NorthernLight Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Franske myndigheter anbefaler at kun de over 55 år skal få Astra Zeneca-vaksinen, i frykt for at den kan føre til alvorlig blodpropp hos de yngre. https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset 2
Sportydame Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 NorthernLight skrev (34 minutter siden): Franske myndigheter anbefaler at kun de over 55 år skal få Astra Zeneca-vaksinen, i frykt for at den kan føre til alvorlig blodpropp hos de yngre. https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset Tenker at det er veldig riktig vei å gå, men jeg ville sagt alle over 65 år for å være sikker... 6
zemer Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Nå tror jeg de rett og slett har blitt gale. De bivirkningene på eldre folk? Tror neppe mine foreldre hadde overlevd den vaksinen. 3
TantePose Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 zemer skrev (6 minutter siden): Nå tror jeg de rett og slett har blitt gale. De bivirkningene på eldre folk? Tror neppe mine foreldre hadde overlevd den vaksinen. Slik jeg har forstått det, så får man mindre bivirkninger jo svakere immunsystem man har. Eldre har svakere immunsystem enn yngre og da gir vaksinene mot koronaviruset færre bivirkninger jo eldre man er. Men er man veldig gammel og syk kan man fint dø av vaksinene også. Er vel ca 100 gamle som har dødd av Pfizers vaksine. 2
zemer Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 TantePose skrev (53 minutter siden): Slik jeg har forstått det, så får man mindre bivirkninger jo svakere immunsystem man har. Eldre har svakere immunsystem enn yngre og da gir vaksinene mot koronaviruset færre bivirkninger jo eldre man er. Men er man veldig gammel og syk kan man fint dø av vaksinene også. Er vel ca 100 gamle som har dødd av Pfizers vaksine. Å dette er de sikre på? Hva med eldre og blodpropp? Synes helt ærlig at de vi gler veldig. De har andre vaksiner og fler kommer.
Pterinochilus Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Sportydame skrev (2 timer siden): Tenker at det er veldig riktig vei å gå, men jeg ville sagt alle over 65 år for å være sikker... Å kutte ut denne vaksinen fullstendig er det eneste rette å gjøre. 5
Gjest Villfisker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 NorthernLight skrev (3 timer siden): Franske myndigheter anbefaler at kun de over 55 år skal få Astra Zeneca-vaksinen, i frykt for at den kan føre til alvorlig blodpropp hos de yngre. https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset Så hvorfor skal de fortsatt gi økt risiko for blodpropp hos 55+ da? Er det fordi de er nærme nok pensjonsalder til å ta den risken? Er det fordi vaksinene allerede er betalt, og pengene betyr mer enn folkehelsa? Jeg skjønner virkelig ikke.
Sportydame Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Villfisker skrev (25 minutter siden): Så hvorfor skal de fortsatt gi økt risiko for blodpropp hos 55+ da? Er det fordi de er nærme nok pensjonsalder til å ta den risken? Er det fordi vaksinene allerede er betalt, og pengene betyr mer enn folkehelsa? Jeg skjønner virkelig ikke. Fordi denne immunresponsen stort sett rammer yngre folk, mellom 30 og 50 år..... 6
Gjest Villfisker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Sportydame skrev (Akkurat nå): Fordi denne immunresponsen stort sett rammer yngre folk, mellom 30 og 50 år..... Det virker ikke særlig logisk. Skulle heller tro det var andre veien i så fall. Høres rart ut.
TantePose Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Villfisker skrev (13 minutter siden): Det virker ikke særlig logisk. Skulle heller tro det var andre veien i så fall. Høres rart ut. Yngre har sterkere immunforsvar og dermed også sterkere immunrespons? Dermed vil akkurat denne bivirkningen bli sterkere jo yngre man er. Endret 19. mars 2021 av TantePose 4
Gjest Villfisker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 TantePose skrev (2 minutter siden): Yngre har sterkere immunforsvar og dermed også sterkere immunrespons? Dermed vil akkurat denne bivirkningen bli sterkere jo yngre man er. Men hvorfor sies det da at mange eldre dør av vaksinen, pga svekket immunforsvar? Blodpropp er da ikke en immunrespons?
Gjest Bettys Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 Villfisker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor sies det da at mange eldre dør av vaksinen, pga svekket immunforsvar? Blodpropp er da ikke en immunrespons? Den sjeldne tilstanden sett hos de unge helsearbeiderne på Rikshospitalet er en kombinasjon av blodpropp og blødninger, som de mener er utløst av en veldig sterk immunrespons etter vaksinen. Sterk immunrespons er ikke vanlig hos eldre. Derfor får heller ikke de eldre like mye av de vanlige bivirkningene av vaksiner som yngre får (feber, influensasymptomer etc).
TantePose Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 Villfisker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor sies det da at mange eldre dør av vaksinen, pga svekket immunforsvar? Blodpropp er da ikke en immunrespons? Er man veldig gammel og/eller syk kan man dø både av viruset og av vaksinen. Den minste infeksjon eller helseutfordring er farlig hvis man er noen få uker/mnd fra å dø (som mange på sykehjemmene er). De som fant årsaken sier at immunresponsen var årsaken til blodproppene. Se her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet 2
Sportydame Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 TantePose skrev (14 minutter siden): Yngre har sterkere immunforsvar og dermed også sterkere immunrespons? Dermed vil akkurat denne bivirkningen bli sterkere jo yngre man er. Og derfor var det de yngste som også utviklet narkolepsi/hypersomni/ME etter svineinfluensavaksinen, grunnet overaktivering av immunsystemet. Tenker at dette også kan ramme de unge etter vaksinering av de andre Covid-vaksinene også, samt andre autoimmune sykdommer. Så hadde helst sett at vaksinering mot covid kun ble gjort til de over 60 år + risikogrupper evt, ikke hele befolkningen. Så kunne resten heller bygget opp immunsystemet sitt på andre måter. 2
Gjest Villfisker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 TantePose skrev (5 minutter siden): Er man veldig gammel og/eller syk kan man dø både av viruset og av vaksinen. Den minste infeksjon eller helseutfordring er farlig hvis man er noen få uker/mnd fra å dø (som mange på sykehjemmene er). De som fant årsaken sier at immunresponsen var årsaken til blodproppene. Se her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet Gir mening at de er skrøpelige på sykehjemmene ja. Kanskje terminale, delvis terminale til og med. Føler likevel dette blir en russisk rulett, da ingen vet hvilket utfall hver enkelt ender opp med. Virket for meg som de hadde en teori, men ikke noen faste konklusjoner.
Gjest Tutte Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 (endret) TantePose skrev (1 time siden): Yngre har sterkere immunforsvar og dermed også sterkere immunrespons? Dermed vil akkurat denne bivirkningen bli sterkere jo yngre man er. Har ingen tro på at akkurat denne bivirkningen har med vanlig godt immunforsvar å gjøre. Da ville den rammet langt flere yngre. Akkurat hvorfor denne immunresponsen har rammet noen få vet de ikke sikkert enda og det gjenstår mye undersøkelser og jobb for å finne ut av det. Når det gjelder vanlige bivirkninger som feber og sykdomsfølelse så tåler nok eldre det bedre fordi de har gått igjennom mer sykdommer i livet. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om eldre sykehjemspasienter som er svært syke eller skrøpelige fra før. De kan tåle vanlige bivirkninger dårlig. Endret 19. mars 2021 av Tutte
Anbefalte innlegg