for Morten og andre solgte jeg min to roms for mindre enn det beløpet og den lå relativt sentralt (10 min. med buss til Bergen sentrum) høsten 2017.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Jeg er veldig enig med deg Ts! Når jeg kjøpte var studielånet som kom inn på kontoen min månedelig regnet som inntekt. Som gav meg kanskje 500 000 kr mer i lån? Venninnen min som var ferdig med å studere i 2019 med makset studielån begynner på 8-900 000 k i minus. Det kjennes urettferdig, nettopp fordi når valget mellom utdanning og egen bolig ble tatt visste vi ikke at det var ett valg. Anonymkode: 20f43...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 Det er ikke noe nytt det med studielån og forbrukslån. Det var det for 20 år siden også, og da var det vel Max 2,5 gange inntekt. Anonymkode: 2d766...b21
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke noe nytt det med studielån og forbrukslån. Det var det for 20 år siden også, og da var det vel Max 2,5 gange inntekt. Anonymkode: 2d766...b21 Det var det hvertfall ikke før 2020. Hva det var for 20 år siden vet jeg ikke, og hva det vil være i neste boliglånsforskrift vet vi heller ikke. Det skal revideres. Anonymkode: 20f43...ba4
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var det hvertfall ikke før 2020. Hva det var for 20 år siden vet jeg ikke, og hva det vil være i neste boliglånsforskrift vet vi heller ikke. Det skal revideres. Anonymkode: 20f43...ba4 Jeg kan ikke finne at det tidligere har vært noen boliglånsforskrift. Men som jeg og flere har forsøkt å påpeke så har lån - uansett type - alltid måttet oppgis på lånesøknader. Tidligere var det ikke et forskriftsfestet tak på lånegrad, det er det nye med denne forskriften.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var det hvertfall ikke før 2020. Hva det var for 20 år siden vet jeg ikke, og hva det vil være i neste boliglånsforskrift vet vi heller ikke. Det skal revideres. Anonymkode: 20f43...ba4 Det var det, ja. Har jobbet med dette en mannsalder. Anonymkode: 2d766...b21 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 Du er selv skyldig for å ha tatt forbrukslån. Anonymkode: 7262a...088 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 Jeg fikk boliglån første gang i 2004, da ble studielånet tatt med i beregningen av hvor mye jeg kunne få i lån, det måtte være mulig å betjene både studielån og huslån. Bil og barn har alltid redusert hvor mye man kan få i lån, det er ikke noe nytt. Jeg har 3x inntekt i lån nå og syns det er mer en høyt nok, fatter ikke at folk tør å ha 5x inntekt i lån og faktisk syte for at de ikke får enda mer. Anonymkode: d1f1d...b20 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #19 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk boliglån første gang i 2004, da ble studielånet tatt med i beregningen av hvor mye jeg kunne få i lån, det måtte være mulig å betjene både studielån og huslån. Bil og barn har alltid redusert hvor mye man kan få i lån, det er ikke noe nytt. Jeg har 3x inntekt i lån nå og syns det er mer en høyt nok, fatter ikke at folk tør å ha 5x inntekt i lån og faktisk syte for at de ikke får enda mer. Anonymkode: d1f1d...b20 Du får ikke noe særlig for 3x inntekt idag dessverre Anonymkode: a16ff...0a2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #20 Skrevet 20. mars 2021 Før var det vanlig å låne max 3x inntekt. Det var ikke får etter at boliglånsforskriften kom at det ble vanlig å låne 5x. Anonymkode: f5c9d...8cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå