Gå til innhold

Hvorfor snakker ingen om viktigheten av å tisse etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i en tråd her "hva skjer etter fødsel" at flere nevner at de ikke fikk til å tisse etter fødsel. Dette er første gang jeg har lest om dette noe sted, og det nevnes overhodet ikke i fødselskurs eller hos jordmor akkurat viktigheten av å klare å tisse selv etter fødsel! Evt. hva som skjer om man ikke får det til... Dette var det absolutt verste med tiden på barsel for min del (og hovedårsaken til at jeg var der).

Hvis noen andre lurer: 

Jeg fikk ikke til å tisse etter fødsel, prøvde lenge i dusjen etterpå, men til slutt måtte de tømme blæra. Dersom de ikke hadde gjort det hadde den kunne eksplodert, ifølge jordmødrene. 

Pga. dette ble det barsel og kateterisering hver 4. time DØGNET RUNDT. De kom midt på natten, de kom når barnet skulle ammes, de kom ved besøk - hver fjerde time non stop i fire dager. All tissing bestod av måling av urinen mens jeg tisset og etter tissing måtte de komme med et forbannet blæremålingsapparat  de aldri klarte å lokalisere hvor var, for å måle hvor mye urin som var igjen i blæra. 

For hver gang de målte ble det underkjent - hadde for mye resturin i blæra - og jeg måtte fortsette dette grusomme regimet. 

På dag 3 sa de at dersom jeg ikke fikk til å tisse ut alt selv måtte jeg lære meg selv-kateterisering(!). Dette mente de jeg skulle lære meg på en mandag, men de ville sende meg hjem på en fredag - uten kateter. 

Jeg forstår at man ikke skal gi fødende damer tisse-prestasjonsangst, men hadde jeg visst at det var mulig å bli terrorisert hver fjerde time i underlivet etter fødsel, samt måtte følges opp for hver tissing, så hadde jeg kunne stålsatt meg bedre...

Anonymkode: 750f1...11c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kjenner til flere som har måtte selv-kateterisere i flere uker etter fødsel...

• Liker 1
Skrevet

Jeg viste ikke om dette før fødselen, men ser ikke på det som et problem. Måtte ha et par forsøk på å tømme blæra. Men man blir jo fulgt opp. Ikke noe man direkte kan forberede seg på eller? 

Jeg hadde jo hørt at første bæsjen etter fødsel var helt for jævlig, som å føde på nytt. Det endte opp med delvis forstoppelse hos meg for jeg grua meg sånn. Holdt igjen. Så viste det seg at det ikke var noe problem. Dumt å lage unødvendig skrekk for noe som går fint for mange. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg kjenner til flere som har måtte selv-kateterisere i flere uker etter fødsel...

Å fy faen 🙈 som d ikke var grusomt nok fra før 

Anonymkode: 9b03a...2d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (Akkurat nå):

Jeg viste ikke om dette før fødselen, men ser ikke på det som et problem. Måtte ha et par forsøk på å tømme blæra. Men man blir jo fulgt opp. Ikke noe man direkte kan forberede seg på eller? 

Jeg hadde jo hørt at første bæsjen etter fødsel var helt for jævlig, som å føde på nytt. Det endte opp med delvis forstoppelse hos meg for jeg grua meg sånn. Holdt igjen. Så viste det seg at det ikke var noe problem. Dumt å lage unødvendig skrekk for noe som går fint for mange. 

All kunnskap er noe man kan være forberedt på. Dette snakkes overhodet ikke om.

"Ps det er en risiko for kateterisering og noen som roter i underlivet ditt hvr fjerde time etter fødsel i flere dager" hadde vært greit å vite om.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes selv det er greit å vite om diverse ting... mange ting om graviditet generelt jeg ikke visste men jeg skulle ønske jeg visst..noen ting snakkes ikke høyt om

Anonymkode: 9b03a...2d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener å huske at det var masse mas om at det var viktig å tisse rett etter fødselen før jeg hadde første :) men kommer jo sikkert an på hvem du prater med også :)

Anonymkode: 7d4ef...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener å huske at det var masse mas om at det var viktig å tisse rett etter fødselen før jeg hadde første :) men kommer jo sikkert an på hvem du prater med også :)

Anonymkode: 7d4ef...03b

Ja, men ingen sier hva som skjer om du IKKE gjør det.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke om det før fødsel, men fikk klar beskjed etter at det var viktig at jeg sa i fra hvis jeg ikke fikk tisse. 

Mye jeg ikke visste før fødsel siden jeg ikke leste eller undersøkte noe. Kom ikke som noe sjokk i ettertid. 

Anonymkode: 10d14...ca8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan det snakkes om i helsevesenet vet jeg ikke, men dette var jeg ganske godt klar over og jeg er ei barnløs dame. 

Anonymkode: b2262...a4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

All kunnskap er noe man kan være forberedt på. Dette snakkes overhodet ikke om.

"Ps det er en risiko for kateterisering og noen som roter i underlivet ditt hvr fjerde time etter fødsel i flere dager" hadde vært greit å vite om.

Det hadde blitt enormt mye informasjon om de skulle opplyst om absolutt alt som kan skje 😂 

Anonymkode: b4e24...6bf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må med kateter i to dager, så var veldig fokus på at jeg måtte tisse såså mange timer etter fødsel. Ble sjekket med ultralyd etter jeg trodde jeg tisset. 

Etter det gikk det heldigvis smertefritt! 

Anonymkode: b177e...5ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det hadde blitt enormt mye informasjon om de skulle opplyst om absolutt alt som kan skje 😂 

Ja, det hadde det, og fødsel er jo en av de største/viktigste hendelsene i livet så det burde jo være et stort informasjonstrykk på det også. Norsk litteraturhistorie har større pensum på skolen, analyserer du ofte dikt eller går gjennom Heimskringla i det daglige liksom?

Det er da virkelig plass og tid (9 mnd ca!) til å få høre litt om både det som er vanlig og det som er litt mer uvanlig. Forberedelse er alfa og omega; at det ikke skjer nettopp DEG kan være både flaks og fint, men hvorfor skal vi kvinner bokstavelig talt gå og knipe igjen med plager og senvirkninger når vi så lett kan slippe!!

Anonymkode: 0f855...cab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De fleste trenger jo ikke slik oppfølging etterpå, det kan være mange unntak for hva som skjer etter fødsel uten at man må forberede seg før fødsel..

jeg hadde også 5 dager med kategorisering, opplevde ikke dette så traumatiserende som deg selv om det var irriterende🤷🏻‍♀️Men andre lærte hvorfor de må banke på døren når de skal besøke på barsel😂

Anonymkode: 59d34...c3b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

*kateterisering

Anonymkode: 59d34...c3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre om det først rett etter fødsel. De pushet veldig på at jeg måtte prøve å tisse før jeg fikk på rommet. Da var jeg så sjaber at jeg holdt på å svime av, så fikk hoppe fra doen til rullestol. Jeg fikk også kateter midt under fødsel, da jordmor plutselig ble bekymret for at full blære hindret baby i å komme nedover.

Det er jo 100 ting som kan skje. Nytter ikke å tenke for mye på det på forhånd. De som jobber der vet hva de skal passe på, og følger opp det som behøves.

Jeg måtte pumpe hver 3. time døgnet rundt i 4 dager. Det var heller ingen fest.

Anonymkode: 1f0c8...897

• Liker 2
Gjest Råååsa
Skrevet

Det er ikke vondt, ekkelt og farlig å kateterisere seg selv. Jeg har gjort det i åresvis (MS). Det tok meg 2 minutter å lære det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, det hadde det, og fødsel er jo en av de største/viktigste hendelsene i livet så det burde jo være et stort informasjonstrykk på det også. Norsk litteraturhistorie har større pensum på skolen, analyserer du ofte dikt eller går gjennom Heimskringla i det daglige liksom?

Det er da virkelig plass og tid (9 mnd ca!) til å få høre litt om både det som er vanlig og det som er litt mer uvanlig. Forberedelse er alfa og omega; at det ikke skjer nettopp DEG kan være både flaks og fint, men hvorfor skal vi kvinner bokstavelig talt gå og knipe igjen med plager og senvirkninger når vi så lett kan slippe!!

Så oppsøk informasjon. Det er fullt mulig å få ekstra oppfølging om du føler deg så usikker og har behov for informasjon. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (46 minutter siden):

Det er ikke vondt, ekkelt og farlig å kateterisere seg selv. Jeg har gjort det i åresvis (MS). Det tok meg 2 minutter å lære det. 

Har du prøvd å kateterisere deg med rifter i hele underlivet? Også utvendige?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så oppsøk informasjon. Det er fullt mulig å få ekstra oppfølging om du føler deg så usikker og har behov for informasjon. 

Du vil ikke ta poenget, det er greit. Det handler ikke om min "usikkerhet" personlig eller ikke, og jeg er heller ikke spesielt usikker - sorry kompis - men det handler om at det er så utrolig mye informasjon man verken får eller faktisk har spesielt god (gratis!) tilgang til.

Jeg spurte f.eks jordmor om fødselsforberedende kurs; det hadde de ikke noe tilbud for, men hun visste om en film fra 70-tallet jeg kunne google (!). Jeg liker å lese, se filmer og sette meg inn i medisinsk info som er relevant for ting jeg skal gjennom. Det er det mange, mange tusenvis av kvinner som deler, hvert eneste år:) Dette er ikke en marginal hendelse for noen få, dette er noe en MAJORITET av voksne kvinner skal gjennom, det burde pinadø gjenspeiles i tilbudene der ute.

Det er ingen som tvinger nettopp deg til å oppsøke informasjon, så du trenger vel ikke argumentere for minst mulig hjelp/info/trygghet, eller??

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...