AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hei! Jeg har prøvd å tatt opp matematikk 2p-y fem ganger de siste årene og har strøket hver gang som privatist.. Matematikken stopper meg fra å få generell studiekompetanse og jeg har slitt med matematikken helt siden barneskolen, er nå 28 år. Når jeg gikk på ungdomsskolen spurte jeg matte læreren om å få ekstrahjelp i matte men han sa jeg ikke trengte det og gikk ut av ungdomsskolen med en 2er. Når jeg gikk første og andre året på videregående slapp jeg heldigvis matte, men når jeg begynte på vg3 påbygg til generell studiekompetanse var det 2p-y matten, og jeg spurte da om jeg kunne få bli med i ekstrahjelp timene men da fikk jeg svar fra læreren at det var fullt.. Gikk ut vg3 med stryk selv om jeg besto i de andre fagene. Føler jeg har blitt så oversett i skolegangen min og ikke har fått den hjelpen jeg trenger når det gjelder mattematikken spesielt, og det jeg sliter med er at jeg føler jeg har en "sperre" i hodet når jeg holder på med matematikk oppgaver, forstår ingenting selv om jeg prøver og prøver, alt blir bare feil, så mister jeg motivasjon så går det til helvete.. Leser og leser uten å forstå, leser den ene setning sikkert 20 ganger så gir jeg bare opp fordi jeg ikke forstår det eller får det inn i hodet. E de fleste andre fagene har jeg 2ere og 3ere som jeg har lysst å forbedre men jeg kan jo ikke gjøre det når jeg stryker i matten hver eneste gang. Har lysst å forbedre karakterene i de andre fagene sånn at jeg får høyere snitt og kan komme inn på et studie jeg ønsker men matten stopper meg. Når jeg tok opp matematikk som privatist gikk det ihvertfall ikke an å få med seg noe da læreren gikk gjennom stoffet altfor raskt, de skal liksom gjennom hele boken på et halvt år hvis man tar det som privatist og det har vært helt nytteløst for meg. Hva anbefaler dere? Noen her som har slitt med matematikk 2p-y? Hva gjorde dere? Anonymkode: 1f5e0...ddc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Rart du ikke fikk ekstrahjelp når du har slitt så mye, og sliter så mye med matte. NAV kan hjelpe deg med hjelpelærer, tror jeg. Ta kontakt med de og hør. Anonymkode: 0f934...312
Gjest Kastanjefrø Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Jeg har prøvd å tatt opp matematikk 2p-y fem ganger de siste årene og har strøket hver gang som privatist.. Matematikken stopper meg fra å få generell studiekompetanse og jeg har slitt med matematikken helt siden barneskolen, er nå 28 år. Når jeg gikk på ungdomsskolen spurte jeg matte læreren om å få ekstrahjelp i matte men han sa jeg ikke trengte det og gikk ut av ungdomsskolen med en 2er. Når jeg gikk første og andre året på videregående slapp jeg heldigvis matte, men når jeg begynte på vg3 påbygg til generell studiekompetanse var det 2p-y matten, og jeg spurte da om jeg kunne få bli med i ekstrahjelp timene men da fikk jeg svar fra læreren at det var fullt.. Gikk ut vg3 med stryk selv om jeg besto i de andre fagene. Føler jeg har blitt så oversett i skolegangen min og ikke har fått den hjelpen jeg trenger når det gjelder mattematikken spesielt, og det jeg sliter med er at jeg føler jeg har en "sperre" i hodet når jeg holder på med matematikk oppgaver, forstår ingenting selv om jeg prøver og prøver, alt blir bare feil, så mister jeg motivasjon så går det til helvete.. Leser og leser uten å forstå, leser den ene setning sikkert 20 ganger så gir jeg bare opp fordi jeg ikke forstår det eller får det inn i hodet. E de fleste andre fagene har jeg 2ere og 3ere som jeg har lysst å forbedre men jeg kan jo ikke gjøre det når jeg stryker i matten hver eneste gang. Har lysst å forbedre karakterene i de andre fagene sånn at jeg får høyere snitt og kan komme inn på et studie jeg ønsker men matten stopper meg. Når jeg tok opp matematikk som privatist gikk det ihvertfall ikke an å få med seg noe da læreren gikk gjennom stoffet altfor raskt, de skal liksom gjennom hele boken på et halvt år hvis man tar det som privatist og det har vært helt nytteløst for meg. Hva anbefaler dere? Noen her som har slitt med matematikk 2p-y? Hva gjorde dere? Anonymkode: 1f5e0...ddc Du lærer ikke noe av å lese matte, du må gjøre matte. Du kan bruke ASK undervisning, se undervisningsvideoene og jobbe deg gjennom begge P-mattebøkene til Ascheoug. (1p og 2p). Da skal du ha mer en godt nok grunnlag til å bestå.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Har du blitt utredet for dyskalkuli? Anonymkode: 8380f...065 1
sommerfugl154 Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Det du trenger er én til én veiledning og opplæring. En som kan sitte sammen med deg og hjelpe deg til å kartlegge hvor hullene dine er, hvor du bør begynne og hvordan. prøv å skaff deg en privatlærer! Er mange studenter som er interesserte i å tjene et par ekstra hundrelapper i uka Da kan du ta det 100% i ditt eget tempo, ta litt og litt over en lengre periode. Trenger ikke være dyrt. Da jeg ga privattimer som student for noen år siden så tok jeg 200,- timen. Matte er et spesielt fag der alt bygger på hverandre og hvis man har store hull så er det så og si umulig å hoppe inn på et høyere nivå. Du må begynne helt fra grunnen av. De fire regneartene: pluss, minus, gange og dele. Bare vær ærlig med privatlæreren, at du skal begynne helt fra scratch. Det er ingen skam Det er det motsatte! Du prøver faktisk å gjøre noe med det i stedet for å bare gi helt opp som veldig mange andre gjør. prøv Finn.no? lykke til!! 👏🏻 jeg heier på deg! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Er du sikker på at du ikke har voksenrett, slik at du kan få undervisning på videregående? Jeg skal det til høsten, jeg velger nettskole som fylkeskommunen har, men jeg kunne også komme og følge undervisning i klasse. Anonymkode: 7a910...ec6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Kastanjefrø skrev (46 minutter siden): Du lærer ikke noe av å lese matte, du må gjøre matte. Du kan bruke ASK undervisning, se undervisningsvideoene og jobbe deg gjennom begge P-mattebøkene til Ascheoug. (1p og 2p). Da skal du ha mer en godt nok grunnlag til å bestå. Dette! Bruk ask privatist, og GJØR oppgavene. Igjen og igjen og igjen. Og igjen. Nytter ikke å lese matte. Du må gjøre det for å forstå det. Last ned geogebra, gjør oppgavene i boka, se videoene igjen og igjen. Og igjen. Løs gamle eksamener, det meste går igjen. Matematikk påbygging fra aschehoug har veldig bra nettressurs der fasiten er veldig bra, det står ikke bare svaret men også utregningsmåten. Ask privatist er verdt hver krone i mattefaget. Men du må jobbe for det. Og en stor del av karakteren er at du kan kommunisere matte, ta deg tid til å forklare hva du gjør på hver oppgave på eksamen. Matte er et modningsfag, du må bruke tid. Tok matte 2p-y i fjor, hadde ikke hatt matte på 15 år så målet var kun å bestå. Brukte et semester og fikk faktisk 4 på eksamen, trodde jeg ikke skulle klare bedre enn 2! Hadde sikkert klart en 5er om jeg hadde brukt et helt år på faget. Matte er spennende og morro når man får det til! Men man må også tenke positivt! Går man inn for at «dette klarer jeg ALDRI» så er det som oftest nettopp det som skjer. Anonymkode: bbd97...e61 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Tusen takk for alle svar og setter stor pris på det, og skal ta det som står her med meg videre😄 Ts Anonymkode: 1f5e0...ddc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du blitt utredet for dyskalkuli? Anonymkode: 8380f...065 Nei har ikke det Anonymkode: 1f5e0...ddc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for alle svar og setter stor pris på det, og skal ta det som står her med meg videre😄 Ts Anonymkode: 1f5e0...ddc Vi kan spleise på privatlærer på Internett hvis du er interessert. 🙂 Anonymkode: cba09...2f5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Jeg har prøvd å tatt opp matematikk 2p-y fem ganger de siste årene og har strøket hver gang som privatist.. Matematikken stopper meg fra å få generell studiekompetanse og jeg har slitt med matematikken helt siden barneskolen, er nå 28 år. Når jeg gikk på ungdomsskolen spurte jeg matte læreren om å få ekstrahjelp i matte men han sa jeg ikke trengte det og gikk ut av ungdomsskolen med en 2er. Når jeg gikk første og andre året på videregående slapp jeg heldigvis matte, men når jeg begynte på vg3 påbygg til generell studiekompetanse var det 2p-y matten, Du må jo ha hatt 1P-Y? Bestod du det da? Anonymkode: f7a32...bbb
Jdz Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Kastanjefrø skrev (14 timer siden): Du lærer ikke noe av å lese matte, du må gjøre matte. Du kan bruke ASK undervisning, se undervisningsvideoene og jobbe deg gjennom begge P-mattebøkene til Ascheoug. (1p og 2p). Da skal du ha mer en godt nok grunnlag til å bestå. Jeg brukte også Ask. Kjempefornøyd. 5 og 6 i alle fag jeg tok opp Og helt riktig, matte er et gjørefag, ikke et lesefag. Endret 20. mars 2021 av Jdz 1
Gjest Airman Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 Vanlig kommunal svikt i ansvar overfor utdanningssektoren. I skolen må mobbofferet flytte, tilrettelegging i undervisning fullstendig fravær.. Jo mindre kommune jo større er problemet
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 Airman skrev (5 minutter siden): Vanlig kommunal svikt i ansvar overfor utdanningssektoren. I skolen må mobbofferet flytte, tilrettelegging i undervisning fullstendig fravær.. Jo mindre kommune jo større er problemet «Svogerforskning betegner påstander som er belagt/legitimert primært med henvisning til enten egne erfaringer, nærmeste omgangskrets, eller noen av de følgende fora: sms-meldinger fra tilfeldige personer, grupper på facebook, debattsider hos forskjellige nettaviser og andre uautoriserte fora.» Anonymkode: f7a32...bbb 3
Gjest Airman Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Svogerforskning betegner påstander som er belagt/legitimert primært med henvisning til enten egne erfaringer, nærmeste omgangskrets, eller noen av de følgende fora: sms-meldinger fra tilfeldige personer, grupper på facebook, debattsider hos forskjellige nettaviser og andre uautoriserte fora.» Anonymkode: f7a32...bbb ?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): «Svogerforskning betegner påstander som er belagt/legitimert primært med henvisning til enten egne erfaringer, nærmeste omgangskrets, eller noen av de følgende fora: sms-meldinger fra tilfeldige personer, grupper på facebook, debattsider hos forskjellige nettaviser og andre uautoriserte fora.» Anonymkode: f7a32...bbb Dette er da en offentlig debatt... Når regjeringen og andre statlige diskuterer i det offentlige, altså via medier, må de nødvendigvis uttale seg i uautorisert fora. Dette er da et kjent problem. Og lenger blkr ikke brukt som de skal Anonymkode: cba09...2f5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): «Svogerforskning betegner påstander som er belagt/legitimert primært med henvisning til enten egne erfaringer, nærmeste omgangskrets, eller noen av de følgende fora: sms-meldinger fra tilfeldige personer, grupper på facebook, debattsider hos forskjellige nettaviser og andre uautoriserte fora.» Anonymkode: f7a32...bbb Dette er da en offentlig debatt... Når regjeringen og andre statlige diskuterer i det offentlige, altså via medier, må de nødvendigvis uttale seg i uautorisert fora. Dette er da et kjent problem. At penger ikke blir brukt som de skal. Den ble så uleselig at jeg måtte sitere igjen.. Anonymkode: cba09...2f5
stan Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 Har du mulighet til å hospitere i en klasse? Da følger du undervisningen og får hjelp. Men skolen og læreren setter ikke karakter, den får du via eksamen. Når det gjelder 2PY utgjør Geogebra nesten halve faget. Hvis du lærer deg Geogebra nok til å utføre regresjon og litt mer så kan du nok til å stå. Hvis du tenker å ta eksamen denne våren er det enda ikke for seint, men det begynner å haste. Post gjerne spørsmål. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå