Gå til innhold

Hvor langt ut i slekta inviteres det til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har konfirmasjon i år, hvor langt ut i slekta inviterer dere? Forventer dere at slektninger som er bosatt i andre nordiske land kommer?

Vi er bosatt i Sverige, og er invitert til konfirmasjon i Danmark. Konfirmanten er sønn av min manns nevø. 

Anonymkode: 81615...e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er invitasjon sendt til konfirmantens tanter/onkler, kusiner/nevøer, besteforeldre. Ingen venter vel at gjester skal reise over landegrensene i år.

Anonymkode: 7e23a...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faddere, tanter, onkler ,besteforeldre, søsken med evt familie, søskenbarn. 

Anonymkode: 581ac...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare lov å ha to gjester i private hjem. 

Anonymkode: 7b9df...abd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg er vant til er foreldre, besteforelder, oldeforeldre, søsken, onkler og tanter med deres barn. (evt. faddere, dersom dette ikke er nær familie) 

Altså ganske nær familie. 
Nå er det mulig det er lurt å begrense dette ennå mer. Og jeg hadde ikke forventet at noen fra utlandet kom i konfirmasjon nå, med mindre det er planlagt sent i høst, når det kanskje er mulig å reise igjen. 

Anonymkode: f0ea9...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel bare lov å ha to gjester i private hjem. 

Anonymkode: 7b9df...abd

Derfor er mange konfirmasjoner utsatt til høsten. Det antas da at det går an å ha litt større familie på besøk. 

Anonymkode: f0ea9...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon i pinsen (utsatt fra september ifjor...), og med de strenge smitteverntiltakene vi har her nå, er konfirmantens foreldre og lillebror heldige om vi kan være med i selskap 😂  Vi har varslet øvrig familie om datoen, men avventer invitasjoner til vi vet hvor mange vi kan samle.  Det blir maksimalt konfirmantens foreldre, søsken, besteforeldre, tante, onkel, kusine, fetter og faddere.  

Synes det virker veldig optimistisk å invitere på tvers av landegrenser og langt ut i slekta, men det er jo samtidig oppløftende å høre at noen har tro på at verden kan bedre seg raskt 😉

Anonymkode: b5f76...c10

• Liker 1
Gjest Nattugle87
Skrevet

Jeg inviterer f eks mine fetter og kusiner og tremenninger til mine barn ,fordi de er nærme for oss. Selvsagt ikke alle da.

Skrevet

I min konfirmasjon (14 år siden) var besteforeldre, tanter, onkler, kusiner, fettere, vi inviterte naboer som vi har hatt mye med å gjøre (mannen var fetter med min bestefar), mammas kusiner med barn var også invitert! Vi var nesten 40 stk samlet.

Skrevet

Slik situasjonen er nå hadde jeg ikke invitert noen. Konfirmasjonen kan gjennomføres, selskapet får utsettes. 

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmantens foreldre, søsken, besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler & søskenbarn.

Anonymkode: 31a9e...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanstens fettere/nieser, faddere , besteforeldre og tanter/onkler

Anonymkode: c04f5...7be

AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer (ikke om det hadde vært under korona selvfølgelig) konfirmantens besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn (alle våre har tenter og onkler som er faddere, ellers hadde de kommet i tillegg).

Vi har slekt flere steder i Norge og en familie i Danmark. Forventer ikke at noen reiser, men setter veldig pris på de som kan/gjør.

Anonymkode: 55882...ebe

AnonymBruker
Skrevet

Egen familie, faddere, besteforeldre. Det var sjelden store selskap i byer i 60 årene. Det er i senere tid at selskapene har blitt utvidet.

Anonymkode: bc73c...c52

AnonymBruker
Skrevet

inviterer besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, eventuelle storesøsken som har flyttet ut, og kanskje en grandtante eller -onkel om man har et ekstra nært forhold. 

Anonymkode: 9d685...50f

AnonymBruker
Skrevet

Utenom corona-tider, så er det her vanlig å invitere faddere, besteforeldre, tanter/onkler til konfirmanten, søsken (evt med partnere) og søskenbarn til middag. Etter middag kommer gjerne noen naboer, tanter og onkler til foreldrene og andre man har et forhold til på kaffe og kaker. Da jeg ble konfirmert var det vanlig å invitere naboer osv på kaffe dagen etter, men nå inviterer man dem etter middagen. 

Anonymkode: afa4e...cb0

Skrevet

Idag setter pandemien grenser for hvor mange ein kan innvitere til konfirmasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Vi har nå undersøkt litt mer vedr restriksjonene i Danmark, samt de restriksjonene som vi har her i Sverige (ja, vi har restriksjoner her også). Og har funnet ut at det er invitert dobbelt så mange personer som det er tillatt i Danmark pr.d.d. Videre så er det karantene 

Vi har takket nei til invitasjonen både pga restriksjonene og at vi da måtte ta ut flere dager med ferie da vi måtte i karantene før konfirmasjonen. Det blir dyrt både økonomisk og tidsmessig for gratis mat, som min mann sier.

Anonymkode: 81615...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...