AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Forskning viser at de barneløse er lykkeligere enn de med barn. Likevel får man ofte høre at man går glipp av noe hvis man ikke får barn, spesielt her i Norge. Tror en del kan bli litt utpsyket av det. Forskning viser også at i alderdommen er det først og fremst fravær av en livsledsager som gir betydelig ensomhet, og ikke fravær av barn. Hvis forskningen tilsier at det på mange måter er minst like ideelt å være barnløs, hvorfor går man da så hardt ut mot de som ikke ønsker barn eller kan få barn? Når det egentlig burde være et absolutt like godt valg som å få barn, utfra lykkefølelse? ( Jeg er selv gravid med mitt første barn , men har ingen planer om å begynne på den der talen : "jeg visste jo ikke hvor givende det var før jeg ble mor selv". Fordi jeg vil fortsette å støtte og backe de som ikke ønsker barn. Samt gi de som ikke kan få barn, men ønsker, en følelse av at livet uten barn kan være veldig bra det også! Hva tenker dere? Kan vi ikke alle jobbe litt med å gi de barnløse litt mer positiv feedback, jeg synes det foregår mye utpsyking av dem. Anonymkode: 91234...3c1 13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Jeg er frivillig barnløs og tror ikke jeg har støtt på en eneste person med barn som forsøker å utpsyke meg eller overbevise meg om at jeg bør få barn. Og for de som ikke har bestemt seg enda, så kunne det ikke ramle meg inn å forsøke å overbevise dem om å ikke få barn. De fleste, inkludert meg selv, ser ut til å forstå at det er en avgjørelse hver og en må ta for seg selv og at det som er rett for meg ikke trenger være rett for alle andre. Anonymkode: a479f...f8a 26
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er frivillig barnløs og tror ikke jeg har støtt på en eneste person med barn som forsøker å utpsyke meg eller overbevise meg om at jeg bør få barn. Og for de som ikke har bestemt seg enda, så kunne det ikke ramle meg inn å forsøke å overbevise dem om å ikke få barn. De fleste, inkludert meg selv, ser ut til å forstå at det er en avgjørelse hver og en må ta for seg selv og at det som er rett for meg ikke trenger være rett for alle andre. Anonymkode: a479f...f8a Tenk om alle var like tolerante som deg og din omgangskrets. Jeg har flere ganger overhørt nærmest en belæring mot kvinner som nærmer seg 40, at nå er det snart for sent og vil de virkelig leve uten barn. Selv fikk jeg høre fra noen da jeg var 28 og dengang ikke ønsket barn at de som ikke fikk barn var genetisk svake. Den er vel bortimot det drøyeste jeg har hørt. Anonymkode: 91234...3c1 15
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Oh yes. Hvem sier at barnløse «går glipp av noe»? Slitne mødre? 🤣 Anonymkode: 635a0...941 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Bullshit. Kan ikke stole på all forskning. Det er uten tvil at det er folk med barn som er de mest lykkelig! Anonymkode: f1c9d...680 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bullshit. Kan ikke stole på all forskning. Det er uten tvil at det er folk med barn som er de mest lykkelig! Anonymkode: f1c9d...680 Hahaha Anonymkode: 635a0...941 25
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Den forskningen der er rimelig omstridt. Det er øyeblikksforskning. «Hvor lykkelig er du akkurat nå, fredag 19. mars kl. 17:34.» Når de ber folk se større på det, så er folk med barn mer lykkelig. Anonymkode: fbfc1...257 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Ja, forskning viser at de som er midt i livet er lykkereligere uten barn. Og forskning viser at eldre med barn er lykkeligere. Dette snur seg rundt 60 år. Lykke indikerer mening med livet eller innholdsrike liv. Anonymkode: 71a2e...e37 10
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Det er sikkert en del som får barn uten å skjønne konsekvensene og omfanget av det. De elsker barna, men kanskje ikke livet med barn. Det er vel logisk at denne gruppen er mindre lykkelige enn frivillig barnløse. Så har du sånne som meg, som virkelig tenkte gjennom det å få barn, nesten overtenkt det, og var godt forberedt og gledet meg. Jeg er mer lykkelig med barn enn jeg var uten. Anonymkode: c0e15...363 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 Et argument mange kommer med er at ingen kommer til å ta vare på deg når du blir gammel. Eh, jo. Vi barnløse kommer til å ha råd til sykehjemsplass fordi vi ikke har brukt opp alle pengene på unger. Tenk hvor mye man sparer på å ikke ha barn. Både tid og penger. Dessuten kommer vi ikke til å sitte der og være triste og grinete fordi "ingen" kommer å besøker oss. Anonymkode: 6426f...19d 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et argument mange kommer med er at ingen kommer til å ta vare på deg når du blir gammel. Eh, jo. Vi barnløse kommer til å ha råd til sykehjemsplass fordi vi ikke har brukt opp alle pengene på unger. Tenk hvor mye man sparer på å ikke ha barn. Både tid og penger. Dessuten kommer vi ikke til å sitte der og være triste og grinete fordi "ingen" kommer å besøker oss. Anonymkode: 6426f...19d det kommer ikke til å være nokk ansatte på sykehjemmet du mener du har råd til.. Se for deg at det blir dobbelt så mange gamle som det er unge, åssen skal det da være nokk leger, pleiere osv til og faktisk ta hånd om alle de gamle? når vi allerede i dag sliter med eldreomsorgen. Anonymkode: 959f2...96a 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det kommer ikke til å være nokk ansatte på sykehjemmet du mener du har råd til.. Se for deg at det blir dobbelt så mange gamle som det er unge, åssen skal det da være nokk leger, pleiere osv til og faktisk ta hånd om alle de gamle? når vi allerede i dag sliter med eldreomsorgen. Anonymkode: 959f2...96a Dette kan nok bli et problem etterhvert, men det kommer ikke til å skje i vår tid. Anonymkode: 6426f...19d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 For meg er det viktigste å ha gode venner, en liten omgangskrets. Jeg har ikke behov for å se folk hver dag, men å prate med noen én gang i uka gir meg mye. Om jeg ble gammel ville jeg ønsket å ha en liten omgangskrets. Noen som var nær meg, om det var kjæreste, venner, familie, barn, barnebarn... Det viktigste er at man har noen i livet på et dypere plan. Jeg vil heller ha en god kjæreste enn barn, egentlig. Anonymkode: 3c2a7...976 4
kaleidoskop Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 Føler jeg har en fot i hver leir, da jeg fikk barn sent i livet. Hadde det utrolig deilig og bra uten barn. Fikk barn og har det fortsatt utrolig deilig og bra, bare på en litt annen måte. Hadde klart meg veldig bra uten barn, er veldig glad jeg fikk det. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette kan nok bli et problem etterhvert, men det kommer ikke til å skje i vår tid. Anonymkode: 6426f...19d Alt er i forandring, og de vil finne en lønsing på alt. Kanskje det blir mer roboter og andre intelligente hjelpemidler på jobben, og at man selvsagt har pleiere på jobben. Anonymkode: 3c2a7...976 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det kommer ikke til å være nokk ansatte på sykehjemmet du mener du har råd til.. Se for deg at det blir dobbelt så mange gamle som det er unge, åssen skal det da være nokk leger, pleiere osv til og faktisk ta hånd om alle de gamle? når vi allerede i dag sliter med eldreomsorgen. Anonymkode: 959f2...96a Det finnes gode, private løsninger. Har aldri tenkt meg inn i det offentlige i alderdommen uansett. Eller være i Norge. Anonymkode: eae6b...c09 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 Alle er forskjellige. Finnes ingen fasit selv om det "forskes" på det. Noen er lykkeligst med 1, 3, 10, 20 barn - andre barnløse. Det kommer jo helt an på personen, livssituasjonen osv Ingen skal presses til hverken det ene eller det andre. Anonymkode: ffcea...964 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes gode, private løsninger. Har aldri tenkt meg inn i det offentlige i alderdommen uansett. Eller være i Norge. Anonymkode: eae6b...c09 litt av en tankegang egentlig litt sånn: fuck norge å hva som skjer med alle andre, jeg kommer uansett til å ha råd til gode private løsninger i utlandet.. Tenk at dette døde folk for under 2 verdenskrig Anonymkode: 959f2...96a 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Jeg har alltid ment at man kan leve et like godt liv uten barn, man har mer tid til seg selv og til å dyrke egne interesser og hobbyer, mer tid og energi til vennskap og parforhold. Og jeg synes det er fint når folk innser at de ikke ønsker eller passer til å få barn, et barn skal være og føle seg ønsket og viktig. Jeg levde helt fint uten barn, men personlig er jeg mye mer lykkelig med barn enn uten. For meg har det gitt livet mer mening og glede enn før jeg hadde barn, men vi er alle forskjellige. Jeg synes det blir for bastant å si at man enten er lykkeligst uten barn eller med barn, det er individuelt. Anonymkode: b2c84...e77 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå