Ostep0p Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Jeg har en datter på 4 år som sluttet med bleie da hun var rett over 3 år. Tissingen gikk kjempe fint, men det er kjempe vanskeligheter med å bæsje på do. Hun har klart mange ganger å bæsje på do, men hun foretrekker i trusa. Hun sier heller ikke ifra når hun har gjort seg i trusa. Hun er strålende fornøyd når hun har klart å gå på do, men det virker ikke så innmari nøye for ho. Det er blitt veldig vanskelig å få ho til å prøve å bæsje på do nå for tiden, og vi har prøvd så mye for å oppmuntre; -Klistremerker som belønning. -Falske tattoveringer -Liten gave etter x antall vellykka dobesøk -Og masse skryt selvfølgelig. HVA ANNET KAN VI GJØRE? :)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Sitter hun i huk når hun gjør i trusa? Det er ikke egentlig biologisk naturlig å gå på do sittende som vi gjør, derfor foretrekker mange barn bleie så de kan sitte i huk. Anonymkode: b6673...ef8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Prøv å heller la henne bæsje i bleie? Tenker det er mye bedre enn i trusa i første omgang, og at hun kan få en pause fra mas/press om bæsjing. Å bæsje i bleia krever jo da at hun sier i fra, går på badet og bæsjer i bleia der. Når dette funker i en periode, start med å motivere til bæsjing på potte/do. Mye bedre enn at hun stadig bæsjer i trusa, mye fokus på dette. Anonymkode: ed395...ece 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sitter hun i huk når hun gjør i trusa? Det er ikke egentlig biologisk naturlig å gå på do sittende som vi gjør, derfor foretrekker mange barn bleie så de kan sitte i huk. Anonymkode: b6673...ef8 Det tror jeg også. Vi har samme problem, og han sier at han ikke greier å bæsje på do, da går det over. Anonymkode: 0ca22...41b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Bruker hun doring? Min 3-åring bruker doring når han tisser, men sier selv at han ikke vil ha det når han skal bæsje. I starten skjønte jeg ikke hvorfor, men det er fordi han kommer lenger ned med rumpa uten doring og blir sittende nesten på huk på doen, så det blir lettere å bæsje. Anonymkode: bea89...384
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Hadde samme problem. Jeg kjøpte en fin billedbok om kroppen som forklarte hvordan fordøyelsen fungerer. Sånn at vi fikk svar på hva og hvorfor. Så innførte vi faste dorutiner. Barnet fikk medvirke til når på dagen og hvilken do, hvilket dosete. Måtte sette seg ned på do og se om det kanskje kom noe. Satt aldri mer enn 1 minutt hvis det ikke kom noe. Liten krakk under føttene gir god vinkel og gjør det lettere. Anonymkode: 448ac...5bb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Hei.. vi sliter også med ei på på 4 år her.. Hun vil ikke ha avføring på toalettet, tisser kun der. Men min mor kom et tips, finn i en potte, noe jeg gjordet like etter jul, noe som gjordet til at hun sa i fra at hun måtte bæsje, da går hun inn på badet, og setter seg på potten og bæsjer der:) Hun har som regel avføring hver morgen etter hun står opp. Når hun er ferdig kommer jeg og tørker å vasker henne, vi tenkte å bruke bleie, men min mann sa at da blir hun vant til å ha avføring der i mange måneder til. Så da gikk vi til innkjøp av en stor barne potte, Vi stresser ikke med å få henne til å bæsje på toalettet ennå. Vi skal prøve til sommeren da vi skal på hytten. Mamma til Ulrikke Anonymkode: 93496...ad0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Er det vanlig å begynne med gå på potte/do så seint? Minsta vår er 20 mnd nå og har brukt potte og også gått på do i flere måneder allerede. Bæsjer gjør hun så godt som aldri i bleia nå og sier stort sett fra før hun skal tisse også. De eldre søsknene sluttet med bleie før de ble to år og det regner jeg med at minsta gjør også. Er det virkelig vanlig å vente til de er 3-4 år før man introduserer do/potte? Hvorfor vente så lenge? Anonymkode: b6d1b...8a8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig å begynne med gå på potte/do så seint? Minsta vår er 20 mnd nå og har brukt potte og også gått på do i flere måneder allerede. Bæsjer gjør hun så godt som aldri i bleia nå og sier stort sett fra før hun skal tisse også. De eldre søsknene sluttet med bleie før de ble to år og det regner jeg med at minsta gjør også. Er det virkelig vanlig å vente til de er 3-4 år før man introduserer do/potte? Hvorfor vente så lenge? Anonymkode: b6d1b...8a8 Barnet kan fortsatt ha vegring mot å bæsje på do selv om man har begynt dotrening tidlig. Noen tisser uten problemer på do, men vil ikke bæsje. Anonymkode: d09e4...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 Helt vanlig. La være å stresse. Mange barnehager har en lite privatlivsbasert tilnærming til dette med å gå på do, kan være barnet vegrer seg pga det. Men det skjer når det skjer, jo mer du presser jo verre blir det. Anonymkode: 7e97f...c01
Mnjah Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig å begynne med gå på potte/do så seint? Minsta vår er 20 mnd nå og har brukt potte og også gått på do i flere måneder allerede. Bæsjer gjør hun så godt som aldri i bleia nå og sier stort sett fra før hun skal tisse også. De eldre søsknene sluttet med bleie før de ble to år og det regner jeg med at minsta gjør også. Er det virkelig vanlig å vente til de er 3-4 år før man introduserer do/potte? Hvorfor vente så lenge? Anonymkode: b6d1b...8a8 Fordi det skal være barnestyrt og noen barn nekter. Hva vil du med innlegget ditt? 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Min er snart 6, og nekter plent å gå på do andre steder enn hjemme. Attpåtil er han motvillig hver gang det er dotid, og iblant går det ut i trusa uten at han bryr seg i det hele tatt. Gidder ikke si fira eller noe som helst. Spennende med skolestart til høsten... Vært i kontakt med fastlege, HS, PPT og Abup til ingen nytte! Håper det løser seg for dere! Anonymkode: 4f299...382
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig å begynne med gå på potte/do så seint? Minsta vår er 20 mnd nå og har brukt potte og også gått på do i flere måneder allerede. Bæsjer gjør hun så godt som aldri i bleia nå og sier stort sett fra før hun skal tisse også. De eldre søsknene sluttet med bleie før de ble to år og det regner jeg med at minsta gjør også. Er det virkelig vanlig å vente til de er 3-4 år før man introduserer do/potte? Hvorfor vente så lenge? Anonymkode: b6d1b...8a8 Det er mange det kommer tilbake på, at alt har gått fint, også blir det plutselig dovegring i 4-5-6-årsalderen. Anonymkode: 0ca22...41b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Her i huset har vi en på 6 og ei på 4,5 år. Han på 6 startet i fjor under nedstegning av Norge å sitte på do. Han turte ikke i barnehagen grunnet de har en toalett som er gammelt. Men etter han startet på skolen i fjor høst så klarer han seg godt selv. Det er en del truser med bremsespor som vaskes her. Hun på 4.5 må jeg bistå på do når hun skal bæsje, hun datt ned i do når hun var rundt 2 år. Det gikk inn på henne, hun fikk doskrekk som min venninne sa, har siden sakt i fra før hun skal bæsje og tisse, da får hun bleie. Men nå de siste ukene etter vi har sittet i ventekarantene , så har hun sett storebror på do, da har hun spurt om hjelp til å sitte på do, så jeg sitter ved henne mens hun gjør det hun skal. Så nå tror jeg at vi er på riktig vei. Så jeg håper på at karantene har gitt henne en positiv fremgang på det med å bæsje og tisse på do en i bleien, der hun blir vasket og dusjet innimellom. Når jeg var liten så var måtte vi lære oss å sitte på do tidlig, jeg tror nok at dagens barn har det mye mer stresset på foreldre og bedre bleier en for 35 år siden. Da jeg var 4 år og var tørr og satt på den kalde do med begge hedene under beggelårene og ropte på min mor etter 2 min kom å tørk. Men håper at det går i orden med din datter også:) Anonymkode: 93496...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå