AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hvor viktig er det for deg å fordele gjeld og rente på gjeld 50/50 når dere eier 50% hver? Hvis vi ikke fordeler går jeg i null mens han får litt restskatt (dette skjer hvert år), hvis vi fordeler får jeg igjen ca 10 000 og han får selvsagt da tilsvarende mer i restskatt... Han tjener betydelig mer enn meg, vi betaler 50% på boliglån osv.. Jeg kjenner jeg er litt lei av at det er slik men han mener det er uviktig siden vi er gift og er ikke fornøyd med mer restskatt.. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 26b5c...852
Gjest Råååsa Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Jeg hadde ikke funnet meg i det. Og det skal ikke du heller.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Når dere er gift så er jeg enig med han. Dere kan skjevdele renteutgiftene bare for et år, så kan han endre skattekortet sitt for 2021. Anonymkode: 589d9...f8f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Hvis en har separat økonomi (som jeg antar dere har), ville jeg vært nøye med at det ble rett. Altså at gjeld og renter på gjeld ble fordelt slik det reelt er, enten det kom ut fordelaktig for meg eller ikke. Har du 50% av gjelden skal du også ha fradraget. Vi har felles økonomi så slipper akkurat den problematikken. Men får jo andre igjen;) Anonymkode: a5efc...534 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 Vi har delvis separat økonomi i den forstand at vi begge overfører til felles konto og sitter igjen med litt på egen konto, han selvsagt mer enn meg siden han tjener mer. Hvert år siden vi giftet oss har dette vært en diskusjon da jeg mener det mest korrekte er at vi fører opp og deler gjeld / fradrag mens han mener vi kommer bedre ut av at jeg går i null og han får "fordelen" men det som skjer er at jeg får mindre gjeld og mer skatt mens han får mindre skatt - greit nok hvis vi hadde fullstendig felles økonomi, men det har vi altså ikke. Anonymkode: 26b5c...852
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har delvis separat økonomi i den forstand at vi begge overfører til felles konto og sitter igjen med litt på egen konto, han selvsagt mer enn meg siden han tjener mer. Hvert år siden vi giftet oss har dette vært en diskusjon da jeg mener det mest korrekte er at vi fører opp og deler gjeld / fradrag mens han mener vi kommer bedre ut av at jeg går i null og han får "fordelen" men det som skjer er at jeg får mindre gjeld og mer skatt mens han får mindre skatt - greit nok hvis vi hadde fullstendig felles økonomi, men det har vi altså ikke. Anonymkode: 26b5c...852 Da får han betale deg den fordelen han får- ellers hadde jeg ihverfall aldri funnet meg i bli behandlet på den måten. Respektløst. Anonymkode: d571b...bb8 1
smilo Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da får han betale deg den fordelen han får- ellers hadde jeg ihverfall aldri funnet meg i bli behandlet på den måten. Respektløst. Anonymkode: d571b...bb8 Enig med bb8 Han skatter altså for lite i forhold til de fradragene han skulle hatt. Ergo får han enda bedre utbetalt enn han egentlig skulle hatt i løpet av året. Du får tilsvarende for lite utbetalt hver mnd, men du må betale det samme i kostnader. I tillegg tjener du mindre. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Jeg er per i dag den mest upopulære ektefellen på KG da jeg ikke gav meg på denne, jeg insisterte på halve gjelden og halve rentefradraget samt at jeg insisterte på at han viser meg sin skattemelding. Det viste seg at han har tjent mer enn han har sagt til meg, ergo insisterte jeg på en høyere skjerv til felleskontoen også når jeg først var i gang, det er for meg helt feil at han som tjener tre ganger så mye som meg skal betale %vis så mye mindre til fellesskapet. Jeg sa at alternativet var fullstendig separat økonomi, noe jeg ser tydelig at han vil tape mye mer på enn meg. Jeg har blitt fortalt at jeg er grisk, urimelig og vanskelig å snakke med om økonomi, jeg skjønner ikke at hans backup, sparekonto og ekstra på lønnskonto, alt i hans navn kanskje en dag kommer begge til gode mens jeg knapt har penger til overs hver mnd - så jeg har satt ned foten og sagt at her må vi ha en gjennomgang en gang for alle. Takk for dytten folkens! Anonymkode: 26b5c...852 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 13.41): Vi har delvis separat økonomi i den forstand at vi begge overfører til felles konto og sitter igjen med litt på egen konto, han selvsagt mer enn meg siden han tjener mer. Hvert år siden vi giftet oss har dette vært en diskusjon da jeg mener det mest korrekte er at vi fører opp og deler gjeld / fradrag mens han mener vi kommer bedre ut av at jeg går i null og han får "fordelen" men det som skjer er at jeg får mindre gjeld og mer skatt mens han får mindre skatt - greit nok hvis vi hadde fullstendig felles økonomi, men det har vi altså ikke. Anonymkode: 26b5c...852 Han sitter igjen med mer penger enn deg, men unner deg ikke gjeldsfordelen som er din...? Han kunne jo bare endret skattekortet til å bli riktig, men det er vel enklere å ikke gjøre noe og ta dine penger/rettigheter... Med mindre det bare gjelder for i år og var en glipp. Anonymkode: 3b7fe...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå