AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Vi bor i et av verdens rikeste land sier mange, men allikevel vokser mange barn opp i fattigdom. Jeg har blitt medlem av en hjelp i korona gruppe og der ser jeg så mye trist. Folk som gruer seg til påske, har ikke råd til å kjøpe et påskeegg til ungen en gang. Noen som opplever at vaskemaskin stryker og de ikke har råd til ny. Ja, jeg vet det er mange som prøver å utnytte folks godhet, men det finnes jo dem som virkelig har dårlig råd. Som ikke bare har dårlig råd under pandemien, men hele tiden. Da snakker jeg ikke bare om folk på trygd, men folk som jobber i lavtlønnet yrker eller ikke har full stilling og sliter med å få mer jobb. Man ser det jo noen ganger her inne også. Mange som sliter. Anonymkode: f2f62...21a 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Har du sett oversikt over hvordan de disponerer pengene? Anonymkode: 7151b...f49 25
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 En oppvaskmaskin er ikke noen krise akkurat..... Jeg tenker også litt som over her, at mange disponerer pengene veldig feil. Når det er sagt er det trist om ikke penger blir disponert til barn. De er uansett uskyldig. Jeg gir til organisasjoner, som hjelper folk i Norge. Jeg gir ikke til enkeltpersoner. Anonymkode: 9a259...7ac 13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En oppvaskmaskin er ikke noen krise akkurat..... Jeg tenker også litt som over her, at mange disponerer pengene veldig feil. Når det er sagt er det trist om ikke penger blir disponert til barn. De er uansett uskyldig. Jeg gir til organisasjoner, som hjelper folk i Norge. Jeg gir ikke til enkeltpersoner. Anonymkode: 9a259...7ac Nå ble det sagt vaskemaskin, og det er faktisk litt krise. Det er relativt tungt og tidkrevende å vaske håndklær og sengetøy for hånd, om man i det hele tatt har et badekar eller en kum de får plass i. Det er ikke alle som har tilgang på fellesvaskerier o.l., eller har noen de kan låne av. Anonymkode: c741e...31f 28
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Jeg vet om folk som har lite, som sender penger ut av landet, har mobilabbonoment og andre ting for flere hundre kroner, kjøper ikke billig mat på tilbud etc. Jeg vet ikke helt hvor synd man skal synes på disse. Jeg har klart meg alene med barn og lån uten jobb i flere år.. ikke noe særlig, har mindre enn de på sosialen, men det går hvis man tenker over det man bruker pengene på. Anonymkode: a4587...7de 10
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Jeg ser flere som disponerer pengene så bra som de kan, men ikke får endene til å møtes. Hvor barna får middag, men mor går sulten for å spare inn pengene. Hvor de ikke har råd til busskort så det er veldig begrensninger på hva de kan finne på, hvor barna må bli hjemme gang etter gang hvor skolen skal på diverse utflukter hvor de gjerne må betale noe og i tillegg ha lommepenger. Ja jeg kjenner til og med ei som fikk strømmen stengt og gikk 1 mnd uten strøm siden nav slo seg vrange Så joda, det finnes mange fattige selv om det også finnes mange «fattige» som bare disponerer pengene feil Anonymkode: 5d500...e1a 14
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Anbefaler å lese denne https://agendamagasin.no/debatt/en-villet-politikk/?fbclid=IwAR1JHW8KiSqT8-Q5rGRo4aB6qxfLVT3axyBJ7ZK7MYPgITDbKx-2BKiXMu4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Jeg forstår ikke hvorfor det er folk som ikke har råd til mat i norge i 2021. Penger til husleie,strøm og mat tuller man liksom ikke med og ingen kan ta fra deg eller kreve pengene som skal gå til livsopphold. Har du feks bil og du unnskylder deg med en verkstedregning som gjør at ungene går uten mat eller klær, så må du liksom innse at du ikke har råd til bil. Det er vel 8-9000 pluss 4000 per barn, samt dekning av rimelige boutgifter. Bør kunne holde til mat en måned. Anonymkode: 79e97...169 10
Traktor Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som opplever at vaskemaskin stryker Jeg skulle veldig gjerne hatt en vaskemaskin som stryker! 18
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor det er folk som ikke har råd til mat i norge i 2021. Penger til husleie,strøm og mat tuller man liksom ikke med og ingen kan ta fra deg eller kreve pengene som skal gå til livsopphold. Har du feks bil og du unnskylder deg med en verkstedregning som gjør at ungene går uten mat eller klær, så må du liksom innse at du ikke har råd til bil. Det er vel 8-9000 pluss 4000 per barn, samt dekning av rimelige boutgifter. Bør kunne holde til mat en måned. Anonymkode: 79e97...169 Har du ikke opplevd at barn plutselig trenger briller, at du selv trenger tannbehandling eller må ha elektriker eller rørlegger på besøk? Slikt kan fort få konsekvenser for folk.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 De som bor her vet kanskje ikke hva en vaskemaskin er Anonymkode: 2aa3a...ff2 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 Fattige mennesker gjør meg uvel. Anonymkode: 13afa...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor det er folk som ikke har råd til mat i norge i 2021. Penger til husleie,strøm og mat tuller man liksom ikke med og ingen kan ta fra deg eller kreve pengene som skal gå til livsopphold. Har du feks bil og du unnskylder deg med en verkstedregning som gjør at ungene går uten mat eller klær, så må du liksom innse at du ikke har råd til bil. Det er vel 8-9000 pluss 4000 per barn, samt dekning av rimelige boutgifter. Bør kunne holde til mat en måned. Anonymkode: 79e97...169 Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 Håper ikke det er barn i bildet. Anonymkode: 13afa...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 ❤️ Anonymkode: fa1b4...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 Hvis man virkelig sliter økonomisk så går det an å søke hjelp hos NAV Sosial, får man avslag så sliter man ikke nok. Ryker vaskemaskin, kjøleskap eller vaskemaskin som er nødvendige ting man trenger så får man hjelp av NAV Sosial, hvis man faktisk sliter økonomisk. Anonymkode: 75253...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og her sitter jeg da, uten penger til mat før 15. april nå som alle regninger er betalt. Velkommen til det virkelige liv (og nei, jeg har ikke kredittkortgjeld og denslags). Anonymkode: 0ff5c...d62 Men.. da har du altfor høye utgifter. Det MÅ da være noe du kan kutte?? Anonymkode: defd4...d56 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis man virkelig sliter økonomisk så går det an å søke hjelp hos NAV Sosial, får man avslag så sliter man ikke nok. Ryker vaskemaskin, kjøleskap eller vaskemaskin som er nødvendige ting man trenger så får man hjelp av NAV Sosial, hvis man faktisk sliter økonomisk. Anonymkode: 75253...dc4 Dette stemmer virkelig ikke. Jeg har måttet gi avslaget til mennesker som bor i bilen sin (ja dette skjer faktisk i Norge). Om de ikke kan dokumentere det som trengs eller har fylt ut skjema feil eller har glemt en frist så står du uten hjelp også på nav. Har også nektet nordmenn på innlandsreise som ble ranet å få nødhjelp. Og om omstreifere sover ute i - 20 grader sender vi de heller til akuttrommet på sykestua enn å ordne de med bolig. Nav er pill råttent og vet du ikke hva du har krav på, og hvordan du gjennomfører prosesser rundt dette har du egentlig ikke rett på noen ting. Anonymkode: de10d...5f7 12
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis man virkelig sliter økonomisk så går det an å søke hjelp hos NAV Sosial, får man avslag så sliter man ikke nok. Ryker vaskemaskin, kjøleskap eller vaskemaskin som er nødvendige ting man trenger så får man hjelp av NAV Sosial, hvis man faktisk sliter økonomisk. Anonymkode: 75253...dc4 Jeg tror ikke det er så lett. Jeg jobbet fire år som vikar og lønnen varierte fra 9 - maks 13.000. I løpet av de fire årene fikk jeg sosialhjelp en gang. Og jeg sleit veldig, hver eneste måned de åra. Anonymkode: f2f62...21a 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Ja, det er vanskelig å være fattig når samfunnet ikke er lagt opp til det. Min søster ble alvorlig syk og ufør i ung alder og bor tidvis på sykehjem. Selvom helsehjelp i Norge er sponset og dermed rimelig, koster det likevel skjorta å bo på sykehjem. Min søster er ikke døende og får derfor ikke fast plass på sykehjemmet og må leie egen bolig. Med hvilke penger skal hun betale husleien, når kommunen tar ca. 80% av den lille trygden hennes? I tillegg skal hun også betale for strøm og mat samt hjemmehjelp i de periodene hun bor hjemme hos seg selv. Pluss medisiner og annet utstyr som man ikke kan få på blå resept, alt dette koster flere titusener i året. Hvis ikke foreldrene våre hadde hatt vært i live og hatt god råd og dermed har hatt mulighet til å hjelpe henne økonomisk, aner jeg ikke hvordan det skulle gått med henne. Når de dør er jeg eneste pårørende og dermed er det jeg som må forsørge henne. At sykehjem er så dyrt ante jeg ikke før min søster brått ble alvorlig syk, ung som jeg var hadde jeg aldri før tenkt over at man kunne havne i en sånn situasjon. Anonymkode: a4f67...14c 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå