AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hei dere. Jeg er litt rådløs nå, for bestefaren min har hatt diabetes over lengre tid men nå er blodsukkeret såpass høyt at han har startet med insulin. Så nå må kostholdet tas grep i!! Besteforeldrene mine er gamle og det er ikke så lett for de å legge om kostholdet i så høy alder, så jeg trenger tips til enkle, gode oppskrifter som jeg kan foreslå for bestemoren min. 😊 Dessverre er det ikke mulighet for kostholds kurs på sykehuset her grunnet korona og de er såpass opp i årene at Internett ikke er noe de skjønner å bruke til å finne info... Anonymkode: a19a5...c8f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Hvilke middager mener du man ikke kan spise ved diabetes da? Utenom pannekaker. Anonymkode: 056ff...a4d
Lady Lovelylocks Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Jeg spiser vanlig middag. Med insulin justeres blodsukkeret. Endret 19. mars 2021 av Lady Lovelylocks 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Tror du blomkålris er noe som kunne falt i smak? Anonymkode: f6382...717 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Lady Lovelylocks skrev (4 minutter siden): Vanlig middag. Med insulin justeres blodsukkeret. Ikke hos bestefaren min, han er på ganske høy dose og bs er fortsatt veldig høyt diabetes handler mye om å legge om kostholdet og trene mer. Kommentarer om vanlig middag er ikke relevant... Anonymkode: a19a5...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du blomkålris er noe som kunne falt i smak? Anonymkode: f6382...717 Det er godt mulig! Takk for innspill 😊 Anonymkode: a19a5...c8f
Lady Lovelylocks Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke hos bestefaren min, han er på ganske høy dose og bs er fortsatt veldig høyt diabetes handler mye om å legge om kostholdet og trene mer. Kommentarer om vanlig middag er ikke relevant... Anonymkode: a19a5...c8f Jeg vet veldig godt hva diabetes er. Har forandret litt på forrige svar. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Alt av kjøtt, fisk, egg, kylling er greit mht blodsukker. Tilbehør som poteter, pasta og ris kan være mer problematisk. Som sagt er blomkålris noe som kan være aktuelt dersom du ønsker en erstatning for ris, og jordskokk kan du førsøke som erstatning for potet. Anonymkode: f6382...717 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Bønne-og linsepasta/spaghetti er snillere mot blodsukkeret enn pasta laget av hvetemel. Det finns også en type pasta som ikke påvirker blodsukker i det hele tatt, og som selges på helsekostbutikker. De ligger i lake, og må skylles i vann. Noen mener de smaker forferdelig, men jeg har smakt dem og jeg synes de er bedre enn sitt rykte. Kan være verdt et forsøk om dine besteforeldre er glad i pastaprodukter. Jeg mener å huske de heter Monster Miracle ettelerannet. Anonymkode: f6382...717 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 Middag er en ting, men hva spiser han ellers? Mye frukt? Juice? Syltetøy? Mitt inntrykk er at diabetikere spiser "vanlig middag" men må tilpasse pålegg, drikke og snacks i større grad. Anonymkode: b17b7...932
Luckiness Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 Mange middager er dia-vennlig fra før. Nå skal jo han også få insulin som hjelper på blodsukkeret. Helt ordinære middager bør han kunne få unne seg, han er vel litt opp i årene og det ville vært synd hvis alt skal endres mye på (gitt at blodsukkeret holder seg mer stabilt med insulin). Han kan heller være mer forsiktig med poteter, ris og pasta. Mer grønnsaker framfor dette feks. Ellers kan selvsagt mer søte middager kuttes ut/reduseres. Feks risgrøt, pannekaker e.l. Dessert i hverdagen droppes. Det samme med godteri. Mye pålegg kan enda brukes. Være forsiktig med syltetøy, prim, brunost og andre sukkerholdige pålegg. Finnes feks sukkerfritt syltetøy. Unngå sukkerholdige drikker som juice og brus. Endre til lettbrus isåfall. Forsiktighet med kaker og søtbakst. Finnes oppskrifter på diabetesforeningen sin nettside. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 Bare google lavkarbo-oppskrifter Anonymkode: b86af...607 3
Kittykat Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Jeg fikk påvist diabetes type 2 i September i fjor. Jeg bruker oppskrifter fra disse sidene: https://levmeddiabetes.no/oppskrifter/middag/ https://lavkarbomedhanne.blogg.no/ https://www.lindastuhaug.no/ https://fettogforstand.no/ Det er som andre sier, bare til å google lavkarbo-oppskrifter. Jeg spiser fremdeles vanlig middag, bare at vi har byttet til grove produkter som fullkornsris/fullkornspasta, rene kjøttprodukter, mer grønt, grovt brød, grove knekkebrød, magert pålegg osv. Så vanlig mat går an, men med måte. Endret 21. mars 2021 av Kittykat 1
Blueberrymuffin Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 16.35): Hei dere. Jeg er litt rådløs nå, for bestefaren min har hatt diabetes over lengre tid men nå er blodsukkeret såpass høyt at han har startet med insulin. Så nå må kostholdet tas grep i!! Besteforeldrene mine er gamle og det er ikke så lett for de å legge om kostholdet i så høy alder, så jeg trenger tips til enkle, gode oppskrifter som jeg kan foreslå for bestemoren min. 😊 Dessverre er det ikke mulighet for kostholds kurs på sykehuset her grunnet korona og de er såpass opp i årene at Internett ikke er noe de skjønner å bruke til å finne info... Anonymkode: a19a5...c8f Bestefaren din kan spise helt normalt når han går på insulin, fordi insulin doseres til maten og senker blodsukkeret. Merker jeg blir litt irritert over de manplasserte og «velmenende» rådene som jeg ser i tråden her. De som skriver over at man må tilpasse kostholde, med tilpasset pålegg, snacks, drikke, vet virkelig ikke mye om diabetes og insulinbehanding. Dessverre tror veldig mange at diabetikere med insulin skal ha samme strenge kosthold som de som har type 2 uten insulin behandling. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt «kan du spise det» eller «er du sikker på at du skal spise det?». Selvsagt kan man spise det man vil om man styrer blodsukker med insulin. Ja, blodsukkerkontroll kan bli mer utfordrende med snacks og cola, men vi kan faktisk leve ganske normalt, og helt fint spise det samme som alle andre. Folk må slutte å tro at de er eksperter på diabetes, når de tydeligvis ikke har forstått så mye. Kostholdskurs eller kostholdsgrep er ikke like viktig når det er snakk om diabetes som behandles med insulin. Jeg spiser alt jeg vil, man må bare måle riktig dose insulin til riktig tid. Da er det viktigere å lære dosering og hvor mange enheter insulin man må ta til ulike måltider, og lære timing på når man skal sette insulin i forhold til måltider. Bestefaren din trenger ikke en kostholdsendring, han kan helt fint spise det han alltid har spist. Men han trenger nok et diabeteskurs slik at han kan finne deletallet sitt, og lære seg hvordan han kan sette riktig dose insulin, dersom han ikke har vært på et slikt kurs enda. Siden han er opp i årene kan det være lurt at han tar med seg ts eller noen andre på kurset, slik at de rundt han også kan lære seg hvordan de regner ut og setter insulin. Endret 22. mars 2021 av Blueberrymuffin
Blueberrymuffin Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 17.20): Ikke hos bestefaren min, han er på ganske høy dose og bs er fortsatt veldig høyt diabetes handler mye om å legge om kostholdet og trene mer. Kommentarer om vanlig middag er ikke relevant... Anonymkode: a19a5...c8f Hva er ganske høy dose, hvor mange enheter er det snakk om? Og bruker han både basal og bolus (langtidsvirkende og hurtigvirkende). Synes siste setningen din er svært arrogant, fordi her viser du at du ikke synes det er relevant med svar fra personer som faktisk har diabetes og går på insulin. Veldig synd at du lar fordommene dine veie tyngre enn erfaringer fra personer som faktisk har diabetes, og lever helt normalt med insulin. Du trenger å jobbe med fordommene dine, fordi de er ganske utdaterte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå