Raven.Writingdesk Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Inspirert av blant annet denne tråden : « samt denne artikkelen: « https://www.nrk.no/ytring/hyttepaske-for-hvem_-1.15418469. « og ikke minst tanken om at Erna skal gå av som statsminister grunnet tre gjester for mye i et bursdagsselskap: - Hva er det som skjer? Folk begynner jo å miste vettet fullstendig, det virker som at man er mest opptatt av å finne noen å lynsje, noen å skylde på, noen som er syndebukk. Norge har klart seg bra gjennom pandemien, vi gjør mye riktig. Det er jo takket være at folk flest tar forhåndsregler, og er «lydige». Men så skjer det jo en glipp her og der. Og da er jammen ikke mobben sein ute med høygafler og (tiki) fakler... Kan ikke folk unne hverandre turen på hytta og ha takhøyde for at de fleste gjør sitt beste men ingen er perfekt.. Endret 19. mars 2021 av Raven.Writingdesk 9
EnKoppTe Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Nordmenn er en eneste stor saueflokk. Det slås hardt nedpå når èn sau bommer på stien eller bevisst beveger seg utenfor flokken, eventuelt går i feil takt. 8
velociraptor Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Så at folk irriterer seg over uoppdragne drittunger som foreldrene har null kontroll på, og at folk blir provosert over at landets leder som har skrevet regelverket som gir andre mennesker bøter i 20 000 kroners klassen for å ha en person for mye på besøk, gir faen i å følge sine egne regler, det er lynsjestemning og høygafler synes du? 😂 Erna må gjerne få feire bursdagen sin med hele storfamilien, men da må vi andre også slippe bøter for sånt. Det handler ikke om å være en saueflokk som går i takt, jeg bryr meg ikke en prikk om naboen drar på hytta eller har nachspiel med et par mennesker for mye, men hykleriet til Erna som feirer tre familier sammen mens hun maner andre til å sitte alene og isolerte, og Høie som velger å ukespendle under hele pandemien, og sitter på hytta si og ber andre holde seg hjemme, det er faktisk til å kaste opp over. 9
Example Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Vi er vel fortsatt et av få land i Europa som ikke har hatt noen større demonstrasjoner og bråk rundt tiltakene. Lite kultur for det i Norge nå, men jeg tror mange er forbannet og leie nå. Skal ikke så mye til. Kjenner at jeg har litt kortere lunte selv. 4
Ukjent. Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Jeg bryr meg ikke et sekund om folk går uten munnbind, blir glad når jeg ser barn i butikken (barn bør få oppleve normalitet og ikke sperres inne) og jeg synes det er bra at folk drar på hytta og støtter næringslivet i hyttekommunene. MEN det klikker for meg, når statsministeren som i et år har messet om dugnad og regler driter i sine egne regler og anbefalinger. Når hun som er øverste ansvarlig for en politikk som har rasert arbeidsplasser og ødelagt idretten og folks fysiske helse, bryter reglene, ja, da koker det over for meg. Hun bør gå av, og hun burde gjort det idag. Jeg har ikke et snev igjen av respekt for henne. Jeg tåler ikke slik dobbeltmoral. 9
Gjest Sprettballen Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Raven.Writingdesk skrev (20 timer siden): Norge har klart seg bra gjennom pandemien, vi gjør mye riktig. Det er jo takket være at folk flest tar forhåndsregler, og er «lydige». Men så skjer det jo en glipp her og der. Og da er jammen ikke mobben sein ute med høygafler og (tiki) fakler... Kan ikke folk unne hverandre turen på hytta og ha takhøyde for at de fleste gjør sitt beste men ingen er perfekt.. Jeg er forsåvidt enig med deg, personlig har jeg stort sett ingen problemer med at folk drar på hytta, eller at de snubler litt i reglene og anbefalingene. I utgangspunktet har jeg mer enn nok med å passe på meg selv, og mine nærmeste. Men så kommer det frem at noen bevisst, og gang på gang, bryter anbefalingene, som i den tråden du viste til, om barn som ikke tar hensyn. I den tråden fortalte jeg om en gruppe på 12 barneskoleelever som ofte (stort sett daglig) går i samlet flokk inn i butikken for å kjøpe seg snacks på vei hjem fra skolen. I slike tilfeller må det gå an å stille spørsmål om ikke foreldre eller andre omsorgspersoner rundt disse barna kunne forklart barna at dette ikke er ok akkurat nå. Jeg ser i den tråden at flere mener at det å ikke kunne gå inn på butikken i samlet flokk er begrensende for barna, at det er noe de må få lov til, men kanskje de likevel kunne tilpasset seg litt? Kanskje kunne de gått inn en og en, eller to og to i stedet for samlet? Eller så har jeg selv opplevd, og lest flere tilfeller i lokalavisen, at mennesker fra nedstengte kommuner reiser til nærmeste åpne kjøpesenter for handling og "kafékos", med det resultat at også denne kommunen må stenges ned. I noen tilfeller har disse besøkende kjørt 2-3 timer en vei bare for å "shoppe" (betalartikkel fra tb.no) Sitat – Onsdag var det også oppgang på 35 prosent på Herkules fra Vestfold og Oslo. Flesteparten kom faktisk fra Lysaker. At noen glemmer seg, og legger ukehandelen over kommunegrensen slik de alltid har gjort er forståelig, selv om det ikke bør gjøres akkurat nå, men når økningen er på mer enn 50 % (Dowtown Porsgrunn), og veldig mange har kjørt i flere timer for å komme seg til planlagt destinasjon, handler det ikke lenger om ubevisste vaner, det handler om å bevisst ignorere anbefalingene. Da må det gå an å stille spørsmål om dette er en ok oppførsel akkurat nå. Jeg er enig med deg i at lynsjestemning ikke er veien å gå, men samtidig føler jeg at det må være greit å stille spørsmål. Endret 20. mars 2021 av Sprettballen
Anbefalte innlegg