Gå til innhold

Hva betaler man en 9 år gammel «barnevakt»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nabojenta har så lyst å passe sønnen min på 1,5. jeg er alene med han, og det høres jo magisk ut å få han ut av huset en times tid nå og da! Men jeg synes hun er for liten til å være barnevakt, så jeg har sagt at de kan leke på lekeplassen utenfor - slik at jeg kan se dem fra stuevinduet. Det var hentas mor enig i. Problemet er hva jeg skal betale for dette? Har ikke snøring. 

Jeg har en annen barnevakt som passer når jeg må jobbe sent, har lyst å ta et glass vin med venninner osv - men denne jenta er 17 år gammel og jeg stoler derfor mye mer på henne naturligvis. Hun er jo mye mer oppegående hvis noe skjer, det begynner å brenne, ungen blir skadet eller lignende. Hun får 150kr/timen. Hun sier selv hun pleier å få 50-100kr/timen, men jeg kjenner at jeg gladelig betaler litt ekstra for en såpass voksen og stødig barnevakt. 

Men hva gir jeg 9-åringen for lek på lekeplassen delvis under tilsyn?🙊 

Anonymkode: 202d8...1b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

25 kroner, altså det er en 9åring og du må jo følge med de blir nok ikke værende ute over lengre tid heller-

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt gal? 

Anonymkode: d8ecc...071

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (24 minutter siden):

25 kroner, altså det er en 9åring og du må jo følge med de blir nok ikke værende ute over lengre tid heller-

Neida er snakk om en times tid nå og ta, og jeg følger med som sagt :) takk for svar! 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du helt gal? 

Nei? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du helt gal? 

Jøsses...hvorfor skulle ts være gal? Jeg passet broren min masse da han var 1-2 år og jeg var 9-10 år. Hentet ham fra barnehagen, alene hjemme (aldri mer enn 1 time om gangen i begynnelsen da) osv.. og det gikk kjempefint! Jeg syntes det var stas og han var blid og fornøyd :) Nå fikk jeg ikke betalt for det, men som en annen skriver over her så er nok 20-30 kr (eller en is?) god betaling :) 

Anonymkode: 8dc3a...6d4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida er snakk om en times tid nå og ta, og jeg følger med som sagt :) takk for svar! 

Grunnen for at jeg kommenterte at det var en niåring og at du måtte følge med var ikke fordi jeg ikke trodde du kom til å gjøre det altså. Var mer det at jeg tenkte at du ikke trenger å betale mer enn 25 kroner siden du må følge såpass med. 😊

Følte bare for å kommentere det for ville ikke at du skulle oppfatte det feil.😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du helt gal? 

Barn er ofte mer selvstendig enn det vi selv tror. Her er det snakk om at ts skal holde tilsyn, mens de er sammen. Og en 9 åring klarer fint å leke med barn på den alderen. De klarer ofte mer enn det vi liker å tro. Jeg tror det kommer til å gå fint, bare ha et tilsyn, slik at du fort kan komme hvis noe skjer. 

50 kr er kanskje fint. Men du trenger ikke gå over 50 kr. Det er mye for en 9 åring 😄

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker jeg ville gitt henne en 50-lapp eller 100-lapp jeg, som en start :) Det er vel ikke snakk om at dette skal skje flere ganger i uken?

Edit: For å legge til at jeg glemte å skrive pr gang. Ikke pr time. Det kan jo fort bli mer enn en time :)

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mer enn 50 kr timen i alle fall. Hvis du skal få hjelp av henne i flere år, til at det skal fungere som en ordentlig barnevakt når hun blir større, er det viktig å starte moderat, slik at hun kan gå opp til 100 kr timen når hun og sønnen din er store nok til at du kan være borte hjemmefra i noen timer.

Anonymkode: 37ec9...cc3

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
DrueSmoothie skrev (17 minutter siden):

Tenker jeg ville gitt henne en 50-lapp eller 100-lapp jeg, som en start :) Det er vel ikke snakk om at dette skal skje flere ganger i uken?

Hadde jeg som niåring fått 100 kr for å ta med en liten unge på lekeplassen, hadde jeg stått på døra daglig og spurt om jeg kunne passe ungen ;)

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Grunnen for at jeg kommenterte at det var en niåring og at du måtte følge med var ikke fordi jeg ikke trodde du kom til å gjøre det altså. Var mer det at jeg tenkte at du ikke trenger å betale mer enn 25 kroner siden du må følge såpass med. 😊

Følte bare for å kommentere det for ville ikke at du skulle oppfatte det feil.😅

Neida, jeg tolket det slik du beskriver her 😄😄

DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Neida. Er snakk om en lørdag i ny og ne. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke mer enn 50 kr timen i alle fall. Hvis du skal få hjelp av henne i flere år, til at det skal fungere som en ordentlig barnevakt når hun blir større, er det viktig å starte moderat, slik at hun kan gå opp til 100 kr timen når hun og sønnen din er store nok til at du kan være borte hjemmefra i noen timer.

Anonymkode: 37ec9...cc3

Ja det er jo håpet! Jeg regner med at 17-åringen jeg vanligvis bruker flytter etter hvert, så da hadde det jo vært fint om 9-åringen kunne overtatt som fast barnevakt (om noen år selvsagt!) :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke høre med foreldrene hennes, og avtale en grei sum?

Anonymkode: 02d1e...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte vår niåring 100 kroner de få gangene hun måtte aktivisere lillesøsteren på ett år i en time mens pappaen hadde videomøter da alt var nedstengt, men det var litt mindre lystbetont og frivillig fra hennes side. 
Tenker at en femtilapp er ganske passelig i din situasjon, greit å ikke starte altfor høyt - det er jo ikke sikkert at niåringen har tenkt på at hun skal få betalt i det hele tatt. Jeg ville også nevnt det for foreldrene. 

Anonymkode: d3cec...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var trillepike på 70- og 80-tallet fikk jeg 2- 2,50 kr dagen.  Det tilsvarer kanskje 20-25 kr dagen i dag?

(Da trillet jeg 1-2 timer)

Anonymkode: a4a16...7df

AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ikke betale henne om hun skal ha ungen i hagen og du følge med. Bedre at hun gjør dette av lyst enn å være motivert av penger uansett. 

Anonymkode: d9c51...735

AnonymBruker
Skrevet

For en luksus😊 Skulle ønske jeg hadde slike naboer da barnet mitt var på den alderen. Ville betalt en plass mellom 25-50 kr.

Anonymkode: 4db0c...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

180kr timen

Anonymkode: 9cec0...54d

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

180kr timen

Anonymkode: 9cec0...54d

180 kr til en niåring??

Anonymkode: 02d1e...5b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...