AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Pandemien har vist at hjemmekontor ikke reduserer produktiviteten og arbeidstakere trives. Flere arbeidsgivere planlegger derfor for redusert kontorbehov i fremtiden. Lavere arealbehov gir lavere kostnader. En vinn-vinn-situasjon. Men nå kommer fagforeningen på banen som hår i suppa og vil ødelegge. — Jeg er ganske sikker på at folk ikke vil jobbe så mye hjemme når vi får en mer normalisert situasjon. Selv om man kanskje vil jobbe hjemme en til to dager i uka, så vil likevel behovet for kontorplass på være der. I løpet av dette året har vi også erfart hvor mye vi mister ved å sitte hver for oss på hjemmekontor, sier han. Planlegger arealkutt på opptil 25 prosent (khrono.no) Hvor får han disse påstandene fra? Vi som ønsker å jobbe hjemmefra 100*% må gjøre oss hørt. Hvis ikke vil fagforeningenes udokumenterte påstander stå uimotsagt og ødelegge for oss alle både arbeidstakere og arbeidsgivere. Anonymkode: 65e48...9b8 7
Gjest Rocka69 Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Jeg har lest en eller annen plass i en utenlandsk avis i sommer at man i EU(på lavt nivå) diskuterer forbud mot åpne kontorlandskap eller free seating. Det samme gjorde man i UK. Husker det bare vagt, muligens det var i The Guardian. Hvis et slikt forbud blir en realitet, så blir det i hvertfall en byggeboom i EØS-området - da vil det ikke finns nok kontorareal i Europa. Og bygge ut dette arealet, så vil det ta minst 10 år - dvs at mange kommer til å jobbe på hjemmekontor i årene fremover inntil alle kontorbygg har lukkede cellekontor, om det finns nok kontorbygg da? Nå er det bare på lavt embetsnivå i EU og UK at folk har luftet tanker om forbud på free seating og åpne kontorlandskap
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 At man kan klare seg med noe mindre kontorlokaler og gjøre mer enn det man gjorde før korona digitalt stemmer nok, men det er ikke ensbetydende med 100% hjemmekontor hele tiden. Man mister en del i kommunikasjon når alt skjer digitalt på videomøter, som kroppsspråk, øyekontakt osv. Det er heller ikke enkelt å lære opp nye ansatte når nesten alle jobber hjemme. Ser det selv hos oss, det har vært mye vanskeligere å introdusere de nykomne til ulike aktiviteter. Anonymkode: e9a39...9bb 8
Angelheart2 Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Vi på vår arbeidsplass har fått beskjed om at vi ikke vil få komme tilbake til 100% kontorplass, men at vi også i fremtiden må jobbe 2-3 dager i uken på hjemmekontor. Vi kjemper mot det og har satt i gang en prosess hos fagforeningene samt verneombud. Hjemmekontor skal være et gode, ikke en plikt. Dersom vi skal få pliktig hjemmekontor i løsningen må det i alle fall på plass et regelverk som regulerer HMS, forsikringer og økonomiske vilkår. Dette regelverket finnes ikke i dag, da hverken AML eller andre lover er tilpasset dagens situasjon. Slik det er i dag så tjener bedriftene masse på at alle sitter hjemme, mens vi taper. 12
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Angelheart2 skrev (1 time siden): Hjemmekontor skal være et gode, ikke en plikt. Det kan fint være begge deler. Og argumentene for at det kun skal være det ene og ikke det andre er svake. Skolegang for eksempel er både et gode og en plikt. Og det er gode grunner til at det er begge deler og ikke kun det ene. Anonymkode: c7c29...4cb 2
Gjest Albbas Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Jeg tror absolutt på økt bruk av hjemmekontor, og ser ikke problemet med at det planlegges for det arealmessig? Fint for lavere kostnader, fint for miljøet, fint for alle (som vil). Men det bør absolutt være et frivillig gode. Har selv blitt plassert på delt kontor under pandemien, og vi som deler kontor sa ja til det under forutsetning av at vi får fortsette med hjemmekontor noen dager i uka etter pandemien også. Syns det er en fin løsning!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 4 hours ago, Rocka69 said: Jeg har lest en eller annen plass i en utenlandsk avis i sommer at man i EU(på lavt nivå) diskuterer forbud mot åpne kontorlandskap eller free seating. Da ville jeg i hvert fall ha sprettet champagnen. Dvs free seating er greit nok, hvis det setet kan være hjemmekontoret. Men det blir forhåpentligvis noen år til man skal sitte i store landskap og hoste på hverandre igjen. Anonymkode: 18e4d...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Hjemmekontor er bra både for miljøet, bedriftens økonomi og for arbeidstakere som sparer både tid og penger på å slippe å reise til og fra arbeidsplassen. Det er en smal sak for arbeidsgiver å tilby kontorstoler og hev/senk skrivebord for å tilrettelegge for ergonomisk korrekte forhold på hjemmekontor. Det bør dog likevel tilbys kontorplasser til de som av en eller annen årsak foretrekker det, evt. tilby rullerende plasser for de som foretrekker å jobbe både på kontoret og hjemmefra. Selv er jeg på utkikk etter ny jobb da jeg ønsker meg en arbeidsgiver som har tillit til at mange av oss jobber minst like effektivt hjemmefra. Anonymkode: 3441f...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en smal sak for arbeidsgiver å tilby kontorstoler og hev/senk skrivebord for å tilrettelegge for ergonomisk korrekte forhold på hjemmekontor. Det bør dog likevel tilbys kontorplasser til de som av en eller annen årsak foretrekker det, evt. tilby rullerende plasser for de som foretrekker å jobbe både på kontoret og hjemmefra. Hvorfor? I så fall er det dette som burde være et gode ikke en plikt. Dersom arbeidsgiver har økonomi til det. Anonymkode: c7c29...4cb
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Pandemien har vist at hjemmekontor ikke reduserer produktiviteten og arbeidstakere trives. Flere arbeidsgivere planlegger derfor for redusert kontorbehov i fremtiden. Lavere arealbehov gir lavere kostnader. En vinn-vinn-situasjon. Men nå kommer fagforeningen på banen som hår i suppa og vil ødelegge. — Jeg er ganske sikker på at folk ikke vil jobbe så mye hjemme når vi får en mer normalisert situasjon. Selv om man kanskje vil jobbe hjemme en til to dager i uka, så vil likevel behovet for kontorplass på være der. I løpet av dette året har vi også erfart hvor mye vi mister ved å sitte hver for oss på hjemmekontor, sier han. Planlegger arealkutt på opptil 25 prosent (khrono.no) Hvor får han disse påstandene fra? Vi som ønsker å jobbe hjemmefra 100*% må gjøre oss hørt. Hvis ikke vil fagforeningenes udokumenterte påstander stå uimotsagt og ødelegge for oss alle både arbeidstakere og arbeidsgivere. Anonymkode: 65e48...9b8 Det var irriterende, og bare rør. Hos oss har vi vedtatt at vi kommer til å fortsette med hjemmekontormulighetene selv etter denne pandemien roer seg ned. Men, vi beholder arealene slik de er nå, sånn at det blir valgfritt hvor man ønsker å jobbe. Anonymkode: 7001f...5f9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjemmekontor er bra både for miljøet, bedriftens økonomi og for arbeidstakere som sparer både tid og penger på å slippe å reise til og fra arbeidsplassen. Det er en smal sak for arbeidsgiver å tilby kontorstoler og hev/senk skrivebord for å tilrettelegge for ergonomisk korrekte forhold på hjemmekontor. Det bør dog likevel tilbys kontorplasser til de som av en eller annen årsak foretrekker det, evt. tilby rullerende plasser for de som foretrekker å jobbe både på kontoret og hjemmefra. Selv er jeg på utkikk etter ny jobb da jeg ønsker meg en arbeidsgiver som har tillit til at mange av oss jobber minst like effektivt hjemmefra. Anonymkode: 3441f...d1b Da må arbeidsgiver kjøpe ny leilighet til meg med plass til hev/senk-pult. Anonymkode: 444e4...669 8
Gjest theTitanic Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 Angelheart2 skrev (1 time siden): Vi på vår arbeidsplass har fått beskjed om at vi ikke vil få komme tilbake til 100% kontorplass, men at vi også i fremtiden må jobbe 2-3 dager i uken på hjemmekontor. Vi kjemper mot det og har satt i gang en prosess hos fagforeningene samt verneombud. Hjemmekontor skal være et gode, ikke en plikt. Dersom vi skal få pliktig hjemmekontor i løsningen må det i alle fall på plass et regelverk som regulerer HMS, forsikringer og økonomiske vilkår. Dette regelverket finnes ikke i dag, da hverken AML eller andre lover er tilpasset dagens situasjon. Slik det er i dag så tjener bedriftene masse på at alle sitter hjemme, mens vi taper. Det merkelige her var at før var hjemmekontor et gode. Ja takk, det er et gode og et privilegium. Men nå som det ikke er frivillig så er det et tap...?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må arbeidsgiver kjøpe ny leilighet til meg med plass til hev/senk-pult. Anonymkode: 444e4...669 Leiligheten må du ha selvsagt, eller rydde plass til pulten. Ellers så er du uegnet for stillingen da. Anonymkode: cbd2e...776 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leiligheten må du ha selvsagt, eller rydde plass til pulten. Ellers så er du uegnet for stillingen da. Anonymkode: cbd2e...776 Er du dum? Anonymkode: 444e4...669 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 Arbeidsgiveren min har allerede sagt opp leieavtalen på bygget der jeg hadde kontorplass, med begrunnelsen at vi post-corona skal ha valgfritt arbeidssted og de dermed medregner at de som vil møte på jobb får plass i det gjenværende bygget. Så jeg chiller'n. Anonymkode: 3f4c5...e31
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor? I så fall er det dette som burde være et gode ikke en plikt. Dersom arbeidsgiver har økonomi til det. Anonymkode: c7c29...4cb Fordi arbeidsgiver har HMS-ansvar, dvs. at de også er ansvarlige for arbeidstakers psykososiale arbeidsmiljø. En del bor alene og treffer lite mennesker utenom jobb. Arbeidsgiver har et ansvar for arbeidsmiljøet selv dersom arbeidstaker jobber fra hjemmekontor. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da må arbeidsgiver kjøpe ny leilighet til meg med plass til hev/senk-pult. Anonymkode: 444e4...669 Eller så kan du be om å få kontorplass på arbeidsstedet siden det ikke er mulig for arbeidsgiver å tilrettelegge for en ergonomisk korrekt arbeidsplass i hjemmet ditt Anonymkode: 3441f...d1b 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi arbeidsgiver har HMS-ansvar, dvs. at de også er ansvarlige for arbeidstakers psykososiale arbeidsmiljø. En del bor alene og treffer lite mennesker utenom jobb. Arbeidsgiver har et ansvar for arbeidsmiljøet selv dersom arbeidstaker jobber fra hjemmekontor. Eller så kan du be om å få kontorplass på arbeidsstedet siden det ikke er mulig for arbeidsgiver å tilrettelegge for en ergonomisk korrekt arbeidsplass i hjemmet ditt Anonymkode: 3441f...d1b Jeg har kontorplass jeg. Poenget var at alle ikke har store leiligheter med plass til en kontorplass som tilfredsstiller HMS-krav og at arbeidsgiver vil gå glipp av en del kvalifiserte søkere hvis de ikke har kontorplass til dem. Spesielt gjelder det nyutdannede har ikke råd til å kjøpe store leiligheter. Anonymkode: 444e4...669 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har kontorplass jeg. Poenget var at alle ikke har store leiligheter med plass til en kontorplass som tilfredsstiller HMS-krav og at arbeidsgiver vil gå glipp av en del kvalifiserte søkere hvis de ikke har kontorplass til dem. Spesielt gjelder det nyutdannede har ikke råd til å kjøpe store leiligheter. Anonymkode: 444e4...669 Ja, og det er jo nettopp derfor jeg skrev: «Det bør dog likevel tilbys kontorplasser til de som av en eller annen grunn foretrekker å jobbe fra arbeidsstedet.» 🤔 Anonymkode: 3441f...d1b
Gjest Albbas Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor? I så fall er det dette som burde være et gode ikke en plikt. Dersom arbeidsgiver har økonomi til det. Anonymkode: c7c29...4cb Fordi alle ikke har forhold hjemme som egner seg for hjemmekontor, både ergonomisk og psykososiale. Kanskje har man ikke plass til skrivebord hjemme, kanskje har man små barn hjemme, kanskje har man en partner som er hjemme på dagtid og som lager mye lyd, kanskje bor man med andre hjemmeværende mennesker, kanskje er man to som skal slåss om hjemmekontorplassen hver dag, kanskje har man en partner med hjemmekontor som prate høylytt i møter HVER DAG, kanskje har man unger som kommer hjem klokka 14 og roper "maaaammaaaa" fra de kommer hjem, kanskje har man ustabilt nettverk, kanskje er man nyutdannet og bor midlertidig hos foreldrene sine, kanskje har man bare plass til en skjerm når man egentlig trenger tre, kanskje bor svigermor hjemme, kanskje jobber partneren nattevakt og trenger at du holder kjeft i de 14 teamsmøtene du skal ha mens han sover... Trenger du flere eksempler på hvorfor kontorarbeidere selvfølgelig skal ha RETT på gode (fysisk og psykososialt) arbeidsforhold på egnet sted ordnet i stand av arbeidsgiver? De som har hjemmekontor i stor grad kan heller bli tilbudt en kompensasjon for å ikke belaste arbeidsgiver med bruk av kontorplass, men anledning til kontorsted utenfor hjemmet bør anses som et minimum, ikke et gode. Syns ikke hjemmekontor skal ses på som et gode heller. I 2021 er hjemmekontor et helt naturlig sted å jobbe for de som kan, det er et fungerende alternativ for noen, men det er da ikke et gode. Burde heller være en selvfølge at det er en mulighet.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Fordi alle ikke har forhold hjemme som egner seg for hjemmekontor, både ergonomisk og psykososiale. Kanskje har man ikke plass til skrivebord hjemme, kanskje har man små barn hjemme, kanskje har man en partner som er hjemme på dagtid og som lager mye lyd, kanskje bor man med andre hjemmeværende mennesker, kanskje er man to som skal slåss om hjemmekontorplassen hver dag, kanskje har man en partner med hjemmekontor som prate høylytt i møter HVER DAG, kanskje har man unger som kommer hjem klokka 14 og roper "maaaammaaaa" fra de kommer hjem, kanskje har man ustabilt nettverk, kanskje er man nyutdannet og bor midlertidig hos foreldrene sine, kanskje har man bare plass til en skjerm når man egentlig trenger tre, kanskje bor svigermor hjemme, kanskje jobber partneren nattevakt og trenger at du holder kjeft i de 14 teamsmøtene du skal ha mens han sover... Trenger du flere eksempler på hvorfor kontorarbeidere selvfølgelig skal ha RETT på gode (fysisk og psykososialt) arbeidsforhold på egnet sted ordnet i stand av arbeidsgiver? De som har hjemmekontor i stor grad kan heller bli tilbudt en kompensasjon for å ikke belaste arbeidsgiver med bruk av kontorplass, men anledning til kontorsted utenfor hjemmet bør anses som et minimum, ikke et gode. Syns ikke hjemmekontor skal ses på som et gode heller. I 2021 er hjemmekontor et helt naturlig sted å jobbe for de som kan, det er et fungerende alternativ for noen, men det er da ikke et gode. Burde heller være en selvfølge at det er en mulighet. Dette endrer ikke det faktum at hoveddelen av arbeidstakerne som har en jobb hvor det er mulig med hjemmekontor burde jobbe hovedsaklig fra hjemmekontor. Det er helt høl i hodet at man skal belaste miljøet med unødvendige reiser til og fra arbeidsplassen, gjøre norske varer og tjenester dyrere pga. høye utgifter til lokaler, samt beslaglegge store eiendommer i attraktivt områder til kontorbygg. At man bør tilby arbeidstakerne kontorplass etter ønske eller ved behov er en selvfølge. Mange bor alene og har behov for kontakt med andre via jobb. Andre igjen har en hjemmeværende partner, en partner som er i foreldrepermisjon eller jobber natt osv. eller rett og slett for liten plass til å ha en egnet kontorplass i hjemmet. Men et skifte fra at å møte på jobb er en selvfølge til at en kontorplass er noe man kan få innvilget ved behov er så absolutt på sin plass. Anonymkode: 3441f...d1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå