AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Når tenker dere at det blir sett på som innafor å bli gravid etter oppstart i ny jobb som nyutdannet? 6 mnd, 1 år, 2 år? Det passer jo liksom aldri, men jeg er redd det tar seg dårlig ut å bli gravid med en gang. Samtidig vet man jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid. Anonymkode: e2878...d82
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Akkurat når du vil. Jeg var 12 uker på vei da jeg startet i min jobb. Synes det var helt perfekt, for da hadde jeg blitt ferdig med opplæring, men var fortsatt veldig enkel å erstatte med en vikar i permisjonen. Anonymkode: a3f2a...e66 2
rabarbrafrø Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Tror du en mann tenker på det? Ikke? I så fall skal ikke du behøve det heller 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 rabarbrafrø skrev (38 minutter siden): Tror du en mann tenker på det? Ikke? I så fall skal ikke du behøve det heller Forsåvidt sant, men i feks mitt tilfelle så vet jeg at en graviditet medfører sykemelding hele veien med ekstrem svangerskapskvalme og veldig lavt blodtrykk. Jeg vet at blir jeg gravid så er jeg borte lenge, først hele svangerskapet og deretter i mammaperm. Gjerne med litt ulønnet etter det og, erfaringsmessig. En mann er i de fleste tilfellene borte to uker etter fødsel og så 3-4 måneder et drøyt halvår etter det igjen. Det kan jo ikke sammenlignes. Selvfølgelig fins det unntak, men i all hovedsak er det kvinner som bærer byrden og blir mest borte fra jobb. Jeg begynner selv i ny jobb snart, samtidig som den biologiske klokken tikker hardt. Tenker at fra januar neste år er det innafor å prøve igjen, men siden jeg stadig blir eldre må det kanskje vurderes allerede til høsten. Selv om det ikke er optimalt. Anonymkode: cfea8...670 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Når det passer for deg! I et jobbperspektiv, så ville ingen reagert hvis du ble gravid etter å ha jobbet der i ca et år. jeg er litt sånn som deg, tenker litt for mye, så tenker å kaste pillene når jeg har jobbet i sånn 9 mnd Anonymkode: a5a88...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forsåvidt sant, men i feks mitt tilfelle så vet jeg at en graviditet medfører sykemelding hele veien med ekstrem svangerskapskvalme og veldig lavt blodtrykk. Jeg vet at blir jeg gravid så er jeg borte lenge, først hele svangerskapet og deretter i mammaperm. Gjerne med litt ulønnet etter det og, erfaringsmessig. En mann er i de fleste tilfellene borte to uker etter fødsel og så 3-4 måneder et drøyt halvår etter det igjen. Det kan jo ikke sammenlignes. Selvfølgelig fins det unntak, men i all hovedsak er det kvinner som bærer byrden og blir mest borte fra jobb. Jeg begynner selv i ny jobb snart, samtidig som den biologiske klokken tikker hardt. Tenker at fra januar neste år er det innafor å prøve igjen, men siden jeg stadig blir eldre må det kanskje vurderes allerede til høsten. Selv om det ikke er optimalt. Anonymkode: cfea8...670 Det kan du ikke vite. Ved første hadde jeg hypermesis og invalidiserende bekkenløsning, i tillegg til at jeg sov hele tiden når jeg ikke spøy. Hadde sykemelding fra uke 9. Det andre svangerskapet var jeg trøtt fra uke 7-12, men ikke så ille at jeg ikke klarte å få to B-er på to skatterettseksamener jeg tok i slutten av uke 11. Resten av svangerskapet var plankekjøring, selv med en liten og aktiv trollunge hjemme. Holdt helt til jeg gikk ut i permisjon, uten problemer. Kunne gjerne ha jobba helt frem til fødsel, men det var dessverre ikke lov. Alle svangerskap er ulike Anonymkode: a3f2a...e66 5
Heisenberg Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Bli gravid når det passer deg. Du skal være arbeidstaker i mange år, gravid i svært få.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Takk for svar alle. Jeg har googlet litt og lest eldre tråder om det samme hvor det alt i alt var sett veldig ned på å bli gravid tidlig. Kanskje folk har fått litt annet syn på dette nå. Det er jo helt sant at man skal være i arbeidslivet i mange år, og det å bli gravid må en gjøre når det passer med tanke på livssituasjon utenom jobb. Anonymkode: e2878...d82
Nordilandet Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Tror mange arbeidsgivere er veldig innstilt på at det ofte kan skje ganske raskt etter man er ferdigutdannet. Er man voksen og i et fast forhold, er det jo ofte det man venter på, at man skal bli ferdig med utdannelsen, få fast jobb også barn. Hadde ikke ventet for å tilfredsstille arbeidsgiver. Jeg ble gravid etter et halvt år i fast jobb etter endt utdannelse. Det var ingen på jobb som var overrasket.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar alle. Jeg har googlet litt og lest eldre tråder om det samme hvor det alt i alt var sett veldig ned på å bli gravid tidlig. Kanskje folk har fått litt annet syn på dette nå. Det er jo helt sant at man skal være i arbeidslivet i mange år, og det å bli gravid må en gjøre når det passer med tanke på livssituasjon utenom jobb. Anonymkode: e2878...d82 Min personlige opplevelse er i hvert fall at det er forventet og overhodet ikke sett ned på. Jeg var litt nervøs da jeg fortalte sjefen min at jeg var gravid. Det var overhodet ikke noe problem. Han sa at alle ønsket seg jo barn, og det forventet de at kom til å skje før eller siden. Fikk også tilbudt fast stilling ila vikariatet, selv om jeg gikk rett ut i permisjon etter et halvt år. Anonymkode: a3f2a...e66
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 Spørsmålet er vel heller hvilke «ambisjoner» du har på arbeidsplassen. Ville kanskje anbefalt å «etablere» deg i jobben først. Altså et par år - så folk kjenner deg og vet hva du er god for. Forsvinner du etter 6 mnd opplever jeg at du starter fra scratch igjen når du er tilbake da folk ikke rekker å finne ut hva du er god for og hvem du er. Så du havner fort tilbake der du starta fremfor å kanskje få mulighet til å oppgradere i ansvar/stilling. Men når du først er «etablert» må du gjerne få barn whenever. Det er min erfaring. Jobber i olje/gass bransjen. Anonymkode: 7996f...790 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Spørsmålet er vel heller hvilke «ambisjoner» du har på arbeidsplassen. Ville kanskje anbefalt å «etablere» deg i jobben først. Altså et par år - så folk kjenner deg og vet hva du er god for. Forsvinner du etter 6 mnd opplever jeg at du starter fra scratch igjen når du er tilbake da folk ikke rekker å finne ut hva du er god for og hvem du er. Så du havner fort tilbake der du starta fremfor å kanskje få mulighet til å oppgradere i ansvar/stilling. Men når du først er «etablert» må du gjerne få barn whenever. Det er min erfaring. Jobber i olje/gass bransjen. Anonymkode: 7996f...790 Jeg er ganske enig i dette selv om jeg ikke helt liker at jeg skriver det. På min arbeidsplass har det vært vikar for en av lederne siden forrige sommer. De har nettopp fylt lederstillingen, og den nye lederen har startet. Kort tid etterpå kom det frem at hun er gravid, og skal ut i svangerskapspermisjon etter hvert. Personlig gjør det meg ingenting, men jeg merker jo at det er litt motstriende følelser blant de faste ansatte. Det er jo ikke noe galt eller urettferdig å bli gravid tidlig i en ny jobb, men samtidig føler de nok seg ikke tilpass med å gå til en ny leder som uansett snart skal forsvinne på ubestemt tid. Jeg har så å si ikke snakket med henne, og hun virker ikke så interessert i å bli kjent med meg. Antakelig er jeg ikke der når hun kommer tilbake, så hun ser vel ikke poenget. Anonymkode: 14b89...282 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det kan du ikke vite. Ved første hadde jeg hypermesis og invalidiserende bekkenløsning, i tillegg til at jeg sov hele tiden når jeg ikke spøy. Hadde sykemelding fra uke 9. Det andre svangerskapet var jeg trøtt fra uke 7-12, men ikke så ille at jeg ikke klarte å få to B-er på to skatterettseksamener jeg tok i slutten av uke 11. Resten av svangerskapet var plankekjøring, selv med en liten og aktiv trollunge hjemme. Holdt helt til jeg gikk ut i permisjon, uten problemer. Kunne gjerne ha jobba helt frem til fødsel, men det var dessverre ikke lov. Alle svangerskap er ulike Anonymkode: a3f2a...e66 Trivelig at det gikk så bra for deg i ditt andre svangerskap, og godt jobba med eksamen! Mitt tilfelle er nok dessverre ikke sånn, etter fire svangerskap (men ikke fire levende barn) så vet jeg hvordan det blir. Men jeg er jo heldigvis mer unntaket. Poenget var bare at noen ganger vet man at en graviditet er mer enn en positiv test og en voksende mage. Anonymkode: cfea8...670 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 13.46): Når tenker dere at det blir sett på som innafor å bli gravid etter oppstart i ny jobb som nyutdannet? 6 mnd, 1 år, 2 år? Det passer jo liksom aldri, men jeg er redd det tar seg dårlig ut å bli gravid med en gang. Samtidig vet man jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid. Anonymkode: e2878...d82 Ikke vær flink pike og ta hensyn til arbeidslivet. Få barn akkurat når det passer deg. Anonymkode: 91afa...0a1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Trivelig at det gikk så bra for deg i ditt andre svangerskap, og godt jobba med eksamen! Mitt tilfelle er nok dessverre ikke sånn, etter fire svangerskap (men ikke fire levende barn) så vet jeg hvordan det blir. Men jeg er jo heldigvis mer unntaket. Poenget var bare at noen ganger vet man at en graviditet er mer enn en positiv test og en voksende mage. Anonymkode: cfea8...670 Det skal ikke være en sammenheng likevel, men jeg kan skjønne at du bekymrer deg for det. Mener likevel at du kan bli gravid akkurat når du føler for det, og min erfaring er at jo tidligere du går ut i permisjon, jo enklere er du å erstatte og jo bedre er det for arbeidsgiveren og dine kollegaer. Til andre kommentarer her så tenker jeg at dersom man er «glemt» etter et halvt år i arbeid, så har du ikke gitt et godt nok inntrykk. Du skal ut i potensiell sykemelding og permisjon i et knapt år til sammen, og så skal du jobbe rundt 30 år etterpå. Plenty med tid til å skape et godt inntrykk og bygge en karriere. Anonymkode: a3f2a...e66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå