Gjest Smeltemann Skrevet 20. mars 2021 #81 Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå ble det sagt vaskemaskin, og det er faktisk litt krise. Det er relativt tungt og tidkrevende å vaske håndklær og sengetøy for hånd, om man i det hele tatt har et badekar eller en kum de får plass i. Det er ikke alle som har tilgang på fellesvaskerier o.l., eller har noen de kan låne av. Anonymkode: c741e...31f En vaskemaskin kan en jo kjøpe brukt fra 200 kr . Det handler da om prioritering. Endret 20. mars 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #82 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Helt enig og derfor sliter mange med å få endene til å møtes. Få inn økonomi på skolen. I dag lærer de mer om 1.verdenskrig og Ibsens samlede verker enn psykisk helse, økonomi, hvordan betale regninger osv. Anonymkode: c2a59...e4b De som ikke klarer å tenke seg fram til basic økonomi kommer ikke til å plukke opp noe fra de timene uansett. Anonymkode: 1779e...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #83 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Godt eksempel på hvorfor fattige forblir fattige 🙄 Anonymkode: 79e97...169 Ja fattige går nok rundt å kjøper take away ja🙄 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingen trenger raske karbohydrater, det er typisk lavtlønna å ha dårlig kosthold og lite kunnskap om kosthold også. Man vet at jo høyere utdannelse, jo sunnere lever man. Anonymkode: 3389b...bd1 Mange av de som jobber i anlegg og fysiske yrker er langt unna lavtlønna, så det fikk generaliseringen din en knekk😑 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var alt fra salater, brød med masse ulikt pålegg (kunne fint lage roastbiffsmørbrød) o.l. Jeg er litt uenig i det du skriver, men de må spise NOK mat. De gjorde det av gastronomiske årsaker 😊 Anonymkode: 7f7e1...859 Takk for svar. Helt riktig at den gastronomiske årsaken er grunnen til at de hellet kjøper gatekjøkken-mat enn roastbiff-smørbrød. Her jeg jobbet var det forsøkt med sunn mat (supper/rundstykker) i tillegg til karbonadetallerken til anleggsarbeidere, det gikk en liten stund før de samlet seg på de faste stedene igjen (bensinstasjon etc). Klandrer ikke de med hard fysisk jobb at de velger hurtigmat som smaker godt og metter. Må jo ha i seg ganske mange smørbrød/yoghurt/egg for å mette. Mye shaming og arroganse i denne tråden, «det er jo bare å...,»😑 Anonymkode: 51629...e2d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #84 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle har tilgang til internett. Det er bare å lese seg opp selv og reflektere litt. Alle voksne har ansvar for seg selv og egen økonomi. Det burde ikke være skolens jobb å lære folk. Anonymkode: 1779e...3eb Nei, det hadde tatt seg ut om skoler ble brukt til å sette folk i stand til å leve gode liv ved å undervise dem... Jøye meg. Anonymkode: 25f83...3df 5
Gjest Acer Skrevet 20. mars 2021 #85 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, det er vanskelig å være fattig når samfunnet ikke er lagt opp til det. Min søster ble alvorlig syk og ufør i ung alder og bor tidvis på sykehjem. Selvom helsehjelp i Norge er sponset og dermed rimelig, koster det likevel skjorta å bo på sykehjem. Min søster er ikke døende og får derfor ikke fast plass på sykehjemmet og må leie egen bolig. Med hvilke penger skal hun betale husleien, når kommunen tar ca. 80% av den lille trygden hennes? I tillegg skal hun også betale for strøm og mat samt hjemmehjelp i de periodene hun bor hjemme hos seg selv. Pluss medisiner og annet utstyr som man ikke kan få på blå resept, alt dette koster flere titusener i året. Hvis ikke foreldrene våre hadde hatt vært i live og hatt god råd og dermed har hatt mulighet til å hjelpe henne økonomisk, aner jeg ikke hvordan det skulle gått med henne. Når de dør er jeg eneste pårørende og dermed er det jeg som må forsørge henne. At sykehjem er så dyrt ante jeg ikke før min søster brått ble alvorlig syk, ung som jeg var hadde jeg aldri før tenkt over at man kunne havne i en sånn situasjon. Anonymkode: a4f67...14c Ja, det er dyrt å vera fattig. Det er dyrt å komme på sykehjem. Men det er enda dyrere å dø. Når ein kommer på sykehjemmet trekker de eit prosentvis beløp av trygden din, og dette rammer skjeivt. De med en god pensjon betaler gjerne mer en de som har bare en minstepensjon, men standarden er den samme anten ein betaler mye en lite.
PM75 Skrevet 21. mars 2021 #86 Skrevet 21. mars 2021 Det er litt typisk i slike tråder at eksemplene blir enten-eller. Men i realiteten er det både og. Ja - det finnes folk som er fattige på grunn av feil prioriteringer. Og ja - det finnes folk som er fattige fordi de rett og slett ikke har nok penger til nøktern livsstil til tross for gode prioriteringer. 2
Chiubi Skrevet 21. mars 2021 #87 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 22.31): Jeg gir til organisasjoner, som hjelper folk i Norge. Jeg gir ikke til enkeltpersoner. Anonymkode: 9a259...7ac Du donerer penger til ansatte i organisasjoner. Mesteparten av innsamlede midler går til å lønne ansatte.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #88 Skrevet 21. mars 2021 Masse unødvendig folk bruker penger på : Take away, Fjordland, frisør, ferieturer, osv. Anonymkode: 7151b...f49
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #89 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 11.55): Jepp. Brødskive er for de rike! Anonymkode: 1779e...3eb Det er små forskjeller her i landet på netto lønnsinntekt, så en som spiser brødskive har sannsynligvis mer til overs/rikere enn en som bruker 175kr dagen på burger og brus. Anonymkode: 79e97...169
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2021 #90 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 23.07): Fattige mennesker gjør meg uvel. Anonymkode: 13afa...7a0 Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #91 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 16.38): Ja fattige går nok rundt å kjøper take away ja🙄 Mange av de som jobber i anlegg og fysiske yrker er langt unna lavtlønna, så det fikk generaliseringen din en knekk😑 Takk for svar. Helt riktig at den gastronomiske årsaken er grunnen til at de hellet kjøper gatekjøkken-mat enn roastbiff-smørbrød. Her jeg jobbet var det forsøkt med sunn mat (supper/rundstykker) i tillegg til karbonadetallerken til anleggsarbeidere, det gikk en liten stund før de samlet seg på de faste stedene igjen (bensinstasjon etc). Klandrer ikke de med hard fysisk jobb at de velger hurtigmat som smaker godt og metter. Må jo ha i seg ganske mange smørbrød/yoghurt/egg for å mette. Mye shaming og arroganse i denne tråden, «det er jo bare å...,»😑 Anonymkode: 51629...e2d Hva med å lage mat selv og ta med? Anonymkode: a9a73...d90
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2021 #92 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 16.38): Ja fattige går nok rundt å kjøper take away ja🙄 Mange av de som jobber i anlegg og fysiske yrker er langt unna lavtlønna, så det fikk generaliseringen din en knekk😑 Takk for svar. Helt riktig at den gastronomiske årsaken er grunnen til at de hellet kjøper gatekjøkken-mat enn roastbiff-smørbrød. Her jeg jobbet var det forsøkt med sunn mat (supper/rundstykker) i tillegg til karbonadetallerken til anleggsarbeidere, det gikk en liten stund før de samlet seg på de faste stedene igjen (bensinstasjon etc). Klandrer ikke de med hard fysisk jobb at de velger hurtigmat som smaker godt og metter. Må jo ha i seg ganske mange smørbrød/yoghurt/egg for å mette. Mye shaming og arroganse i denne tråden, «det er jo bare å...,»😑 Anonymkode: 51629...e2d Folk som jobber i fysiske yrker trenger næringstett kost, da hjelper det ikke med suppe og rundstykker.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #93 Skrevet 22. mars 2021 O.G. skrev (8 timer siden): Folk som jobber i fysiske yrker trenger næringstett kost, da hjelper det ikke med suppe og rundstykker. Hva med å ta med seg matpakke med noen skikkelig blingser grovbrød med brunost og leverpostei. ? Anonymkode: 7151b...f49
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2021 #94 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva med å ta med seg matpakke med noen skikkelig blingser grovbrød med brunost og leverpostei. ? Anonymkode: 7151b...f49 Godt poeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå