Gå til innhold

Hvorfor stenger de ikke alle trinn pa skolen og bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det blir litt dumt og bare stenge ned fra 5 klasse og oppover. og jeg synes bhg burde bli stengt også da de også sier at det er flere barn og unge som også har blitt smittet osv.. jeg synes det er viktig at vi skjermer da spesiellt barn og unge fra korona. Og at vi nettopp derfor bør stenge bhg og alle trinn på skolen.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal barn unge skjermes for coronasmitte når det ikke er sannsynelig at de blir alvorlig syke? Problemet her er at de smitter de voksne

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Spicymami said:

Hvorfor skal barn unge skjermes for coronasmitte når det ikke er sannsynelig at de blir alvorlig syke? Problemet her er at de smitter de voksne

https://www.tv2.no/nyheter/13898097/

Skrevet (endret)
Lovelymother skrev (4 minutter siden):

Halo jeg er selv barnehagelærer. Jeg vet hva slags smitte vi er utsatt for, og står i en jævlig hverdag hver eneste dag med det røde nivået og en usikker arbeidsdag. Det jeg sier noe på er at du mener barn må skjermes for smitte og det må de ikke. De blir mest sannsynelig ikke syke. Problemet som jeg skrev er at de smitter voksne

skal barnehagen være stengt for alltid da? Barna må ha et tilbud å gå til. Dwt som kan gjøres er at barnehageansatte blir prioritert i vaksinekøen. Det jeg bryr meg minst om er å bli smittet. Jeg bryr meg om at barna får en veldig usikker hverdag, vikarer ut og inn eller underbemanning, de er utrygge rundt så mye frem og tilbake. De trenger trygge rammer og faste ansatte som kommer på jobb. 

Endret av Spicymami
  • Liker 10
Skrevet
Just now, Spicymami said:

Halo jeg er selv barnehagelærer. Jeg vet hva slags smitte vi er utsatt for, og står i en jævlig hverdag hver eneste dag med det røde nivået og en usikker arbeidsdag. Det jeg sier noe på er at du mener barn må skjermes for smitte og det må de ikke. De blir mest sannsynelig ikke syke. Problemet som jeg skrev er at de smitter voksne

skal barnehagen være stengt for alltid da? Barna må ha et tilbud å gå til. Dwt som kan gjøres er at barnehageansatte blir prioritert i vaksinekøen

Hva med alt annet som er stengt skal det være stengt for alltid? Nei men jeg synes det bør være stengt like lenge som alt annet se på skolen fks de stenger bare fra 5 klasse og oppover. Veldig idiotiskt synes jeg. Enten får de stenge alt eller ingenting.

Skrevet (endret)
Lovelymother skrev (7 minutter siden):

Hva med alt annet som er stengt skal det være stengt for alltid? Nei men jeg synes det bør være stengt like lenge som alt annet se på skolen fks de stenger bare fra 5 klasse og oppover. Veldig idiotiskt synes jeg. Enten får de stenge alt eller ingenting.

Det er ikke stengt for alle det er stengt i de bydelene med mest smitte. Hvorfor slal min bhg på bydel ullern med lavest smittetrykk stenge, bare fordi de på grorud ikke har kontroll? «Alt» annet er ikke like viktig som en bhg. Folk klarer seg uten H&M, og musem og kino. Men barnehage er viktig å holde åpent selvom det er jævlig slitsomt å jobbe der nå

om barnehager blir stengt så er det ikke for barnas del men for de voksnes del. Vi er utslitte

Endret av Spicymami
  • Liker 6
Skrevet

Barna vil sannsynligvis ikke vaksineres uansett, så det er ikke fordi man er så redde for at de skal bli syke. 

Stengning av skoler og barnehager gjøres av voksne for voksne. Det må man være ærlige på. 

• Liker 5
Skrevet

Både barnehager og skoler burde vært stengt der hvor det er mye smitte. Det er rett og slett latterlig at de ikke er stengt allerede. Vi hører fra flere sykehus at de er bekymret for intensivkapasiteten i de kommende ukene. . Vi ser jo hvor utrolig smittsom den Britiske mutasjonen er. 

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (10 minutter siden):

Barna vil sannsynligvis ikke vaksineres uansett, så det er ikke fordi man er så redde for at de skal bli syke. 

Stengning av skoler og barnehager gjøres av voksne for voksne. Det må man være ærlige på. 

Ja og burde ikke ansatte i barnehager og skoler også ha krav på et forsvarlig arbeidsmiljø?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Spicymami said:

Det er ikke stengt for alle det er stengt i de bydelene med mest smitte. Hvorfor slal min bhg på bydel ullern med lavest smittetrykk stenge, bare fordi de på grorud ikke har kontroll? «Alt» annet er ikke like viktig som en bhg. Folk klarer seg uten H&M, og musem og kino. Men barnehage er viktig å holde åpent selvom det er jævlig slitsomt å jobbe der nå

Vel det er ikke like mye smitte utenfor oslo likevel er veldig mye stengt. Hvorfor de skal stenge  ting? Nei det er vel Fordi "alle" skal være med på dugnaden og ikke bare "oslo". Barn kan ha det fint uten og måtte reise til bhg hverdag. foreldrene kan holde de I aktivitet hjemme også I hvertfall til situasjonen har blitt bedre. Dessuten er det flere barn og unge som har blitt smittet. Og det har også vært situasjoner hvor de har måtte stenge bhg paga smitte I bhg eller Fordi ett barn har fått påvist korona. Skal jeg fks ta treningssentere I oslo hvor  jeg har bekjente som  trener hvor INGEN har hatt korona. men treningsstudioet ble visst stengt likevel og har nå vært stengt I nesten 1 år. Og før du skriver  at treningssenter ikke er like viktig som bhg så er det det for noen. Spesiellt for de som må trene av medisinske grunner. Det samme med nedstengningen I oslo alt er stengt der og det er ikke bra for de som fks sliter psykisk eller gamle mennesker som bor alene? Eller de som har ett lite nettverk og er alene? men likevel så er alt stengt. Alle har behov både voksene og barn og unge. Heldighvis har jeg mann og barn og stor familie og jeg bor også utenfor oslo men jeg har bekjente som bor oslo og som har barn I oslo. Og jeg kjenner også folk som ikke har ett veldig stort nettverk som bor der  og det er ikke lett for de Heller. Men likevel alt er stengt hvorfor mener du at 5 klasse of oppover skal være stengt men ikke 1 2 3 4 trinn også og også bhg til ting har blitt bedre.

Skrevet
rosemarin skrev (2 minutter siden):

Ja og burde ikke ansatte i barnehager og skoler også ha krav på et forsvarlig arbeidsmiljø?

Jo. Men samtidig vet man hva man har valgt å jobbe med. Det er jo det første jeg opplevde da jeg begynte å jobbe i skolen, at jeg for eksempel fikk omgangssyke igjen, som jeg ikke hadde hatt på mange år. Man er mer utsatt for smitte når man jobber med mennesker. 

Ansatte i skoler og barnehager bør prioriteres for vaksiner, og det bør spyttes inn penger til å gjøre ting mer forsvarlig. 

Selv munnbind vil de spare på, så ansatte får beskjed om gjenbruk av engangsmunnbind. Det er jo helt latterlig. 

Så har man heller ikke, etter et år med merarbeid, ikke betalt ut hverken overtidsbetaling, eller noe form for risikotillegg. 

Samtidig tror jeg de fleste lærere er enige i at hjemmeskole ikke er noe løsning på sikt. 

Oppegående barnehageansatte skjønner også at man ikke kan stenge barnehager frem til sommeren eller til smitten blir borte. Det går jo ikke. 

Men det går an å behandle de ansatte med litt mer respekt. Det står mange tomme bygg rundt som ikke blir brukt nå, som kunne blitt tatt i bruk for å gjøre det enklere for trange skoler for eksempel. Man kunne hentet inn flere ansatte i barnehagene til å hjelpe til for å få litt mer handlingsrom og mindre kohorter. Det gjøres i liten grad. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Lovelymother skrev (16 minutter siden):

Vel det er ikke like mye smitte utenfor oslo likevel er veldig mye stengt. Hvorfor de skal stenge  ting? Nei det er vel Fordi "alle" skal være med på dugnaden og ikke bare "oslo". Barn kan ha det fint uten og måtte reise til bhg hverdag. foreldrene kan holde de I aktivitet hjemme også I hvertfall til situasjonen har blitt bedre. Dessuten er det flere barn og unge som har blitt smittet. Og det har også vært situasjoner hvor de har måtte stenge bhg paga smitte I bhg eller Fordi ett barn har fått påvist korona. Skal jeg fks ta treningssentere I oslo hvor  jeg har bekjente som  trener hvor INGEN har hatt korona. men treningsstudioet ble visst stengt likevel og har nå vært stengt I nesten 1 år. Og før du skriver  at treningssenter ikke er like viktig som bhg så er det det for noen. Spesiellt for de som må trene av medisinske grunner. Det samme med nedstengningen I oslo alt er stengt der og det er ikke bra for de som fks sliter psykisk eller gamle mennesker som bor alene? Eller de som har ett lite nettverk og er alene? men likevel så er alt stengt. Alle har behov både voksene og barn og unge. Heldighvis har jeg mann og barn og stor familie og jeg bor også utenfor oslo men jeg har bekjente som bor oslo og som har barn I oslo. Og jeg kjenner også folk som ikke har ett veldig stort nettverk som bor der  og det er ikke lett for de Heller. Men likevel alt er stengt hvorfor mener du at 5 klasse of oppover skal være stengt men ikke 1 2 3 4 trinn også og også bhg til ting har blitt bedre.

Slapp helt av. Jeg er helt enig i at de skal stenge der smitten skjer. Jeg er ikke for stenging av butikker, trening eller noe i det hele tatt. Jeg er for åpent samfunn. I utgangspunktet mener jeg absolutt alt skal være åpent, og at smitten skal Gå sin gang men det er nå en helt annen sak. Er enig i at de kunne stengt hele skolen når de først skal stenge eller bare drite i. Jeg vet alt om hvordan denne jævla nedstengingen påvirker folk psykisk. Jeg er fuckings pissed for at treningen er stengt og mener det er null grunnlag for det. Men for eks i vår barnehage som er i bydelen med minst smitte, og ikke har hatt smitte i bhg så er det urimelig å stenge

men du har tydeligvis veldig liten kunnskap om hvor viktig barnehage er for barna. Det er ikke bare for å «holde de i aktivitet». De fleste barna trenger faktisk barnehagen! Og de fleste foreldre trenger et barnehagetilbud! En barnehage er ikke barnepass om du tror det. Det er et læringssted. Det er et sted der barn får sosiale kunnskaper. De får venner, de lærer masse nytt. Og man skal Ikke ta det fra dem for at de voksne skal ha det flott. Vi ansatte har valgt å jobbe med barn. De smitter. Ikke bare corona men alt annet. Får omgangsyke flere ganger i året. Ble smittet med vannkopper. Får influensa som bare det. Men det er nå jobben min selvom det er slitsomt

Endret av Spicymami
  • Liker 1
Skrevet
Lovelymother skrev (50 minutter siden):

Jeg synes det blir litt dumt og bare stenge ned fra 5 klasse og oppover. og jeg synes bhg burde bli stengt også da de også sier at det er flere barn og unge som også har blitt smittet osv.. jeg synes det er viktig at vi skjermer da spesiellt barn og unge fra korona. Og at vi nettopp derfor bør stenge bhg og alle trinn på skolen.

Fordi....? 

Barn trenger normale og stabile hverdager. Man kan ikke stenge, åpne, stenge, åpne, stenge, åpne hele tiden. Barn trenger at ting er en smule stabilt til tider. Vi bor i Oslo som mange andre og jeg har et barn som sliter med stress nå fordi at det er så mye frem og tilbake hele tiden med ting. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Lovelymother skrev (21 minutter siden):

Nå må du slutte å gi ut feilinformasjon hele tiden. Det er stengt fra 5 klasse og oppover i noen bydeler. Jeg har en 6. klassing som fortsatt går på skolen. Vi bor ikke i en av bydelene som stengte på mellomtrinnet. 

Treningssentrene i Oslo har ikke vært stengt i nesten et år. Det ble stengt i begynnelsen av november i fjor som betyr at det har vært stengt i 5 måneder, dvs under et halvt år. 

Om jeg forstår deg rett, så vil du at barnehagen og skolen skal stenge fordi at siden noen voksne har det tøft, så skal alle barn og unge også ha det vanskelig. 

Edit: Og angående stenging av barnehagen, så vet ikke jeg om du har barn selv, men små barn kan ikke foreldrene bare holde i aktivitet mens de jobber med hjemmekontor. I den alderen så har de mye energi, og et sterkt sosialt behov, samtidig som de er lite selvstendig. Barn blir gående hjemme, oppå foreldrene som har hjemmekontor, vil ikke ha mulighet til en god og trygg dag. Det er bedre for dem å være i barnehagen, sammen med andre, der de får frisk luft, møte andre og brukt energi. 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Spicymami said:

men du har tydeligvis veldig liten kunnskap om hvor viktig barnehage er for barna. Det er ikke bare for å «holde de i aktivitet». De fleste barna trenger faktisk barnehagen! Og de fleste foreldre trenger et barnehagetilbud! En barnehage er ikke barnepass om du tror det. Det er et læringssted. Det er et sted der barn får sosiale kunnskaper. De får venner, de lærer masse nytt. Og man skal Ikke ta det fra dem for at de voksne skal ha det flott. Vi ansatte har valgt å jobbe med barn. De smitter. Ikke bare corona men alt annet. Får omgangsyke flere ganger i året. Ble smittet med vannkopper. Får influensa som bare det. Men det er nå jobben min selvom det er slitsomt

Jeg har ikke så liten kunnskap om barn nei jeg har 3 barn selv som jeg har hjemme da jeg ønsker og skjerme de fra og bli smittet og Fordi jeg er hjemme (har permisjon) og Fordi barna ønsker og være hjemme med søskene sine og mamma. vi har det kjempe bra sammen og koser oss kjempe masse de lærer også nye ting hverdag. da jeg elsker og bruke min tid på og være sammen med barna mine og lære de nye ting hverdag. Nå skjønner jeg jo at ikke alle kan være hjemme med barna sine paga jobb osv. men jeg synes nå at bhg bør være stengt I hvertfall til ting blir bedre. Selvom det er lite smitte I bhg er det greit og være føre var.

Skrevet
Lovelymother skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke så liten kunnskap om barn nei jeg har 3 barn selv som jeg har hjemme da jeg ønsker og skjerme de fra og bli smittet og Fordi jeg er hjemme (har permisjon) og Fordi barna ønsker og være hjemme med søskene sine og mamma. vi har det kjempe bra sammen og koser oss kjempe masse de lærer også nye ting hverdag. da jeg elsker og bruke min tid på og være sammen med barna mine og lære de nye ting hverdag. Nå skjønner jeg jo at ikke alle kan være hjemme med barna sine paga jobb osv. men jeg synes nå at bhg bør være stengt I hvertfall til ting blir bedre. Selvom det er lite smitte I bhg er det greit og være føre var.

Praktisk for deg med permisjon som kan sitte og kose deg hjemme :) Er jo veldig deilig om barnehagen blir stengt da. 

Om du har skolebarn som du har tatt ut av skolen, så minner jeg bare om at du er selv ansvarlig for å gi barnet opplæring og følge læreplanen. 

• Liker 2
Skrevet

Så bra at dine barn har det fint når de er hjemme fra barnehagen sammen med deg. Desverre så gjelder ikke det for alle barn. 

• Liker 2
Skrevet
Lovelymother skrev (1 minutt siden):

Oja så fordi du synes det er greit så er det greit for alle andre også? Du har lite kunnskap om barn om du tror det er best for dem å være hjemme med mamma vs å gå i bhg. Du har lite kunnskap om barn om du tror de må skjermes for corona. Til ting blir bedre? Er du en av de naive som tror at corona tar slutt snart?

da tat du feil. Vi må leve med dette lenge. Og hver ganh vi stenger noe og smitten synker, så vil den stige med en gang vi åpner. Og vi kan selvfølgelig ikke ha et stengt samfunn for alltid. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Sylveon said:

Fordi....? 

Barn trenger normale og stabile hverdager. Man kan ikke stenge, åpne, stenge, åpne, stenge, åpne hele tiden. Barn trenger at ting er en smule stabilt til tider. Vi bor i Oslo som mange andre og jeg har et barn som sliter med stress nå fordi at det er så mye frem og tilbake hele tiden med ting. 

Fordi det er dumt og ha 1 2 3 4 klasse åpent for og så stenge 5 6 7 klasse. Hvorfor skal de stenge 5 6 7 klasse om 1 2 3 klasse skal være åpent? For og så I gjen åpne opp og stenge? Ja barn trenger stabilitet også barn som gårvi 5 6 7 klasse. men da er det bedre og stenge ned alt for en periode også åpne opp I gjen istedenfor og åpne opp og stenge gjentatte ganger det samme mener jeg om det offentlige også. 

• Liker 1
Skrevet
Lovelymother skrev (2 minutter siden):

Greit å tenke på at også for eksempel sykepleiere, leger, lærere, butikkarbeidere og andre yrker som fortsatt må jobbe også har barn. De må på jobb (noen lærere blir vel hjemme om skolen stenger, men de jobber fortsatt). 

I tillegg til alle andre yrker som har hjemmekontor. Det blir en gigaregning som må betales tilbake på et punkt.

• Liker 2
  • Opprett ny...