Gå til innhold

Kan noen forklare dette om formueskatt på bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man skatter 25% av netto markedsverdi på bolig, men ikke over 30%. 

Jeg ser jeg betaler 30%, hvorfor ikke 25%?

Kan jeg få det satt ned til 25%?

Forstår ikke dette helt. 

Anonymkode: 0ed15...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener at formuesverdien på boligen din er for høy kan du klage til skatteetaten.

Send klage til skatteetaten med begrunnelse for hvorfor du mener verdien er for høy.

Anonymkode: d0396...c44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du mener at formuesverdien på boligen din er for høy kan du klage til skatteetaten.

Send klage til skatteetaten med begrunnelse for hvorfor du mener verdien er for høy.

Det kan hende markedsverdien et oppgitt korrekt, men jeg ønsket at de skal trekke 25% av de og ikke 30%, er det noe jeg kan be om å få endret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan hende markedsverdien et oppgitt korrekt, men jeg ønsket at de skal trekke 25% av de og ikke 30%, er det noe jeg kan be om å få endret?

Markedsverdiet er spesifisert på skattemeldingen din. Av markedsverdien er formuesgrunnlaget 25% Hvis markedsverdien er for høy, må du dokumentere dette til skatteetaten enten med kjøpskontrakt som ikke er alt for gammel, ny verdivurdering eller at det finnes leiligheter sp mer eksakt like i nærheten som du kan relatere til. Da kan du få satt den ned. 

Hva du mener med at du ønsker de skal trekke 25% ikke 30 %. Formuesverdien brukes kun til å beregne formueskatt og da må du ha over 1 500 000 i formue etter all gjeld er trukket fra ( nettoformue)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener å trekke 25 % i stedet for 30 %.

Det er ligningsverdien som er oppgitt i skattemeldingen - hvis du mener den er for høy kan du klage ved å sende klage med begrunnelse til skatteetaten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener å trekke 25 % i stedet for 30 %.

Det er ligningsverdien som er oppgitt i skattemeldingen - hvis du mener den er for høy kan du klage ved å sende klage med begrunnelse til skatteetaten.

Beklager nå roter jeg, skjønner dere ikle skjønner😅

De har satt ligningsverdien til 30% av markedsvardien, jeg vil at de skal sette den til 25%. Er det mulig? Hvorfor har de satt 30 og ikke 25?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har satt ligningsverdien til 30% av markedsvardien, jeg vil at de skal sette den til 25%. Er det mulig? Hvorfor har de satt 30 og ikke 25?

Som sagt - du må sende en klage med begrunnelse for hvorfor du mener ligningsverdien skal settes ned til skatteetaten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke veldig vanskelig å forstå hva du mente. Det står at ligningsverdi skal fastsettes som 25 % av verdien, så her må du klage.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det var ikke veldig vanskelig å forstå hva du mente. Det står at ligningsverdi skal fastsettes som 25 % av verdien, så her må du klage.

Men samtidig så står det at den ikke skal overstige 30% så dette er veldig vagt og uklart for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men samtidig så står det at den ikke skal overstige 30% så dette er veldig vagt og uklart for meg. 

Og det gjør den jo ikke. Så derfor er jeg usikker på om jeg kan klage å få den nedsatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det gjør den jo ikke. Så derfor er jeg usikker på om jeg kan klage å få den nedsatt.

Du kan klage - skatteetaten kan godta klagen eller avslå klagen. Ingen her kan vite svaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg googlet bare, og der stod det 25%. Vet at det var slik tidligere at det var et visst skjønn på fastsettelsen, slik at det kunne bli opp til 30%.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg googlet bare, og der stod det 25%. Vet at det var slik tidligere at det var et visst skjønn på fastsettelsen, slik at det kunne bli opp til 30%.

Siden markedsverdien kan variere etter hvem som takserer vil fastsettelsen være et visst skjønn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Siden markedsverdien kan variere etter hvem som takserer vil fastsettelsen være et visst skjønn.

Er det noe jeg kan få redusert til 25% da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er det noe jeg kan få redusert til 25% da?

Du må bare prøve å klage til skatteetaten - ingen her kan avgjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...