AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hei! Er det noen her som har peiling på rettigheter med tanke på fast stilling? Jeg jobber i et vikariat på en arbeidsplass hvor det nå er lyst ut en fast stilling som jeg har søkt på. Jeg har funnet ut at det også er en ekstern søker som har jobbet på arbeidsplassen tidligere. Han har i tillegg en relevant videreutdanning, men det er ikke nødvendig for stillingen å ha denne videreutdanningen og det er heller ikke søkt om eller skrevet at det er ønskelig med videreutdanning i stillingsannonsen. Jeg oppfyller kriteriene for utdannelse som det står utlyst i søknadsteksten. I tillegg jobber jeg allerede i vikariat der og har lengre ansiennitet enn den andre søkeren både i yrket mitt men også internt på avdelingen. Har jeg rettigheter til å bli fast ansatt ovenfor den andre søkeren og vil det være rimelig å tenke at jeg vil bli foretrukket for stillingen? Anonymkode: 0345a...b8f
Ullvott Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Ingen av dere har fortrinnsrett framfor den andre ut fra den informasjonen du har oppgitt her. Begge er kvalifiserte, slik jeg forstår det du skriver. Dermed er det opp til arbeidsgiver å vurdere hvem som er best kvalifisert og best egnet. Fortrinnsrett gjelder hovedsakelig hvis det er noen som jobber uønsket deltid, eller hvis noen er blitt sagt opp pga "virksomhetens forhold" for under ett år siden. De som har vært midlertidig ansatt (ikke vikariat) har også fortrinnsrett. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Fortrinnsrett gjelder for fast ansatte ,når du ikke er fast ansatt har du heller ikke fortrinnsrett. Her kan arbeidsgiver ansette den søkeren de mener er mest kompetent. Anonymkode: b5e5e...5bd
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Ullvott skrev (5 minutter siden): Ingen av dere har fortrinnsrett framfor den andre ut fra den informasjonen du har oppgitt her. Begge er kvalifiserte, slik jeg forstår det du skriver. Dermed er det opp til arbeidsgiver å vurdere hvem som er best kvalifisert og best egnet. Fortrinnsrett gjelder hovedsakelig hvis det er noen som jobber uønsket deltid, eller hvis noen er blitt sagt opp pga "virksomhetens forhold" for under ett år siden. De som har vært midlertidig ansatt (ikke vikariat) har også fortrinnsrett. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortrinnsrett gjelder for fast ansatte ,når du ikke er fast ansatt har du heller ikke fortrinnsrett. Her kan arbeidsgiver ansette den søkeren de mener er mest kompetent. Anonymkode: b5e5e...5bd Takk for svar. Jeg vet at bedriften tidligere har vektlagt interne søkere med kortere ansiennitet og mindre erfaring ovenfor eksterne søkere som har lengre ansiennitet internt. Burde det ha noe å si denne gangen også? Hverken de interne eller eksterne søkerne har hatt videreutdanning da. Anonymkode: 0345a...b8f
Pinkee Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Hadde du vært oppsagt fra vikariatet ditt, ville du hatt fortrinnsrett, så fremt ikke arbeidsgiver kunne bevise at du var uegnet til jobben. Dette var en lov for noen år siden i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå