Gå til innhold

Normal støy i enebolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det normalt å høre sykler, fottrinn og samtaler mellom forbipasserende på gata, i en enebolig? Bor i et 15 år gammel hus, nokså tett på en gate i et boligstrøk. Selv om alle vinduer er lukker, hører jeg lett at folk går og sykler forbi. Hører også tydelig at folk snakker, og snakker de høyt nok, er det lett å høre hva de sier. Lufteventilene i vinduskarmen er også lukket. Er dette normalt? 

Anonymkode: 7d961...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bor i et 115 år gammelt hus, og hører ikke folk som går forbi, med mindre det er barn som tramper og roper. Og jeg vet at jeg må til med litt tetningslister på vinduene, fordi de er små gliper hvor lyd og kald luft kommer inn. Så nei, jeg vil si det IKKE er normalt. Er ca to meter fra stuevinduet jeg sitter under i sofaen og til fortauet.

Anonymkode: 7f85b...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Var det jeg frykta. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det høres ikke vanlig ut. Men hva kan være grunnen? Huset er jo heller ikke så gammelt 🤔

Anonymkode: 0da83...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2021 at 5:37 PM, AnonymBruker said:

Lufteventilene i vinduskarmen er også lukket.

De lufteventilene er der for en grunn. Et hus trenger luft for å kvitte seg med fuktighet...
Det kan være at du har et punktert vindu? Eller at vinduer ikke er korrekt montert? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

De lufteventilene er der for en grunn. Et hus trenger luft for å kvitte seg med fuktighet...
Det kan være at du har et punktert vindu? Eller at vinduer ikke er korrekt montert? 

Ja, og ventilene står åpne på den sida av huset som ikke vender mot gate. Trur ikke vinduene er punktert, men lurer på om det er isolasjon i / rundt karmen som mangler ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres rart ut. Jeg har et mye eldre hus og hører nesten ingenting utenfra av slike vanlige lyder. 

Anonymkode: 3a6bd...3ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis vinduene er gamle, så kanskje det er på tide å bytte disse. Vinduer har forskjellige støyreduseringsnivåer. 

Anonymkode: 04618...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vinduene er gamle, så kanskje det er på tide å bytte disse. Vinduer har forskjellige støyreduseringsnivåer. 

Anonymkode: 04618...0be

De er nok fra byggeår, altså ca. 15 år gamle, og burde sånn sett være i orden. Tolags isolerglass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er nok fra byggeår, altså ca. 15 år gamle, og burde sånn sett være i orden. Tolags isolerglass. 

Kan du finne noe mer informasjon rundt hvordan det er bygget? Er dette noe du kan få erstatning for/økonomisk dekket? Kanskje du kan legge ut anbud på finn og få en snekker til å ta befaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 17.51):

Kan du finne noe mer informasjon rundt hvordan det er bygget? Er dette noe du kan få erstatning for/økonomisk dekket? Kanskje du kan legge ut anbud på finn og få en snekker til å ta befaring?

Litt usikker på muligheter for erstatning (basert på erfaring med den typen prosesser). Men befaring av fagfolk kan være lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i leilighet fra 2018 og kan egentlig høre mer enn jeg hadde forventet utenfra. Mye mindre enn der jeg bodde før, som var bygget i 1975, men allikevel. Jeg har lest at når byggene bygges tette for å unngå varmetap, så går dette noen ganger på bekostning av lydtettheten. Men har også veldig store vindusflater, og de er jo ikke lydtette.

Anonymkode: 061fc...ff9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i leilighet fra 2018 og kan egentlig høre mer enn jeg hadde forventet utenfra. Mye mindre enn der jeg bodde før, som var bygget i 1975, men allikevel. Jeg har lest at når byggene bygges tette for å unngå varmetap, så går dette noen ganger på bekostning av lydtettheten. Men har også veldig store vindusflater, og de er jo ikke lydtette.

Anonymkode: 061fc...ff9

Jeg bor i hus fra 2018 som er skikkelig lydisolert, og her kjører det forbi lastebiler uten at vi legger merke til det. Helt fascinert 🤩 Men ja jeg tror det handler mye om vinduene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i hus fra 2015 og holder på å bli gal av at jeg kan høre hver minste lyd naboene lager ute! 

Anonymkode: e0456...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i enebolig fra 1973, med vinduer fra 1990, og vi hører alt... 

Anonymkode: e2eb5...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bor i enebolig fra 1973, med vinduer fra 1990, og vi hører alt... 

Anonymkode: e2eb5...ae9

Samme her, litt eldre hus men vinduer fra 1989. Hører alt av nabobarna når de er ute. 

Anonymkode: fb32b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet inn i et nytt hus på slutten av 90- tallet. Det var så lytt. kunne stå utenfor og høre alt det ble snakket om inne. Er det store vindusflater i huset ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Sola de skrev (På 8.5.2021 den 15.47):

Vi flyttet inn i et nytt hus på slutten av 90- tallet. Det var så lytt. kunne stå utenfor og høre alt det ble snakket om inne. Er det store vindusflater i huset ditt?

Å hjelp, høres nesten litt ut som her. Hører godt nysing og tramping fra inne i huset, på utsida. Er vinduer både her og der og ganske åpen planløsning, så lyder forsterkes også som ekko inne i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 18.35):

Jeg bor i hus fra 2018 som er skikkelig lydisolert, og her kjører det forbi lastebiler uten at vi legger merke til det. Helt fascinert 🤩 Men ja jeg tror det handler mye om vinduene! 

Herregud, skikkelig sjalu her! For en drøm å kunne ha det så stille! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i hus fra 1930-tallet. Vinduene ble skiftet for ca. 10 år siden. Hører nesten ingen støy utenfra, bortsett fra når naboen fyrer i gang veterantraktoren sin 3 meter fra husveggen.

Anonymkode: a1bdf...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...