Gå til innhold

Kan man skrive bok som kan bli utgitt anonymt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ide, men den er veldig personlig. Kan godt tenke meg å skrive bare for egen del også, men kunne også vært artig å utgitt noe. Er ikke akkurat forfatter så kanskje liten sannsynlighet, men de jeg tenker å skrive om er veldig personlig . Noen som vet om man faktisk kan utgi anonymt (forlaget må vel vite hvem gjerne)?

Anonymkode: 85e65...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en ide, men den er veldig personlig. Kan godt tenke meg å skrive bare for egen del også, men kunne også vært artig å utgitt noe. Er ikke akkurat forfatter så kanskje liten sannsynlighet, men de jeg tenker å skrive om er veldig personlig . Noen som vet om man faktisk kan utgi anonymt (forlaget må vel vite hvem gjerne)?

Anonymkode: 85e65...3ba

Du kan gi ut bok under  pseudonym, men forlaget må vel vite hvem du er. 

AnonymBruker
Skrevet

Forlaget må vite hvem du er, men du kan velge et hvilket som helst navn som skal stå på bokomslaget. Selv bruker jeg et av fornavnene til min mor (som hun aldri har brukt annet enn på offisielle papirer) og min farmors etternavn før hun giftet seg. Ikke engang min søster har skjønt at det er meg, og hun har lest boka.

Anonymkode: bc63b...ffa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forlaget må vite hvem du er, men du kan velge et hvilket som helst navn som skal stå på bokomslaget. Selv bruker jeg et av fornavnene til min mor (som hun aldri har brukt annet enn på offisielle papirer) og min farmors etternavn før hun giftet seg. Ikke engang min søster har skjønt at det er meg, og hun har lest boka.

Kult! Hva syns hun om boken?

Anonymkode: 13e71...f2e

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du kan ikke være anonym overfor forlaget, men boka kan utgis under pseudonym.

AnonymBruker
Skrevet

Som Elena Ferrante, for eksempel. Pseudonym 🙂

Anonymkode: 21cb5...03c

• Liker 1
Skrevet

Ja man kan det.

Skrevet

Ja, du kan bruke et pseudonym. Mange kjente forfattere som har gjort det. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kjempemange mannlige forfattere nå som skriver under kvinnelige navn for å øke populariteten sin. Helt lovlig. 

Anonymkode: 756cb...d65

• 4 måneder senere...
Skrevet

Men kan identiteten holdes hemmelig? For alle andre enn forlaget? 

Anonymkode: b9841...2fa

Skrevet

Jeg har utgitt meg for å være Knausgård i flere år nå. Funker fett.

Anonymkode: 653cc...de8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 12.51):

Kjempemange mannlige forfattere nå som skriver under kvinnelige navn for å øke populariteten sin. Helt lovlig. 

Anonymkode: 756cb...d65

Hva slags bøker er det de skriver?

Anonymkode: 29f74...3a8

Skrevet
On 3/19/2021 at 2:15 PM, AnonymBruker said:

Så spennende! Var det vanskelig for deg å høre om hennes tanker rundt boken? Jeg kunne godt tenkt meg å gjøre noe lignende selv, men .itt er også av personlig karakter. Jeg er forfatter og har blitt tilbudt to bokkontrakter, men jeg har feiget ut begge gangene.. Nå tror jeg et pseudonym blir løsningen. 

Anonymkode: d4022...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...