Gå til innhold

Må jeg virkelig skatte for penger jeg aldri fikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde en jobb som freelancer som jeg skulle få betalt for 3500kr. Vel arbeidet ble utført og pengene kom aldri. Jeg er ikke den enste i den situasjonen, det var flere av oss, og ingen har fått betalt. Vi har snakka litt om det, men føles litt som jeg må mase for å få igang ting for å ta det videre, og alle er opptatte så jeg har mista litt motet så jeg har latt det ligge, men så kom jeg til å tenke på at jeg faktisk må skatte for disse pengene jeg ikke har fått engang 🤯 Må man det? 

Anonymkode: 2ecf4...535

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo sendt fakturaer og inkassoer uten resultat.. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er kun når det faktisk er på kontoen at det utløser skatteplikt.

Anonymkode: dd8f6...394

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er kun når det faktisk er på kontoen at det utløser skatteplikt.

Anonymkode: dd8f6...394

Å ja, de sjekker hva som kommer inn på kontoen? 

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gjorde en jobb som freelancer som jeg skulle få betalt for 3500kr. Vel arbeidet ble utført og pengene kom aldri. Jeg er ikke den enste i den situasjonen, det var flere av oss, og ingen har fått betalt. Vi har snakka litt om det, men føles litt som jeg må mase for å få igang ting for å ta det videre, og alle er opptatte så jeg har mista litt motet så jeg har latt det ligge, men så kom jeg til å tenke på at jeg faktisk må skatte for disse pengene jeg ikke har fått engang 🤯 Må man det? 

Tror ikke du skal fylle inn beløp i oppgaven din som du ikke har mottatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Airman skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du skal fylle inn beløp i oppgaven din som du ikke har mottatt. 

Nå husker jeg ikke hva jeg gjorde, men inne i Conta blir det på en en måte regna med i totalen selv om man ikke har fått pengene, så regner kanskje med at det ble med. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke skatte av de. Det er en egen post i skattemeldingen der du fyller inn dette beløpet.

Anonymkode: d6d28...465

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må skatte av pengene. Men får du ikke de utbetalt kan du kjøre det som tap neste år. Det er vel moms også når du sener regning?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jo sendt fakturaer og inkassoer uten resultat.. 

Du skal vel ikke skatte av penger du ikke har fått, det virker jo snålt?

Men, bare lurer - når man sender noe til inkasso, er det slik at inkasso-selskapet ikke gir deg penger før de får det inn, eller kjøper de gjelden og betaler deg ut der og da? 

Anonymkode: 35306...ea4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, du må ikke skatte av de. Det er en egen post i skattemeldingen der du fyller inn dette beløpet.

Anonymkode: d6d28...465

åh, men denne posten har nok gått meg hus forbi 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal vel ikke skatte av penger du ikke har fått, det virker jo snålt?

Men, bare lurer - når man sender noe til inkasso, er det slik at inkasso-selskapet ikke gir deg penger før de får det inn, eller kjøper de gjelden og betaler deg ut der og da? 

Anonymkode: 35306...ea4

Nei, jeg har ikke fått en krone. De sier bare at jeg ikke trenger å betale dem noe inntil de har løst saken. Men å løse saken gjør de jo ikke, så det er ingen kr inn og ingen kr ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Du må skatte av pengene. Men får du ikke de utbetalt kan du kjøre det som tap neste år. Det er vel moms også når du sener regning?

Uff håper ikke det.. jeg er ikke mva registrert enda.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uff håper ikke det.. jeg er ikke mva registrert enda.

Send purringer. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (16 minutter siden):

Send purringer. 

Har gjort det, har sendt det til inkasso også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Freelance dvs at du er selvstendig næringsdrivende. Da er det faktureringen som utløser skatteplikt, ikke betalingen. Dvs. du må skatte for beløpet og kan ikke føre det som tap på fordring før tapet er endelig konstatert.

https://regnskapshjelp.no/fagstoff/skattemessig-fradrag-for-tap-pa-fordringer

Anonymkode: 97eb7...bf7

Dette er riktig.

Anonymkode: 81130...ed6

Skrevet

Freelance dvs at du er selvstendig næringsdrivende. Da er det faktureringen som utløser skatteplikt, ikke betalingen. Dvs. du må skatte for beløpet og kan ikke føre det som tap på fordring før tapet er endelig konstatert.

Er ikke dette kun snakk om fradrag på tapet, ikke skattelegging av inntekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Er ikke dette kun snakk om fradrag på tapet, ikke skattelegging av inntekt?

Inntekt skattlegges når den faktureres. Hvis den ikke blir betalt kan det fradragsføres hvis vilkårene for det er oppfylt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Inntekt skattlegges når den faktureres. Hvis den ikke blir betalt kan det fradragsføres hvis vilkårene for det er oppfylt.

Vet du hvordan dette skal føres i regnskapet da? 

AnonymBruker
Skrevet

Korrekt svar.

Anonymkode: 6ffcb...c61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...