Gå til innhold

Har du søkt/bedt om innsyn i din sak hos NAV? Jeg vet det er en rett vi har, men hvor vanlig er det? 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er snakk om mange år på AAP, attester og uttalelser fra praksis, behandlere og fastlege. Har også hatt 4 saksbehandlere hos NAV og jeg vil vite hvor mye har de egentlig hjulpet meg, da min siste saksbehandler nevnte i forbifarten at min sak er ganske tynn med tanke på hvor mange å jeg har vært i systemet. Så ønsket om uføretrygd fra behandler sin side ble først avslått, altså jeg ble anbefalt å ikke søke, for saken min var så tynn og mangelfull fra NAV sin side at jeg ville få avslag. Men så ble det søkt allikevel og jeg fikk det innvilget. Og nå er jeg nysgjerrig på hva fader er det NAV har holdt på med i 8 år. 

Er det så enkelt som å rett og slett ringe og si "Hei, jeg ønsker innsyn i hele min saksmappe med alle dokumenter, AAP + uføretrygd hos dere"? Det er mange dokumenter som er låst under min side, og det er dem jeg hovedsakelig ønsker innsyn i. 90% av det som står tilgjengelig under min sak er telefonsamtalereferat, notater om at jeg har ringt og de skal ringe meg tilbake, et par møter mellom meg og saksbehandler men ikke de samarbeidsmøtene med meg, behandlere og NAV. 

Synes det er litt flaut å ringe inn også av en eller annen grunn. Føler jeg snoker i min egen saksmappe 😂
Har du gjort det, hvorfor eller hvorfor ikke?

Anonymkode: 403d3...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedt om innsyn. Har også bedt om å få oversikt over hvem som har logga seg inn på mine sider. Dette er et lite sted og kontoret er kjent for at folk snoker.

Anonymkode: 8019c...433

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn umiddelbart, forstår jeg ikke hvorfor det skal være flaut å ønske informasjon om det som angår en selv. Jeg har aldri bedt om innsyn i en sak hos NAV, men etter en 10 ukers innleggelse på sykehus, der jeg ikke forsto helt behandlingsopplegget, ba jeg om innsyn. Kom frem mye rart. Hvor mye nytte jeg hadde av det i etterkant, er jeg ikke sikker på. Var nok mest av nysgjerrighet. 

Anonymkode: bdf37...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Hei, jeg ønsker innsyn i hele min saksmappe med alle dokumenter, AAP + uføretrygd hos dere"

Jeg skrev jeg ville ha innsyn i alt, også interne dokumenter.

Ang oversikt over innlogginger på mine sider så skrev jeg bare at jeg ville ha den oversikten via meldinger (ikke min side) slik at det kom sentralt innen Nav.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er snakk om mange år på AAP, attester og uttalelser fra praksis, behandlere og fastlege. Har også hatt 4 saksbehandlere hos NAV og jeg vil vite hvor mye har de egentlig hjulpet meg, da min siste saksbehandler nevnte i forbifarten at min sak er ganske tynn med tanke på hvor mange å jeg har vært i systemet. Så ønsket om uføretrygd fra behandler sin side ble først avslått, altså jeg ble anbefalt å ikke søke, for saken min var så tynn og mangelfull fra NAV sin side at jeg ville få avslag. Men så ble det søkt allikevel og jeg fikk det innvilget. Og nå er jeg nysgjerrig på hva fader er det NAV har holdt på med i 8 år. 

Er det så enkelt som å rett og slett ringe og si "Hei, jeg ønsker innsyn i hele min saksmappe med alle dokumenter, AAP + uføretrygd hos dere"? Det er mange dokumenter som er låst under min side, og det er dem jeg hovedsakelig ønsker innsyn i. 90% av det som står tilgjengelig under min sak er telefonsamtalereferat, notater om at jeg har ringt og de skal ringe meg tilbake, et par møter mellom meg og saksbehandler men ikke de samarbeidsmøtene med meg, behandlere og NAV. 

Synes det er litt flaut å ringe inn også av en eller annen grunn. Føler jeg snoker i min egen saksmappe 😂

Tenker at du har det best med å ikke vite alt. Du blir sikkert sur. 

Anonymkode: 6f6f3...4e2

AnonymBruker
Skrevet

NAV sitt system burde vært åpent på lik linje med journalnotat på sykehus - slik at det ikke er behov for å be om tillatelse for innsyn. Det burde være synlig tilgangslogg også.

Anonymkode: a0539...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig vanlig. Advokater ber om dette daglig på vegne av sine klienter. Mest fordi de da kan fakturere klienten sin for tiden det tok å be nav om saksmappen, men også alle timene det tar å lese gjennom alt. 

Men i NAV leverer de saksmapper til folk som ber om det daglig. 

Anonymkode: 1b412...54d

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri bedt om innsyn i mine dokumenter, men samtidig så har i grunn alt jeg har hatt med NAV å gjøre gått på skinner. Alt fra AAP-periode, utdanning og senere (uheldigvis) uføresøknad, som ble innvilget på under fire uker.

Jeg ville ikke ringt, jeg ville heller sendt en skriftlig henvendelse og bedt om det. Da har du alt på papiret, og skulle de krangle, så kan du vise til dette under her:

Vedr. retten til innsyn, så er den regulert i personvernforordningen (bedre kjent som GDPR), artikkel 15, uansett hva NAV måtte mene. Jeg tror de allerede har systemer på plass og at du uansett ville hatt rett til å se dokumentene, men ville bare opplyse om at forordningen sikrer deg retten til å se alle dokumenter de har om deg som har personsensitive opplysninger.

Anonymkode: af7d3...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har bedt om innsyn. Har også bedt om å få oversikt over hvem som har logga seg inn på mine sider. Dette er et lite sted og kontoret er kjent for at folk snoker.

Da har du god grunn til å be om det i alle fall. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skrev jeg ville ha innsyn i alt, også interne dokumenter.

Ang oversikt over innlogginger på mine sider så skrev jeg bare at jeg ville ha den oversikten via meldinger (ikke min side) slik at det kom sentralt innen Nav.

Ok takk, da skal jeg skrive det. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri bedt om innsyn i mine dokumenter, men samtidig så har i grunn alt jeg har hatt med NAV å gjøre gått på skinner. Alt fra AAP-periode, utdanning og senere (uheldigvis) uføresøknad, som ble innvilget på under fire uker.

Jeg ville ikke ringt, jeg ville heller sendt en skriftlig henvendelse og bedt om det. Da har du alt på papiret, og skulle de krangle, så kan du vise til dette under her:

Vedr. retten til innsyn, så er den regulert i personvernforordningen (bedre kjent som GDPR), artikkel 15, uansett hva NAV måtte mene. Jeg tror de allerede har systemer på plass og at du uansett ville hatt rett til å se dokumentene, men ville bare opplyse om at forordningen sikrer deg retten til å se alle dokumenter de har om deg som har personsensitive opplysninger.

Anonymkode: af7d3...2de

Jeg trodde selv at ting har gått greit for seg. Så fikk jeg høre at NAV ikke har hjulpet meg nok i følge min siste saksbehandler. Det er store mangler i tilværelse fra NAV sin side og jeg trodde det var normalt. Hun reagerte på mangler og slikt, så da ble jeg nysgjerrig på hva som har skjedd og hva som står. 

Jeg er nå ufør og er ferdig med NAV. Så da har jeg lyst til å gå igjennom saken nå når det er ferdig for å få et overblikk over hva som har skjedd. De 2 første årene husker jeg ikke og jeg fant ut at jeg havnet hos NAV 1 år tidligere enn det jeg ha trodd, fant det ut via uførvedtaket. 

Men takk for info, da får jeg gjøre det via skriv til oss.  

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt uproblematisk å få innsyn. Du har rett på det :) bare send en melding via skriv til nav om hva du ønsker å se, så får du det tilsendt per post. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/personvern-i-arbeids-og-velferdsetaten/personvernerklaering-for-arbeids-og-velferdsetaten#chapter-5

Anonymkode: e1efa...b1d

Da får jeg bruke skriv til oss, takk for link. 

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...