AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Jeg skal føde på KK. Og jeg vet helt ærlig ikke hva som skjer etterpå.. Når blir jeg flyttet til et annet rom? Skal jeg lyttes til disse hotellene som alle snakker om? Eller skal jeg først ligge på sykehuset? Hvor lenge skal man ligge der? Anonymkode: 9d285...785
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Du vet at KK betyr kvinneklinikken og at de aller fleste sykehus har en slik? Det er ikke noe Haukeland-spesifikt selv om Bergen later til å tro det. Anonymkode: 28a81...994 2
Arkana Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Man ligger på fødestuen i to timer etter fødselen. Da får du og mannen din vært i fred med barnet og kan kose og amme og slappe av. Du får tilbud om en dusj og jordmor vil forsikre seg om at du har tisset og så blir du trillet på barselavdeling eller barselhotell om sykehuset du skal føde på har det. Hvor lenge dere ligger der avhenger av formen din, men noen dager er vanlig for friske fødende og du kan dra hjem raskere om du ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Arkana skrev (2 minutter siden): Man ligger på fødestuen i to timer etter fødselen. Da får du og mannen din vært i fred med barnet og kan kose og amme og slappe av. Du får tilbud om en dusj og jordmor vil forsikre seg om at du har tisset og så blir du trillet på barselavdeling eller barselhotell om sykehuset du skal føde på har det. Hvor lenge dere ligger der avhenger av formen din, men noen dager er vanlig for friske fødende og du kan dra hjem raskere om du ønsker det. Trillet? Man må vel i de fleste tilfeller gå selv. Anonymkode: 53f99...3a3 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet at KK betyr kvinneklinikken og at de aller fleste sykehus har en slik? Det er ikke noe Haukeland-spesifikt selv om Bergen later til å tro det. Anonymkode: 28a81...994 ok. Men som du kanskje forstår fra innlegget mitt så kan jeg ikke så veldig mye om disse tingene? Og alle i termingruppen min refererer til Haukeland som KK.. Anonymkode: 9d285...785 3
Arkana Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Trillet? Man må vel i de fleste tilfeller gå selv. Anonymkode: 53f99...3a3 Jeg ble trillet bort i sengen alle tre gangene i alle fall. Jeg kunne sikkert fått gå hvis jeg insisterte, men det var det som var vanlig. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Jeg gikk til barselhotellet fra fødestua, ikke noe problem det og fikk ikke tilbud om noe annet heller. De vil jo helst man skal fort opp og gå igjen. Men varierer nok Jeg var på barselhotell, fødte natt/tidlig morgen torsdag og var på barselhotellet til søndag. Det var et opplegg der med diverse kontroller osv vi måtte på, men om vi hadde insisterte på å dra hjem før og bare komme på kontroller hadde det sikkert vært mulig. Anonymkode: dfccc...bda
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Dette skjedde etter min fødsel: jeg fikk barnet på brystet med en gang. Etter noen minutter fikk mannen min spørsmål om han ville klippe navlesnoren (vi skrev i fødebrev at de skulle spørre ham om det). Deretter fikk vi ha den lille hos oss en stund mens jeg ble sydd etter fødsel. På et tidspunkt lånte de ham litt for å veie og måle. Etter en liten stund fikk jeg noe å spise og drikke. Når det hadde gått et par timer ønsket jordmor at jeg skulle forsøke å tisse. Jeg svimte av da jeg satte meg opp i sengen, så det ble utsatt. I stedet hentet de sengen på rommet vi skulle bo på så jeg ble trillet dit. Jeg tror planen egentlig var at vi skulle gå. På barsel fikk jeg masse saft og beskjed om å drikke og jeg fikk væske intravenøst (dette er nok ikke vanlig, men jeg hadde fått i meg lite væske og næring det siste døgnet, og jeg klarte ikke sitte oppreist uten at det svimlet for meg). Forsøkte å gå på do en gang til, uten hell. Jordmor sa at da ville hun kateterisere meg, som sagt så gjort. Greit at det ble gjort kan du si, for ut kom det 700 ml urin... Etter dette gikk det i ett med kontroller av temperatur og blodtrykk på meg (jeg hadde lett feber gjennom fødselen), hjelp til stell og amming, kos med babyen, spise, sove. På dag 2 hadde vi en lang samtale med jordmor som hadde vært med under fødselen. Etter 48 timer tok de blodprøve av babyen og før hjemreise ble han sjekket av barnelege. Anonymkode: d2e0d...062 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Fødte mandag morgen. Fikk ha babyen på brystet mens de sydde en stund. Fikk ikke til å tisse og viste seg at det var en liter urin i blæren, sååå måtte katetriseres. Ble trillet i seng til barselavdelingen (fikk ikke på hotellet pga. kateteret). Kateteret ble tatt ut etter ett døgn men strevde fortsatt med å tisse selv så måtte engangskatetriseres hver 4. time helt til mengde resturin var under 150ml. Det tok et døgn til så ble katetrisert ganske mange ganger. Ikke rart det ble UVI på meg etter noen dager🙃 Fikk endelig dra hjem på torsdagen, da fikk jeg omsider til å tisse godt nok selv. Babyen ble veid og utført diverse kontroller på og blodprøve. Styrte med oppstart av amming og fikk ammeveiledning ved behov. Anonymkode: e7daf...d8e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 Eller, så kan fødsel ende med keisersnitt slik som min. Mannen måtte dra så fort jeg var sydd sammen. Etter keisersnittet ble jeg rullet på recovery, som var å ligge i hjørne på et rom/område hvor det gikk ekstremt mye folk forbi og det var umulig å hvile. Etter en stund kom de med baby, prøvde å amme før de tok baby igjen, jeg ble liggende tre timer til midt i et kaos av folk. Ble skiftet på, fikk masse smertelindring og drikke. Etterhvert ble jeg flyttet til barsel, fikk være med baby i 5 timer før de tok baby til barneklinikken timene uten at jeg visste noenting om når den kom tilbake til meg. Ble så flyttet til firemanns-rom, og var der ett døgn til. Dette var på KK under første lockdown Kan selvfølgelig være helt annerledes nå. Min opplevelse var kjip og jeg håper at din blir annerledes og bedre Anonymkode: e7fbd...59b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 Arkana skrev (1 time siden): Man ligger på fødestuen i to timer etter fødselen. Da får du og mannen din vært i fred med barnet og kan kose og amme og slappe av. Du får tilbud om en dusj og jordmor vil forsikre seg om at du har tisset og så blir du trillet på barselavdeling eller barselhotell om sykehuset du skal føde på har det. Hvor lenge dere ligger der avhenger av formen din, men noen dager er vanlig for friske fødende og du kan dra hjem raskere om du ønsker det. Tilbud om dusj? 😂 Trenger man hjelp til noe etter fødsel så må man spørre. Hvis du ikke spør så antar de at du ikke trenger hjelp. Anonymkode: 4ec10...b16 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eller, så kan fødsel ende med keisersnitt slik som min. Mannen måtte dra så fort jeg var sydd sammen. Etter keisersnittet ble jeg rullet på recovery, som var å ligge i hjørne på et rom/område hvor det gikk ekstremt mye folk forbi og det var umulig å hvile. Etter en stund kom de med baby, prøvde å amme før de tok baby igjen, jeg ble liggende tre timer til midt i et kaos av folk. Ble skiftet på, fikk masse smertelindring og drikke. Etterhvert ble jeg flyttet til barsel, fikk være med baby i 5 timer før de tok baby til barneklinikken timene uten at jeg visste noenting om når den kom tilbake til meg. Ble så flyttet til firemanns-rom, og var der ett døgn til. Dette var på KK under første lockdown Kan selvfølgelig være helt annerledes nå. Min opplevelse var kjip og jeg håper at din blir annerledes og bedre Anonymkode: e7fbd...59b Huff, det høres innmari trasig ut. Hvordan har det gått i ettertid? Følte du at den litt dårlige starten ødela mye? Anonymkode: e7daf...d8e
Rotemor Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 Arkana skrev (1 time siden): Jeg ble trillet bort i sengen alle tre gangene i alle fall. Jeg kunne sikkert fått gå hvis jeg insisterte, men det var det som var vanlig. Samme her. Det er helt vanlig pga blodmangel og blodtrykksfall. I tillegg så kan du da bruke samme seng på barsel som på føden. (Mindre vasking)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 Etter fødsel sjekker de om du må sys. Da gjør de det mens babyen ligger på magen din. Så får du legge deg over i en annen seng, dersom du har født på en fødeseng. Havner du på Storken er det kun en seng i rommet. Så får du ligge et par timer uforstyrret med baby. Prøve å amme litt. Så kommer de og skal veie og måle babyen. Og samtidig sjekker de gjerne magen din. Klemmer for å se om det kommer ut mye blod. Og du blir oppfordret til å gå på do. De ønsker at du skal ha tisset selv før du forlater fødestuen. Dusj får du ikke tilbud om - de er redd du skal besvime i dusjen (jeg har mast meg til det etter 3 av ungene som ble født i Bergen..eller med nr3 måtte jeg,siden babyen bæsjet oppå magen min mens de sydde litt) Og de triller deg til rommet enten i sengen eller rullestol (de er redd du skal falle, evt at du skal ha med sengen uansett) Jeg prøvde å overbevise dem om at jeg kunne gå etter nr 2,men den gang var det mer praktisk at jeg satt i rullestolen og holdt dyna/puta/bagasje osv som de tok med videre til rommet jeg fikk. Bergen bruker ikke hotellet lenger, men har barsel 1 og 2 (ene er for dem som trenger med hjelp/KS) og Storken har egne rom. Nå med korona må mannen gå etter et par timer uansett. Men det er ikke noe nytt. Må man dele rom med en eller flere andre, får uansett ikke mannen vært der. Så det er ikke noe spesielt i det. Og alt du trenger hjelp til, må du spør om. De antar at alt går fint om du ikke sier noe. Be om hjelp til amming til det sitter. Be om å bli vist bading av baby om du er usikker på det. Be om hjelp til alt du måtte trenge - de er ikke tankelesere. Om du må i dusjen så regner jeg med du kan levere baby til noen som jobber der. Har født i Haugesund og, og der passer de gjerne babyen på vaktrommet om man vil dusje. Det er vanlig å være på barsel noen dager. Nå ønsker de at folk ligger der til babyen har tatt blodprøvene som tas ca 48timer etter fødsel. Istedenfor å reise frem og tilbake hele tiden. Lykke til. Anonymkode: 282a4...a91 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 Jeg fikk barnet opp på brystet, og fikk ett sting da også. Han ble vasket litt i vasken fir han hadde så mye gørr i alt håret. Siden jeg hadde fått epidural, måtte jeg tisse selv før jeg fikk fra til hotellet. Jeg fikk masse juice, og brett med deilig mat og flagg. Drakk og drakk men det kom ikke noe. Dusjet. Ble trillet til barsel, fikk kateter som jeg måtte ha ett døgn. Bra på barsel, de hjalp med lillen og tok ham litt på natta så jeg kunne sove, men hun andre dama på rommet hadde en unge som skrek så jeg fikk ikke sove. Kom til hotellet dagen etter. Mannen ble der med oss i 6 netter, da lille hadde gulsott og vektnedgang og vi fikk ikke dra før Anonymkode: 9c5e9...ad5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 Rotemor skrev (33 minutter siden): Samme her. Det er helt vanlig pga blodmangel og blodtrykksfall. I tillegg så kan du da bruke samme seng på barsel som på føden. (Mindre vasking) Det kommer vel an på hva slags seng som står på fødestuen. Der jeg fødte sto det bare en fødeseng (som var såpass ny at de kløna fælt med bøylene man kunne legge beina i, for ingen visste hvordan de egentlig funket), og den var ikke noe særlig å sove i akkurat. Anonymkode: d2e0d...062 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet at KK betyr kvinneklinikken og at de aller fleste sykehus har en slik? Det er ikke noe Haukeland-spesifikt selv om Bergen later til å tro det. Anonymkode: 28a81...994 Hvorfor er det bare Bergen som kommer opp om man Googler KK? Anonymkode: 43bca...0bc 2
Rotemor Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer vel an på hva slags seng som står på fødestuen. Der jeg fødte sto det bare en fødeseng (som var såpass ny at de kløna fælt med bøylene man kunne legge beina i, for ingen visste hvordan de egentlig funket), og den var ikke noe særlig å sove i akkurat. Anonymkode: d2e0d...062 Du blir gjerne lagt over i en vanlig seng. Det er ikke mer vanlig å gå fra føden til barsel enn å bli trillet i en seng ihvertfall. Håper ingen trodde jeg mente at du skulle ligge nøyaktig samme sted du fødte.... Endret 19. mars 2021 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg gikk til barselhotellet fra fødestua, ikke noe problem det og fikk ikke tilbud om noe annet heller. De vil jo helst man skal fort opp og gå igjen. Men varierer nok Jeg var på barselhotell, fødte natt/tidlig morgen torsdag og var på barselhotellet til søndag. Det var et opplegg der med diverse kontroller osv vi måtte på, men om vi hadde insisterte på å dra hjem før og bare komme på kontroller hadde det sikkert vært mulig. Anonymkode: dfccc...bda Ble trillet til barsel. Hadde jeg vært såpass at jeg kunne vært på barselhotellet hadde det sikkert ikke vært noe problem å gå.. Anonymkode: 1116d...147
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Dere som svarer bør si noe om dere fødte på Kk, er gjerne noe ulikt. er ikke barselhotellet i Bergen, men etter de to timene geleides du til barselavdeling. De ønsker helst at du skal gå, men det er lov å be om å bli trillet. Jeg måtte trilles pga blodtap. På barsel får du hjelp til å komme igang med ammingen, og de gjør div undersøkelser. Er du i fin form får du tilbud om jordmor hjem, slik at dere kan være sammen hjemme. Jeg gjorde det sist, og var veldig for lyd med tilbudet! Bedre seng hjemme😅 du er i trygge hender på Kk, de er kjempeflinke. Bare pass på selv at du setter grenser for hvilken hjelp du ønsker med ammingen, da ulike skift har ulike meninger🙈 Anonymkode: fcc57...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå