Suuunny Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Jeg kjenner jeg er ganske lei av å jobbe for andre sine drømmer! Vil ha en drøm selv jeg kan jobbe mot å nå! Altså, i arbeidslivet jobber man hardt og raskt men uansett hvor mye man gjør får man lik lønn og ny oppgave. Jeg vil drive noe for meg selv. Veldig usikker på om jeg tørr satse og hva jeg i det hele skal satse på. Noen som bare har kastet seg uti? Vil gjerne høre hva dere gjorde. Hvordan gikk det? Både gode og mindre gode historier.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 jeg har egen bedrift og har hatt dårlig økonomi og stress i 10 år nå. har en ustabil helsesituasjon som førte til valget, og kun mulighet for jobb i lavtlønnsyrke. når jeg har betalt lønn og løpende utg. er det lite igjen til meg...leier fremdelses; i en alder av 39 kommer jeg meg ikke inn på boligmarkedet. mitt råd er å være ansatt. og spesielt i desse tider... Anonymkode: a2186...562
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Jeg hiver meg ut i det nå selv. Hatt en "stabil", typisk 8-16 jobb med god lønn. Nå driter jeg i det og starter for meg selv. Noen sjanser må man ta - spesielt hvis man ser et marked som ikke vil bli særlig påvirket av pågående epidemi. Anonymkode: e8d2c...ff8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Abonnerer Har selv kastet meg ut i det noen ganger, men med negativt utfall i den forstand at jeg ikke genererte nok penger til å få endene til å møtes. Har nå en fleksibel jobb som jeg kombinerer min drøm med og håper at jeg etterhvert kan ta steget fullt ut. Kjenner flere som har startet for seg selv. Mange blir utbrent og jobber seg halvt ihjel uten å ha særlig mye igjen for det. De som virker som de greier seg best er de som er konsulenter og selvstendig næringsdrivende på den måten. Ikke noe innovativt og de selger jo gjerne "timer", men dette er kanskje også den tryggeste veien å gå. For eksempel konsulent innen IT. Anonymkode: 93efb...808
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Om du ikke har en revolusjonerende god idé, ville jeg hatt flere ben å stå på. Det å ha noe fast inntekt, slik at du slipper bekymringene for hus og hjem, sparer deg for mye stress. I tillegg bør du ha støtte fra ektefell/samboer om du har det. Du kommer til å bruke mye tid på jobb, og det er _din_ drøm, men den påvirker den du er sammen med. Jeg forstår godt din drøm om noe som oppleves mer meningsfylt, jeg har den urgen selv. Men jeg har foreløpig klart holde beina på jorda og tenkt helhetlig rundt livssituasjonen min. Du må ha enorm stå-på-vilje og utholdenhet, nok energi til å jobbe mye for lite, og tåle maaaange nei'er før du får ja. Anonymkode: 54a5d...03e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Det brukeren over sier er jo grunnen til at de fleste er vanlig ansatt og forblir vanlig ansatt. Å være entreprenør medfører stort sett alltid større risiko, men man har også større potensiell oppside og i tillegg andre fordeler. Man trenger heller ikke nødvendigvis en revolusjonerende ide. Er man dyktig i jobben sin kan man for eksempel gå over til å være selvstendig konsulent eller håndverker. Da står man gjerne uten sikkerheten det medfører å være i en bedrift, men samtidig har man mer kontroll over egen hverdag og kan potensielt tjene vesentlig mer. Man trenger ikke starte det neste Tesla eller Microsoft. Jeg er dog enig i at det er selvsagt lurt å ha en realistisk oppfatning om at man overhodet har en mulighet til å lykkes med det man ser for seg. Hva er drømmen DIN da, trådstarter? Anonymkode: 93efb...808
HotShot Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Hei. Jeg er en mann på 29 som startet med mine første bedrifter når jeg var 25. Jeg tar ut en årslønn godt over snittet, og har i dag fem selskaper med tilsammen 30 ansatte. selv består dagene mine av å svare e-post og ta telefoner og jeg reiser rundt 1-2 ganger i uka på besøk i bedriftene. Det er flere ting man bør ha klart før man kaster seg ut i dette. For det første synes jeg det er veldig kult at du vil satse og gjør det som er riktig for deg. Mange er redde for å satse og det blir aldri noe av. Det er bare å hoppe i det. Ja det er tøft, ja til tider beinhardt, men mest av alt veldig gøy dersom man liker frihet og liker utfordringer. Det som vil hjelpe deg mye på veien er å sette seg godt inn i denne type arbeid kontra det å «få lønn» for timer. Dette vet du sikkert mye om fra før, men jeg kan ikke presisere hvor viktig det er å gå gjennom denne prosessen. Jeg startet mye å «studere» dette privat da jeg var 17-18 år og endret tankesettet så mye at det å ha en jobb ikke var et alternativ. Kall det gjerne hjernevasking. Jeg kan anbefale deg flere bøker du kan lese som vil hjelpe deg med dette. Er du interessert har du nok lest deg gjennom 1-2 bøker på en til to uker 😊. Det som er viktig er å ha en plan for hvordan bedriften din går best mulig uten deg fysisk tilstede. Det vil si at bedriften din skal fungere selv når du ikke bytter timer for penger. Det hjelper ikke å drive selvstendig dersom du fysisk må jobbe eks antall timer for å få en gitt utbetaling. Da er du like langt som når du hadde en jobb. Dette er jo typisk konsulenter, noen tannleger/leger O.l. Når de slutter å gå på jobb, så stopper også penga. Men dette er selvsagt unntak i startfasen (de første årene i en ny bedrift). Da må man gjerne fungere til alt og påta seg alt for at bedriften skal få inn penger og bli lønnsom. om det innebærer både renhold, kontor, regnskap osv så må man bistå med alt. Jo mindre tid du bruker på den daglige og nødvendige driften, jo mer penger koster det deg i form av ansatte eller systemer som forenkler hverdagen din. Regner med at du er glad i å jobbe siden du vil starte eget. Så det jeg mener her er ikke at man skal slutte å jobbe, men når du treffer det punktet med at du har systemer og andre personer som jobber for deg, da vil du kunne fokusere på å ta firmaet ditt til nye høyder. Du har da frigjort tid som har gått med på brannslukking og det å seile skuta. Dette blir nå i stor grad løst av ansatte/systemer. Det er da moroa begynner og du virkelig kan utvikle firmaet ditt eller eventuelt etablere nye selskaper. Veldig mange blir som nevnt i første ledd sittende med en bedrift der de er de som bytter tid i penger. Dette er selvsagt sånn det er i starten for alle, men du må sette opp konkrete mål. eksempel: når omsetningen er på 100.000 per måned, da skal jeg ha en ansatt på 40-50 prosent stilling som gjør følgende oppgaver... som i praksis kan frigjøre så så mye av din tid. Da kan du velge å jobbe mindre å tjene lite, eller du kan da kjøre på og gire opp. Håper du går for sistnevnte og kopierer dette igjen og igjen fremover. send meg gjerne en melding om du vil ha tips til bøkene jeg snakket om. De er enkle å lese og de gir motivasjon 😊 Lykke til! Go for It! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 HotShot skrev (På 21.3.2021 den 13.38): Hei. Jeg er en mann på 29 som startet med mine første bedrifter når jeg var 25. Jeg tar ut en årslønn godt over snittet, og har i dag fem selskaper med tilsammen 30 ansatte. selv består dagene mine av å svare e-post og ta telefoner og jeg reiser rundt 1-2 ganger i uka på besøk i bedriftene. Det er flere ting man bør ha klart før man kaster seg ut i dette. For det første synes jeg det er veldig kult at du vil satse og gjør det som er riktig for deg. Mange er redde for å satse og det blir aldri noe av. Det er bare å hoppe i det. Ja det er tøft, ja til tider beinhardt, men mest av alt veldig gøy dersom man liker frihet og liker utfordringer. Det som vil hjelpe deg mye på veien er å sette seg godt inn i denne type arbeid kontra det å «få lønn» for timer. Dette vet du sikkert mye om fra før, men jeg kan ikke presisere hvor viktig det er å gå gjennom denne prosessen. Jeg startet mye å «studere» dette privat da jeg var 17-18 år og endret tankesettet så mye at det å ha en jobb ikke var et alternativ. Kall det gjerne hjernevasking. Jeg kan anbefale deg flere bøker du kan lese som vil hjelpe deg med dette. Er du interessert har du nok lest deg gjennom 1-2 bøker på en til to uker 😊. Det som er viktig er å ha en plan for hvordan bedriften din går best mulig uten deg fysisk tilstede. Det vil si at bedriften din skal fungere selv når du ikke bytter timer for penger. Det hjelper ikke å drive selvstendig dersom du fysisk må jobbe eks antall timer for å få en gitt utbetaling. Da er du like langt som når du hadde en jobb. Dette er jo typisk konsulenter, noen tannleger/leger O.l. Når de slutter å gå på jobb, så stopper også penga. Men dette er selvsagt unntak i startfasen (de første årene i en ny bedrift). Da må man gjerne fungere til alt og påta seg alt for at bedriften skal få inn penger og bli lønnsom. om det innebærer både renhold, kontor, regnskap osv så må man bistå med alt. Jo mindre tid du bruker på den daglige og nødvendige driften, jo mer penger koster det deg i form av ansatte eller systemer som forenkler hverdagen din. Regner med at du er glad i å jobbe siden du vil starte eget. Så det jeg mener her er ikke at man skal slutte å jobbe, men når du treffer det punktet med at du har systemer og andre personer som jobber for deg, da vil du kunne fokusere på å ta firmaet ditt til nye høyder. Du har da frigjort tid som har gått med på brannslukking og det å seile skuta. Dette blir nå i stor grad løst av ansatte/systemer. Det er da moroa begynner og du virkelig kan utvikle firmaet ditt eller eventuelt etablere nye selskaper. Veldig mange blir som nevnt i første ledd sittende med en bedrift der de er de som bytter tid i penger. Dette er selvsagt sånn det er i starten for alle, men du må sette opp konkrete mål. eksempel: når omsetningen er på 100.000 per måned, da skal jeg ha en ansatt på 40-50 prosent stilling som gjør følgende oppgaver... som i praksis kan frigjøre så så mye av din tid. Da kan du velge å jobbe mindre å tjene lite, eller du kan da kjøre på og gire opp. Håper du går for sistnevnte og kopierer dette igjen og igjen fremover. send meg gjerne en melding om du vil ha tips til bøkene jeg snakket om. De er enkle å lese og de gir motivasjon 😊 Lykke til! Go for It! Ja takk, til tips om bøker! Anonymkode: 54a5d...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå