Gå til innhold

Regjeringen åpner for å spre profesjonsutdanninger utover hele landet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag er det bare noen få utvalgte universiteter som får tilby utdanning innen medisin, psykologi, jus, veterinær osv.

Regjeringen åpner nå for at universiteter og høyskoler som ønsker det skal få tilby de utdanningen de vil. 

Flere skoler har sagt at etterspørselen bør styre hvilke studietilbud som tilbys. Ikke politikerne. Universitetet i Stavanger har blant annet ønsket seg medisin i lang tid. Og flere andre ytret ønske om det samme. BI vil tilby jus, det samme vil Agder. 

Hva tenker dere om dette? 

Og spesielt dere som allerede har en grad i medisin, psykologi, jus osv. Er dere redd for at statusen til vitnemålet dere allerede har vil bli vannet ut?

Anonymkode: 39749...108

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er lege. Statusen bryr jeg meg ikke så mye om. Det som er viktig er at de får en god og solid grunnutdannelse, dvs nok praksis på relevante steder (og er vel der bøygen er). Med flere web-baserte løsninger er det jo en del som kan gå virtuelt, men pasientene og undersøkelsene er vanskelig å erstatte.

Anonymkode: 629c0...b62

AnonymBruker
Skrevet

Det var på høy tid spør du meg. 

Anonymkode: 9ac04...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det krever kvalitetssikring av studieprogrammene før de kan tilbys, så nei, jeg er ikke spesielt bekymret. Hva angår Stavanger og medisin har det vært et tema i lang tid, og så lenge de klarer å tilby en kvalitetssikret utdanning med tilstrekkelig praksisplasser uten at det går utover andre universiteter så er det helt greit. NTNU og UiT tilbyr desentralisert løp i Levanger/Bodø/Finnmark der de starter løpet som vanlig i Trondheim/Tromsø. Veldig god kvalitet på disse studieløpene også, og det har ingenting å si for meg eller andre medisinstudenter. 

Vi trenger flere studieplasser på medisin i Norge, og det er viktig at Norge tar ansvar for å utdanne disse selv i stedet for å belage seg på at fattigere land skal gjøre det (typisk Øst-Europa). 

Anonymkode: f7f43...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...