AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Vi skal starte opp fond på barna våre. Har spart barnetrygda siden de ble født, og kommer til å fortsette sparing ihvertfall frem til de er 18. Dette er penger de ikke skal vite om, penger de vil få den dagen de trenger dem, om de er 20 eller 40 betyr ingenting. Det viktigste oppi dette, er at de er modne nok til å forstå verdien av pengene når de får dem. Nå står pengene på konto som jeg (mor) eier med far som disponent. Vi er gift. I og med at planen er at pengene skal gå inn i deres egenkapital til bolig, vil barna naturlig nok trenge pengene på ulike tidspunkt i livet. Hvordan blir det riktig å spare for dem mtp at det skal bli likt? Feks er barn 1 klar til å etablere seg når det er 20 år. Det vil da få pengene, sånn at h*n kan bruke dem i egenkapital. Om barn 2 ikke er klar før det er 35, vil jo pengene ha vokst mer i avkastning, og h*n har i realiteten mer penger enn nr 1 fikk. Og om det så skulle skje, at far feks dør når barna er rundt 10 år, vil da pengene bli en del av dødsbo? Da vil isåfall alle pengene vi (jeg) har spart opp til å hjelpe barna ut i boligmarkedet miste funksjonen om de går i arv til barna, og dermed er overformynderiet inni bildet. Hilsen en mamma som kun vil det beste for barna. Anonymkode: 3ea58...1b7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Pengene til barn nr. 1 vil jo fortsette å vokse med verdistigningen på boligen, så den problemstillingen ville jeg ikke bekymret meg for. Så lenge innskuddene fra deres side er like, blir den delen rettferdig. Anonymkode: bcf84...980
Gjest Albbas Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Vi har valgt å spare i ett fond, og så deler vi beløpet i to en eller annen gang i fremtiden når barna er voksne. Hvis kun den ene trenger til bolig på et tidspunkt vil den andre halvparten bli stående i fondet og fortsette å få avkastning til det andre barnet trenger det. Det er jo ikke nødvendig for oss å ta stilling til detaljene nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå