Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har et spørsmål jeg undrer litt på. Jeg jobber som salgskonsulent i et større firma og har ansvar for en 70 kunder som jeg daglig reiser rundt i møter hos, svarer på mailer, telefoner osv osv. Nå har det seg slik at en kollega av meg skal ut i pappaperm i april, og sjefen har sagt at jeg skal ta over ansvaret for hans ca 80 kunder frem til han er tilbake i september.

Da er spørsmålet. Kan sjefen kreve dette uten at jeg kompenseres på noen måte? Ansvaret og arbeidsmengden min dobler seg jo, og det vil bli mer arbeid for meg å holde kontroll på. Det hele vil jo bli mer stress og kaotisk fordi jeg skal håndtere dobbelt så mange kunder, besøke dobbelt så mange kunder, rett og slett jobbe to stillinger på en stilling. Jeg skal fortsatt kun jobbe 7,5t per dag, men skal klare å håndtere dobbel arbeidsmengde innenfor den tiden. Når det er sagt så er dette en jobb hvor telefon og mail dukker opp hele dagen, så man er på en måte på jobb utenfor arbeidstid også.

Hva ville dere gjort her? Har de lov til å kreve dette, evt uten å i det hele tatt gi noen form for kompensasjon for økt arbeidsmengde?

Anonymkode: a6b98...8f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, nei. Det må jo settes inn vikar for han. 

Anonymkode: 1c8bb...460

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta over en avdeling midlertidig i tillegg til min egen. Ble kompensert med ca 100 000 ekstra i året. Du bør absolutt kompenseres. Sleip mte for eier å spare penger på hvis ikke.

Anonymkode: dfc7f...592

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet her blir vel arbeidstiden din. Om arbeidsmengden dobles, så blir det vel også en del overtid? Får du  betalt for overtiden med overtidstillegg? Eller er det en del av lønna di i utgangspunktet?

Dersom du får betalt for evt overtid får du jo kompensert for det du jobber utover ordinær arbeidstid du uansett har betalt for. Dersom det er en del av den forhandlede lønnen så ville jeg tatt det opp siden det nå blir mer enn hva som ligger i den opprinnelige avtalen sånn jeg forstår det

Det er ikke en selvfølgelighet at man går opp i lønn selv om arbeidsmengden kan bli mer, dersom man likevel klarer det innenfor normal arbeidstid.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det ikke er mulig å gjøre det innenfor normal arbeidstid, så skal du selvsagt opp i lønn. Noe annet er tull og noe du bør være meget hard på. 

Anonymkode: 4c1d9...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da er spørsmålet. Kan sjefen kreve dette uten at jeg kompenseres på noen måte?

Svaret på dette er kort og godt NEI. 

Du må heller ikke si ja til det, selv om det kompenseres. Det vil brenne deg fullstendig ut med så mye ansvar utover stillingen din. 

En vikar bør gå inn, eventuelt så bør kundegruppen deles utover alle konsulentene. Du jobber jo i et større firma, så det burde være ganske greit å fordele kundene. Men da må også alle kompenseres for det. 

Anonymkode: da249...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...