AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #61 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det var alt fra salater, brød med masse ulikt pålegg (kunne fint lage roastbiffsmørbrød) o.l. Jeg er litt uenig i det du skriver, men de må spise NOK mat. De gjorde det av gastronomiske årsaker 😊 Anonymkode: 7f7e1...859 Gastronomiske årsaker😂😂😂 Anonymkode: 3389b...bd1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #62 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 Du må jo sette tæring etter næring, du bruker mer penger enn du har, da må du endre kostnadene dine. AnonymBruker skrev (2 timer siden): 🙄 Jeg er virkelig spent på hvilke alminnelige ting disse ikke hadde råd til? (Du skjønner vel selv at innleggene dine ikke henger på greip? Her dikter du bare opp alt du tror at fattigfolk sløser bort pengene sine på) Har man råd til taxi, Iphone, dyre klær, dyre møbler, sigaretter og alkohol, så er man ikke fattig og neppe blant de med blant de med lavest inntekt heller. Anonymkode: 47116...519 Jeg har i likhet med den du siterer også hatt en jobb der jeg møter mange i samfunnet med lite penger, som er syke og lever på offentlige stønader. Felles for majoriteten er at de røyker (og/eller snuser), noe som koster mye penger. Når det går en pakke med sig for dagen eller tre pakker tobakk i uka så er man fort oppi flere tusen i mnd. Men foreslår du røykeslutt som sparetiltak er du ondskapsfull og skjønner ikke deres verden. Jeg har en jobb ved vanlig inntekt, men hadde ikke hatt råd til å røyke like mye som en del folk på ufør/aap/sosialen tar seg råd til. Prioriterer du røyk fremfor mat, strøm og nye sko så er det faktisk et valg. Så kan du plusse på et par pils ('"det har jeg fortjent asså, må faktisk kunne kose oss og ha helg vi uten jobb også"), en ganske ny smarttelefon og take away fordi "det er stress å lage mat når man er sjuk", så har du grunnen til at mange ikke har penger til nødvendige utgifter. Ellers er det faktisk sånn at folk ikke klarer å forstå hvordan feil prioritering av penger hindrer dem i å ha penger til det de vil, det er bare å se luksusfellen der folk handler mye på bensinstasjon, kjøper take away, handler hver dag, har ørten abonnementer på aviser/streamingtjenester, kjører og tar taxi fremfor å gå, bruker dyre treningssenter, netthandler ect. Samtidig klager de over å ikke kunne kjøpe ditt og datt til barna, ha råd til kontingent til fotballklubben ect. Mange er ikke klar over hvor store utgifter det blir av uvaner og mange småsummer. Anonymkode: fe16c...1e4 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #63 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må jeg dessverre arrestere deg. Det stemmer ikke at man måå få til mat, strøm og husleie. Min mann er en av dem som opplevde det. Og hadde det ikke vært for at jeg hjalp han å søke, så hadde han sittet med en utbetaling av aap på kroner 7000 i mnd, ( brutto 27000) Greien er.. først får du 66% av inntekt . Så skal det trekkes skatt og eventuelle bidrag. Så hvis du har for lite til å betjene lån etc, kan ingen hjelpe deg og du ender med å måtte misligholde dem ( mat, strøm og tak skal jo priorteres) og da kommer trekk. De sier de skal følge en sats. Men der gjorde de IKKE hos mannen. Vi bodde i en kommune nær Oslo, leide da en leilighet ( solgte huset lengre unna for å flytte nærmere hans sønn, hvis mor måtte flytte til hovedstaden?!) Og betalte 10 000 i mnd i husleie. Dette mente de var for mye selv med 3 egne barn, vi måtte flytte. Men nei.. vi endte opp med å tilsammen ha utbetalt 7000 til livsopphold i mnd. Ingen kunne hjelpe. Jeg endte med å skrive en ganske tåredryppende mail til kommunen , og det tok 4 mnd, så hjalp de oss. Mye kan skje på 4 mnd. Men vi har gjort ALT riktig, barna våre fikk først, mens vi har blitt enda sykere ( og forøvrig tynnere). Norge er ikke bare bare. Selv om man har krav, er det ikke alltid man får. Og bare så det er sagt, ref Nav, sosial stønad er basert på skjønn. ( Ergo kan trynetillegg forekomme) Anonymkode: fd9bd...0e5 Namsmann og nav osv. følger satser så det hjelper dessverre lite med tåredryppende brev. Når du får bare 7000 igjen så vet ikke namsamann hva andre utgifter du har enn til deg selv. Da må man skrive hei namsmann, dessverre gadd jeg ikke svare på brevet i forbindelse med utleggsforretning. Jeg ønsker å informere at i tillegg til meg selv så har jeg en husleie på xxxxx samt to barn med krav på avsetning til livsopphold på kr xxxxx. Vipps har man plutselig krav på over 20 000 til livsopphold. Så enkelt og så vanskelig er det for noen Anonymkode: 79e97...169 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #64 Skrevet 20. mars 2021 Kvalitet skrev (1 time siden): Enig med deg. Fast plass på kommunal institusjon betaler man for, men ved rullerende eller sporadisk opphold hvor man må ha bolig ved siden av faller betalingen bort eller blir redusert. Feil. Man betaler også full pris ved midlertidig opphold over 3 måneder. Anonymkode: 445e0...176 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #65 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gastronomiske årsaker😂😂😂 Anonymkode: 3389b...bd1 Forstår ikke helt hva som var galt med den formuleringen, men godt jeg fikk deg til å smile 😉 Anonymkode: 7f7e1...859
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #66 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi bor i et av verdens rikeste land sier mange, men allikevel vokser mange barn opp i fattigdom. Jeg har blitt medlem av en hjelp i korona gruppe og der ser jeg så mye trist. Folk som gruer seg til påske, har ikke råd til å kjøpe et påskeegg til ungen en gang. Noen som opplever at vaskemaskin stryker og de ikke har råd til ny. Ja, jeg vet det er mange som prøver å utnytte folks godhet, men det finnes jo dem som virkelig har dårlig råd. Som ikke bare har dårlig råd under pandemien, men hele tiden. Da snakker jeg ikke bare om folk på trygd, men folk som jobber i lavtlønnet yrker eller ikke har full stilling og sliter med å få mer jobb. Man ser det jo noen ganger her inne også. Mange som sliter. Anonymkode: f2f62...21a Ar norge er et rikt land betyr at de fattigste her bekymrer seg for ting som påskegodt. I nesten alle andre land i verden står det ekstremt mye verre til med de fattigste. Folk bokstavlig talt sulter og har ikke tak over hodet. Bortskjemte Norge klager over godteri. Anonymkode: 1779e...3eb 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #67 Skrevet 20. mars 2021 De fleste fattige i Norge sender masse penger til utlandet hver måned. Ordninger som vi hadde for 10-20 år siden har blitt uthulet og brutt sammen fordi det er stadig flere som satser på å leve sånn. Få ut så mye som mulig av fellesskapet slik at mer penger kan sendes ut. Anonymkode: 1779e...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #68 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 Hva jobber du med, hvor mye har du utbetalt, hvor mye betaler du i leie? Anonymkode: 1779e...3eb 1
Neket Skrevet 20. mars 2021 #69 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De som bor her vet kanskje ikke hva en vaskemaskin er Anonymkode: 2aa3a...ff2 De bytter neppe håndkle hver gang de har brukt det heller.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #70 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har selv ok økonomi og kan kjøpe det barna trenger og mer til. Men synes det er en uting når det kommer til merker og klespress. Press til utstyr og merker der. det skaper et enormt skille, der barn får status og venner gjennom ytre ting. hva med de barna som ikke har foreldre som kan kjøpe alt dette? Jeg kjøper ikke alt barna ønsker seg, fordi de blir bortskjemte av det, og de lærer at verdiene i livet er penger og merker. men uting! Setter heller penger på kontoen deres i skjul, slik at de har en egenkapital når den tid kommer. heldigvis bor vi i en liten by der det ikke er så mye press. Anonymkode: 974b4...78b Det er ikke klærne og sportsutstyret i seg selv som gjør at enkelte barnfaller utenom. Alle vil helst være med folk som er lik dem selv, og økonomisk og sosial bakgrunn sier mye om hva slags verdier, interesser og referanser folk har. Om man gav en fattig unge en dyr jakke og skiutstyr så ville ikke det tettet det sosiale gapet mellom dem og barn med utdannede foreldre fra øvre middelklasse. Er du fattig så drit i hva middelklassen kjøper og bli heller venn med de andre fattige. Anonymkode: 1779e...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #71 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mange som ikke kan økonomi i dette landet meg inkludert. Fikk aldri noe opplæring på det da jeg vokste opp. Anonymkode: 8b599...13c Alle har tilgang til internett. Det er bare å lese seg opp selv og reflektere litt. Alle voksne har ansvar for seg selv og egen økonomi. Det burde ikke være skolens jobb å lære folk. Anonymkode: 1779e...3eb 3
Gjest In absentia Skrevet 20. mars 2021 #72 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 🙄 Jeg er virkelig spent på hvilke alminnelige ting disse ikke hadde råd til? (Du skjønner vel selv at innleggene dine ikke henger på greip? Her dikter du bare opp alt du tror at fattigfolk sløser bort pengene sine på) Har man råd til taxi, Iphone, dyre klær, dyre møbler, sigaretter og alkohol, så er man ikke fattig og neppe blant de med blant de med lavest inntekt heller. Anonymkode: 47116...519 Mange blander «fattig» med «blakk». Og de aller fleste som påstår at de er fattige er i realiteten bare blakke grunnet egne prioriteringer.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #73 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er min erfaring også. De som eier egne yachter og store boliger på størrelse med slott er de fattigste, i mens de som sitter på gaten og tigger hver dag er de rikeste i samfunnet. Som Stein Erik Hagen, for eksempel, eller Kjell Inge Røkke, som er noen av de fattigste vi har her i landet. Stakkars stakkars dem! Anonymkode: 59252...fb9 Du trekker fram ekstremer. Forsvinnende få eier Yachter i Norge. Det er også ingen norske som ufrivillig lever på gata. De fleste her i landet er vanlige middelklassefolk i leilighet eller rekkehus. Folk i lavtlønnede yrker tjener MYE mer i Norge sammenliknet med ca. alle andre land i hele verden. Forskjellen på en frisør og en ingeniør er liten sammenliknet med resten av verden. Vi har verdens høyeste satser for trygd og sosialhjelp. Vi har kunstig små forskjeller her i landet. Det burde gå helt fint å leve på frisørlønn eller butikkjobb. Folk som blakker seg slik at de ikke har råd til bosted, strøm og mat er i nesten alle tilfeller skyld i det selv i Norge. Anonymkode: 1779e...3eb 1
Gjest In absentia Skrevet 20. mars 2021 #74 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen trenger raske karbohydrater, det er typisk lavtlønna å ha dårlig kosthold og lite kunnskap om kosthold også. Man vet at jo høyere utdannelse, jo sunnere lever man. Anonymkode: 3389b...bd1 Men man blir ikke fornuftig av utdannelsen i seg selv. Akkurat som man ikke blir bedre på skolen bare av å sette inn masse bøker i leiligheten. Vanene, evnene og verdiene til de som liker bøker gjør også at barna deres blir skoleflinke. Fornuftige og intelligente mennesker velger i større grad å ta høyere utdanning. En smart person som velger yrkesfag har samme forutsetninger til å klare kosthold og økonomi som de høyt utdannede. Det er i stor grad evner det går på. En viss andel av befolkningen vil alltid være uintelligent som et barn hele livet. De er ikke smarte nok til å reflektere eller lese seg opp på ting.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #75 Skrevet 20. mars 2021 Kvalitet skrev (2 timer siden): Så da må de ha kebab eller annen take away 🤣🤣😂😂😂 Jepp. Brødskive er for de rike! Anonymkode: 1779e...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #76 Skrevet 20. mars 2021 In absentia skrev (5 minutter siden): Men man blir ikke fornuftig av utdannelsen i seg selv. Akkurat som man ikke blir bedre på skolen bare av å sette inn masse bøker i leiligheten. Vanene, evnene og verdiene til de som liker bøker gjør også at barna deres blir skoleflinke. Fornuftige og intelligente mennesker velger i større grad å ta høyere utdanning. En smart person som velger yrkesfag har samme forutsetninger til å klare kosthold og økonomi som de høyt utdannede. Det er i stor grad evner det går på. En viss andel av befolkningen vil alltid være uintelligent som et barn hele livet. De er ikke smarte nok til å reflektere eller lese seg opp på ting. Samtidig som de er uintelligente er de gjerne veldig sta i tillegg. Er en dårlig kombinasjon som gjør de lite tilpasningsdyktige Anonymkode: 79e97...169 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #77 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen får lønnstrekk hvis man viser til at man betaler etter evne etter livsopphold og behandler alle likt, handler om å gidde å svare på brevet fra namsmann. Foretar man seg ingenting blir gjerne boutgifter ikke tatt med i beregningen og namsmamm tror da dere bor gratis og får for høyt trekk. De som har trekk har gjerne gitt totalt f. Anonymkode: 79e97...169 Det var da veldig dømmende sagt! Og nei, dette er ikke tilfelle, det du sier her. Etter såpass mange runder med dette kan jeg fortelle deg at du tar feil. Mulig du har rett når det gjelder de som gir F*** men det er faktisk ikke alle som gir F***. Virker ikke som du har så god greie på dette! Anonymkode: fd9bd...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #78 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var da veldig dømmende sagt! Og nei, dette er ikke tilfelle, det du sier her. Etter såpass mange runder med dette kan jeg fortelle deg at du tar feil. Mulig du har rett når det gjelder de som gir F*** men det er faktisk ikke alle som gir F***. Virker ikke som du har så god greie på dette! Anonymkode: fd9bd...0e5 Jo jeg har vært konkurs selv. Er bare å sende et oppsett med inntekter fratrukket skatt. husleie,livsopphold til deg selv,livsopphold til evt. barn. Regnskap over hvordan du fordeler evt. overskudd. Skeivfordeling av kreditorer skal begrunnes. Men skatt/bøter og bidrag har første prioritet og skal betales først av overskuddet. Gjør man det er det ikke hjemmel for tvangsinndrivelse av lønn. Derfor jeg mener folk som har trekk gir f Anonymkode: 79e97...169
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #79 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå ble det sagt vaskemaskin, og det er faktisk litt krise. Det er relativt tungt og tidkrevende å vaske håndklær og sengetøy for hånd, om man i det hele tatt har et badekar eller en kum de får plass i. Det er ikke alle som har tilgang på fellesvaskerier o.l., eller har noen de kan låne av. Anonymkode: c741e...31f Hos oss sparer vi massevis av penger på å ikke ha vaskemaskin ved å vaske for hånd. Rike mennesker kjøper ikke unødvendige ting som vaskemaskin, vi gjør i stedet alt av stell og vask for hånd. Anonymkode: 59252...fb9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #80 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må jo sette tæring etter næring, du bruker mer penger enn du har, da må du endre kostnadene dine. Jeg har i likhet med den du siterer også hatt en jobb der jeg møter mange i samfunnet med lite penger, som er syke og lever på offentlige stønader. Felles for majoriteten er at de røyker (og/eller snuser), noe som koster mye penger. Når det går en pakke med sig for dagen eller tre pakker tobakk i uka så er man fort oppi flere tusen i mnd. Men foreslår du røykeslutt som sparetiltak er du ondskapsfull og skjønner ikke deres verden. Jeg har en jobb ved vanlig inntekt, men hadde ikke hatt råd til å røyke like mye som en del folk på ufør/aap/sosialen tar seg råd til. Prioriterer du røyk fremfor mat, strøm og nye sko så er det faktisk et valg. Så kan du plusse på et par pils ('"det har jeg fortjent asså, må faktisk kunne kose oss og ha helg vi uten jobb også"), en ganske ny smarttelefon og take away fordi "det er stress å lage mat når man er sjuk", så har du grunnen til at mange ikke har penger til nødvendige utgifter. Ellers er det faktisk sånn at folk ikke klarer å forstå hvordan feil prioritering av penger hindrer dem i å ha penger til det de vil, det er bare å se luksusfellen der folk handler mye på bensinstasjon, kjøper take away, handler hver dag, har ørten abonnementer på aviser/streamingtjenester, kjører og tar taxi fremfor å gå, bruker dyre treningssenter, netthandler ect. Samtidig klager de over å ikke kunne kjøpe ditt og datt til barna, ha råd til kontingent til fotballklubben ect. Mange er ikke klar over hvor store utgifter det blir av uvaner og mange småsummer. Anonymkode: fe16c...1e4 Helt enig og derfor sliter mange med å få endene til å møtes. Få inn økonomi på skolen. I dag lærer de mer om 1.verdenskrig og Ibsens samlede verker enn psykisk helse, økonomi, hvordan betale regninger osv. Anonymkode: c2a59...e4b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå