Gå til innhold

Hvordan er din alaskan husky?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ekstremt mye forskjeller innenfor denne "rasen" og jeg er nysgjerrig på hvordan andre med alaska husky opplever hunden og hundeholdet? 

Jeg er veldig fornøyd med hunden min, og har viet veldig mye tid til å aktivisere hunden fysisk og mentalt.

Min var veldig propell til hun var 2-3, også roet det seg betraktelig etter det. Hun er ekstremt lærenem, og det skal veldig lite til før hun skjønner ett nytt triks. Driver med lydighet, sporsøk og tidvis agility i tillegg til mye tur og litt jogging. Trekker fint på ski og spark. Hun er veldig glad i folk, spesielt barn, og synger gjerne til fremmede forbipasserende. Etter noe ublide møter er hun ikke like begeistret for andre tisper. 

Stort jaktinstinkt, bjeffer kanskje 4 ganger i året, litt skvetten, ingen separasjonsangst, røyter MYE 2-3 ganger i året. 

Anonymkode: 64799...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min er veldig lik. Lærer veldig fort nye ting, bjeffer også omtrent fire bjeff i året (men lager noen rare lyder når han blir ivrig når vi leker ute). Trekker veldig, veldig jevnt, men får ham ikke til å trekke mye. Tar gjerne imot forslag til hvordan jeg kan trene på det. Ikke skvetten, ignorerer som regel andre hunder fullstendig.

Anonymkode: 3c3f2...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg overtok en topptrent trekkhund da han var rundt fire år. Det var flere grunner til at han ikke praktisk passet inn i løpssituasjoner, så bildet var komplekst. ikke aggressiv ellernoe. Han er en sterk, stor og trekkvillig fyr på nå 7 år. 

da jeg fikk han var en propell, helt idiot av en energiklump som trengte mye fysisk stimuli. Etter et par uker hjemme på sofaen roet han seg ned og jeg tror både puls og hjerterytme sank betraktelig. Jeg jobber mye med hodet hans, ikke bare fysisk, og da blir han altså så utslitt 🤣 

nå er han en sofagris som sover leeenge om morgenen. Helt rolig innendørs men ALLTID gira og klar for tur når han hører lyden av trekkselen fra knaggen. Jeg har både kløvtrening, han trekker dekk og på vinteren trekker han meg på ski, og han trekker også egen pulk.

Har lært han konseptet "rusletur", det tok litt tid. Han hadde jo aldri gått tur da jeg fikk han, KUN trent i løp og litt frispringing på jordene og i hundegården de dagene det var for varmt for trening eller fridager. etter at han klarte å roe ned tempoet ser jeg at han bruker snuten mer og koser seg med å lese grøfteposten i nærområdet. Han er en glad og fornøyd hund som kan tas med på alt, til alle. Han ligger flat innendørs og er interessert og våken utendørs. Flink med barn, men kan IKKE gå løs med høns, ekorn eller sau i området........ 

Gjør hva som helst for en godbit og bryr seg lite om andre hunder på tur. Tar initiativ til å leke med andre hvis det passer seg der vi er, men trives best som alenehund. Tror han hadde godt av å flytte fra hundegård med 40 hunder til å få mer 1-1 kontakt med mennesker, for han eeeelsker folk. 

han oppfører seg eksemplarisk når han får dekket behovene sine, så jeg håper og tror han er en lykkelig hund hos meg. Han virker mer balansert nå enn da han var i hundegården. 

Har besøkt hundegården han kommer fra opptil flere ganger, og selv om han blir glad for å treffe kompiser igjen piiiiiiler han avgårde og hopper fort inn i bilburet når det er på tide å dra hjem. 

jeg kunne aldri aldri aldri forestilt meg et liv med en annen rase enn alaska husky. 

Anonymkode: 78f19...0c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...