AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Del Skrevet 19. mars 2021 Har vært innlagt over en lengre periode og ikke gjort stort annet enn å ligge i senga og stå opp når det er matservering. Har bare gitt blaffen og spist ALT FOR MYE MAT til å være meg.. Ikke akkurat slankekost de serverte der. Pluss sittet mye i ro/ligget.. og resultatet ble ikke bra. Jeg har alltid vært veldig tynn..typisk lita og nett. Alltid brukt XS i klær. Men etter jeg kom hjem fra sykehuset ser jeg at magen for første gang i mitt liv er deigete og ekkel. Den disser når jeg hopper, og jeg føler meg virkelig ikke bra sånn her. Jeg er blitt såkalt tynnfeit. Tynn, men med en mage jeg ikke har sett ordentlig på på snart et halvt år og nå når jeg ser den i speilet ser det ut som noen har photoshoppet på meg en annen og større mage. Har gått med hettegenser eller genser som er litt posete for å skjule magen. Men nå har jeg i snart en uke endret kostholdet mitt. Har kjøpt inn ting som egg, fisk, havregryn, bønner og linser, grønnsaker, cottage cheese, sjiafrø, skinke, magert knekkebrød, kyllingfilet. Også begynt med tran. Blir jeg fysen mellom måltidene tar jeg meg litt nøtter eller en grønnsak. Drikker mye vann. Så gjør jeg litt hjemmetrening (youtube). Veldig enkel og rask trening som jeg blir litt svett og andpusten av, men det er den treninga jeg orker nå. Det er likevel hav av forskjell fra hvordan jeg var tidligere hvor jeg bare satt stille, trykket i meg masse mat og mye fett samt kjøpte meg chips og godteri som jeg spiste på kvelden. Men jeg lurer så på fremgangen min nå i startfasen. Er jo interesserert i å komme inn i noe varig som jeg klarer å fortsette med. For jeg er egentlig en sunn person, det har bare sklidd ut det siste halvåret. Jeg har som sagt bare gjort dette i en uke så jeg må jo gi det mere tid. MEN når jeg googler så er det jo så sprikende svar på dette med hvor lite mat er for lite og omvendt. Virker som Internett er veldig delt 50/50, hvor ene halvparten sier : a) I startfasen skal kroppen og magesekken venne seg til at den får mindre mat om gangen. Man må derfor bite i seg f.eks hodepine osv fordi det vil gå over og det er kun kroppen som slår alarm fordi den får mindre mat enn tidligere. Dette vil gå seg til etterhvert som den venner seg til det. eller andre halvparten: b) Får du hodepine og blir fort sulten mellom måltidene så spiser du for LITE (uavhengig av om hvor mye mat eller hvor næringsrik mat du spiser). Man får ofte høre at man enkelt og greit skal forbrenne mer enn man spiser, men hvordan i huleste skal man finne ut det? Har virkelig ikke noe lyst til å bli ei sånn ei som står i butikken og leser bakpå alt jeg handler for å telle kalorier, for hvis jeg begynner sånn så tror jeg at jeg fort kan gå inn i noe sykelig. Ønsker å ha et naturlig og sunt forhold til mat uten å gå på vekta, måle med målebånd eller telle kalorier. Jeg vet bare at jeg har startet med bittelitt trening hver dag som gjør meg andpusten og som får meg til å gripe etter vannflaska, og jeg vet at jeg spiser mindre og sunnere enn jeg gjorde før. Jeg kjenner jeg har litt hodepine av og til, og prøver som sagt å spise litt nøtter en grønnsak og drikke vann. Men hvordan vet man forskjellen på om kroppen er i kriseberedskap eller om den faktisk minsker kroppsfett på en sunn måte?? Vil gjøre dette på riktig måte som sagt. Ikke bare for å få vekk den kvapsete magen som ser helt malplassert ut på min kropp, men for å etterhvert kunne bedre kondisen min og bli sunn både i sinn og kropp. Anonymkode: 2f66c...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært innlagt over en lengre periode og ikke gjort stort annet enn å ligge i senga og stå opp når det er matservering. Har bare gitt blaffen og spist ALT FOR MYE MAT til å være meg.. Ikke akkurat slankekost de serverte der. Pluss sittet mye i ro/ligget.. og resultatet ble ikke bra. Jeg har alltid vært veldig tynn..typisk lita og nett. Alltid brukt XS i klær. Men etter jeg kom hjem fra sykehuset ser jeg at magen for første gang i mitt liv er deigete og ekkel. Den disser når jeg hopper, og jeg føler meg virkelig ikke bra sånn her. Jeg er blitt såkalt tynnfeit. Tynn, men med en mage jeg ikke har sett ordentlig på på snart et halvt år og nå når jeg ser den i speilet ser det ut som noen har photoshoppet på meg en annen og større mage. Har gått med hettegenser eller genser som er litt posete for å skjule magen. Men nå har jeg i snart en uke endret kostholdet mitt. Har kjøpt inn ting som egg, fisk, havregryn, bønner og linser, grønnsaker, cottage cheese, sjiafrø, skinke, magert knekkebrød, kyllingfilet. Også begynt med tran. Blir jeg fysen mellom måltidene tar jeg meg litt nøtter eller en grønnsak. Drikker mye vann. Så gjør jeg litt hjemmetrening (youtube). Veldig enkel og rask trening som jeg blir litt svett og andpusten av, men det er den treninga jeg orker nå. Det er likevel hav av forskjell fra hvordan jeg var tidligere hvor jeg bare satt stille, trykket i meg masse mat og mye fett samt kjøpte meg chips og godteri som jeg spiste på kvelden. Men jeg lurer så på fremgangen min nå i startfasen. Er jo interesserert i å komme inn i noe varig som jeg klarer å fortsette med. For jeg er egentlig en sunn person, det har bare sklidd ut det siste halvåret. Jeg har som sagt bare gjort dette i en uke så jeg må jo gi det mere tid. MEN når jeg googler så er det jo så sprikende svar på dette med hvor lite mat er for lite og omvendt. Virker som Internett er veldig delt 50/50, hvor ene halvparten sier : a) I startfasen skal kroppen og magesekken venne seg til at den får mindre mat om gangen. Man må derfor bite i seg f.eks hodepine osv fordi det vil gå over og det er kun kroppen som slår alarm fordi den får mindre mat enn tidligere. Dette vil gå seg til etterhvert som den venner seg til det. eller andre halvparten: b) Får du hodepine og blir fort sulten mellom måltidene så spiser du for LITE (uavhengig av om hvor mye mat eller hvor næringsrik mat du spiser). Man får ofte høre at man enkelt og greit skal forbrenne mer enn man spiser, men hvordan i huleste skal man finne ut det? Har virkelig ikke noe lyst til å bli ei sånn ei som står i butikken og leser bakpå alt jeg handler for å telle kalorier, for hvis jeg begynner sånn så tror jeg at jeg fort kan gå inn i noe sykelig. Ønsker å ha et naturlig og sunt forhold til mat uten å gå på vekta, måle med målebånd eller telle kalorier. Jeg vet bare at jeg har startet med bittelitt trening hver dag som gjør meg andpusten og som får meg til å gripe etter vannflaska, og jeg vet at jeg spiser mindre og sunnere enn jeg gjorde før. Jeg kjenner jeg har litt hodepine av og til, og prøver som sagt å spise litt nøtter en grønnsak og drikke vann. Men hvordan vet man forskjellen på om kroppen er i kriseberedskap eller om den faktisk minsker kroppsfett på en sunn måte?? Vil gjøre dette på riktig måte som sagt. Ikke bare for å få vekk den kvapsete magen som ser helt malplassert ut på min kropp, men for å etterhvert kunne bedre kondisen min og bli sunn både i sinn og kropp. Anonymkode: 2f66c...18f Du vet dette ved å finne ut hvor mye kalorier du trenger i døgnet og telle hvor mye du får i deg. Anonymkode: 07b4e...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Del Skrevet 19. mars 2021 Det er naturlig å kjenne seg litt sulten/fysen når man skal ned i vekt. Man må tross alt innta mindre enn man forbruker for at kroppen skal tære på sine egne fettreserver. Men ikke så mye at du blir svimmel, dårlig og det "verker" i magen. Du kunne jo legge det du spiser på kostholdsplanleggeren.no et par dager for å se at du ligger greit an? Der kan man også se hvor mye man får i seg av både makro (karbo, fett, prot) og mikronæringsstoffene (vitaminer, mineraler). Det er en nyttig øvelse for de fleste av oss😊 for å gå ned en halv kg i uka, må du ligge 500 i minus på kcal hver dag. Selv prøver jeg å leve etter regelen å alltid spise meg til 7 av 10 på metthetsskalaen. Og sitte ned og spise, og tygge maten ordentlig. Og å holde meg til faste måltider. Hvis du ofte blir veldig sulten mellom måltidene, ville jeg heller spist mer til måltidene. Ev spist oftere (hver 3-4 time er passe). Et annet tips er å google "intuitive eating". Anonymkode: d642b...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Del Skrevet 19. mars 2021 Jeg tror ikke det er så konsekvent som at "har man hodepine så spiser man for lite". Jeg kunne få vondt i hodet da jeg avvente meg fra sukker for noen år siden (spiste mye sjokolade hver dag), men det er en annen sak. Kaloritelling har et dårlig rykte, og mange, som deg tror at det i seg selv leder til et "dårlig forhold til mat". Men det er jo ikke sånn, det er bare et redskap for å få oversikt. Feks: I behandling for spiseforstyrrelser så teller mange kalorier for å få i seg nok mat fordi de uten dette overestimerer inntaket. Går fint an å gå ned i vekt uten å telle kalorier, men det kan være nyttig i starten for å finne litt mer ut hva maten inneholder. Men ift det du beskriver her så vil jeg heller anbefale trening for å stramme opp. Anonymkode: c0d85...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2021 #5 Del Skrevet 20. mars 2021 Hvis du ikke vil telle kalorier må du skaffe andre strategier for å vurdere om du inntar mindre energi. For eksempel spise 1 brødskive mindre til frokost enn du pleier, kutte ut all drikke med kalorier, spise mindre porsjon pasta/ris/potet til middag, være bevisst på at middagsporsjonene er mindre. Og følge med på vekta, justere opp eller ned hvis vekta står stille eller går for raskt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Del Skrevet 20. mars 2021 Takk for tilbakemld! Jeg hadde som sagt håpet å gjøre dette uten å måtte gå på vekta og telle kalorier. Og konsentrert meg om å kun spise sunnere og mindre, samt litt trening. Ta det litt på øyemål rett og slett. I slutten av tenårene hadde jeg en periode hvor jeg var litt for opptatt av det tallet på vekten. Men da får jeg kjøpe meg ei vekt og starte å telle kalorier Anonymkode: 2f66c...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Del Skrevet 20. mars 2021 Pass på å drikke nok da. Anonymkode: 6afdf...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Del Skrevet 21. mars 2021 Er nok lurt at du setter deg inn litt i hvor mye kalorier det er i diverse ting du spiser. Nøtter inneholder mye kalorier og du skal være rimelig streng (30 gr er passe) om du velger å innta det som hjelp mot frysing/mellommåltid. Det utgjør ca 180 kalorier det ( cashew nøtter) mens du kan spise ca 100 gr gulrot og bare få i deg ca 40 kalorier. Skriver dette fordi du skrev du enten spiste nøtter eller grønnsaker når du var fysen eller som mellommåltid. Hvis du ikke er bevisst det kan nøttene fort velte kaloriunderskuddet ditt du trenger for å gå ned i vekt. Anonymkode: 92ebe...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvinne487 Skrevet 21. mars 2021 #9 Del Skrevet 21. mars 2021 Du må jo ha oversikt over kalori inntaket kontra hvor mange du forbrenner om dagen. Og nøtter er mye kalorier! 20 g mandler er over 100 kalorier alene. Så å knaske nøtter er ikke bare bare. anbefaler Grete roede appen! Har gått ned straks 15 kg (fra 75-60) siden august. På den appen et det mye oppskrifter på gode måltider som frokost, lunsj, mellommåltid æ, middag og kveldsmat. Den er gull! Men du må jo ha en viss oversikt over kalorier . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå