katva Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hei. Jeg er i gang med hjemmeeksamen i klinisk sykepleie, med mestring som tema. Skal formulere en problemstilling med utgangspunkt i temaet og erfaringer fra min siste praksisperiode der pasient/brukers evne til mestring er påvirket eller endret. Jeg søker og søker i databaser etter relevante artikler, men finner ingenting jeg føler jeg kan bruke.. Min forrige (og siste) praksis var i kommunehelsetjenesten, og jeg var da på en intermediær/korttidsavdeling. Det er ikke mangel på pasientcaser jeg kan knytte besvarelsen min opp mot, men det er disse vitenskapelige artiklene da... Er det noen som har tips til søkeord jeg kan bruke? Alt må jo være på engelsk, og så langt har jeg benyttet disse søkeordene, både alene og i kombinasjon med hverandre: Self-efficacy, self efficacy, nurse, nursing home, elderly, old, geriatric, mastery, patients Om noen har tips til problemstilling blir jeg også veldig takknemlig. Har foreløpig tenkt meg ut noe a la "hvordan kan som sykepleier hjelpe den eldre pasienten med å mestre hverdagen?" eller "på hvilken måte kan sykepleiere bidra til at eldre oppnår mestring?"
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Mestre hverdagen? Kan du avgrense litt? Hadde du pasienter med smerter, nedsatt balanse, dårlige hofter/hofteoperert. Eller som har nedsatt bevegelighet, muskelkraft osv. Du må ha med i søkene dine om det da temaet casen omhandler. Eks: mestring AND pain AND patient AND nursing Home. kombinere synonym med OR. For å finne synonym må du jobbe litt. Bruk synonym tjenester på nettet. alle søkeord på engelsk selvsagt. bruk tid for å finne rette søkeord. Mitt var et raskt eksempel Håper dette var til hjelp. Anonymkode: 70d5b...d05 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Du må avgrense problemstillingen. Et tips er å bruke en sykdom/problematikk som du har vært borti i praksisen. Eksempel: "Hvordan kan sykepleiere i kommunehelsetjenesten hjelpe eldre med nedsatt balanse å mestre hverdagen?" Her har du avgrenset både ned til institusjonen det gjelder, og problematikken den eldre sliter med. Du kan sikkert avgrense den enda mer, med å fokusere på den enkelte avdeling f.eks. Anonymkode: 93494...528 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Hva med å avgrense problemstillingen enda mer fra "... å mestre hverdagen" til at pasienten skal mestre noe mer konkret, f.eks hjelpemiddel, oppgaver, noe innenfor hygiene, mestre selv med begrensninger, osv? F.eks hvis casen gjelder en eldre person med nedsatt balanse kan det i stede for å handle om å mestre hverdagen, så f.eks mestre det å gå på toalettet alene? Bare et eksempel på konkretisering. Da snevrer du det veldig ned. Skal du bare ta utgangspunkt i vitenskapelige artikler eller skal det være mestringsteori bak? Som Banduras self-efficacy-theory (mestringsforvetninger)? Kan du knytte det med teorier om motivasjon? Et tips jeg har er å google gamle bachelor og masteroppgaver om temaet. Du kan jo google på norsk, selv om kildene dine må være engelske (?). Da får jeg inspirasjon til problemstilling, teori, og tips til litteratur hvor jeg finner bestemte tema (sjekker referanselista). Dette er bare for inspirasjon, jeg bruker selvfølgelig aldri det noen andre har skrevet i egne oppgaver. Anonymkode: f7188...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Søk på salutogenese Anonymkode: 1b263...566 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå