prettylittlemisfit Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 I mitt forrige svangerskap(hun blir snart 2 år) var jeg kvalm og spydde omtrent hver dag fra uke 6 til uke 14, fikk "diagnosen" ekstrem svangerskapskvalme. Fikk kvalmestillende og de hjalp, til en viss grad. Ble sykmeldt og fikk intravenøst på sykehuset og det hjalp ett par dager.. Nå er jeg gravid igjen, 6 uker, og begynner å kjenne på kvalmen. Har fått resept på kvalmestillende. Er det noen måte, eller noen som har noen tips, hvordan jeg kan unngå/lette på det?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Har lest flere steder at å drikke moderate mengder vann hjelper. Altså at du ikke drikker "mye" vann(skal selvfølgelig ikke drikke for lite heller). De ser visst en sammenheng mellom at de som drikker veldig mye vann blir dårligere, og om jeg husker riktig så har det noe med saltbalansen i kroppen å gjøre Anonymkode: 30760...9ee
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Syns det er så mange som har ekstrem svangerskapskvalme, men diagnosen er egentlig ganske sjelden. sier ikke at ts ikke har det, men bare et tankekors.. syns ikke jeg leser om annet for tiden.. Anonymkode: d1299...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Å få i seg væske jevnlig, og å starte tidlig med kvalmestillende, er det jeg også har hørt kan hjelpe. Jeg opplevde å føle meg litt bedre etter væskebehandling på sykehus i første svangerskap, og ble helt elendig og kom inn i en vond spiral hvor alt jeg forsøkt å drikke kom i retur hvis jeg først hadde blitt dehydrert. I første svangerskap fokuserte jeg så veldig på å drikke ting med næring i, og det kastet jeg ofte opp igjen med én gang. Andre gang fokuserte jeg på å få i meg vann jevnlig i stedet, som jeg også beholdt. Men jeg vet egentlig ikke om det er et godt råd, det beste er nok om det er noe med næring i som man klarer å få i seg en del av. Og hvis det kan være noen trøst, ble jeg aldri like dårlig i andre svangerskap. Jeg var ordentlig plaget av kvalme og oppkast da også, og særlig rundt uke 8-9 husker jeg at jeg var helt fortvilt, men så letnet det gradvis. Jeg skriver det fordi jeg hadde trengt å høre da jeg var der selv at det ikke nødvendigvis ble like ille igjen. Jeg vet jo ikke hvordan dette svangerskapet blir for deg, TS, vil jeg i hvert fall at du skal vite at tida du har foran deg ikke trenger å bli som sist ❤️ Anonymkode: 09401...556 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er så mange som har ekstrem svangerskapskvalme, men diagnosen er egentlig ganske sjelden. sier ikke at ts ikke har det, men bare et tankekors.. syns ikke jeg leser om annet for tiden.. Anonymkode: d1299...2f4 Jeg tror det er en kombinasjon av at mange med ekstrem svangerskapskvalme søker informasjon/støtte på forum (jeg kjenner/hører i hvert fall ikke om så mange "i det virkelige liv" som f.eks. her inne. Og så kan man være helt elendig med kvalme selv om man ikke har fått diagnosen hyperemesis gravidarum, og mange vil nok da kalle det ekstrem kvalme for å få fram hvor ille det er. Det stod hyperemesis i epikrisene jeg fikk fra sykehuset i første svangerskap, så da har jeg vel "lov" til å si at jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme. Men det er grader av det, og diagnosen er ikke så presis. Jeg kjenner til ei som var helt ødelagt av kvalme hele svangerskapet, men klarte å spise og drikke en del, var aldri på sykehus og jeg vet ikke om hun fikk satt noen diagnose. Hun hadde det i hvert fall minst like ille som meg, verre tror jeg, for hos meg ble det bedre og hos henne varte det helt til fødsel. Anonymkode: 09401...556 3
babycodex Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Jeg er i uke 21 og sliter enda med hypermesis. Stort sett ingen andre råd en kvalmenedsettende har fungert for meg. Hvilke kvalmenedsettende har du? Jeg har prøvd ut så mange medisiner, men eneste som virkelig fungerte til slutt var zofran. Når jeg først fikk kvalmen noe i sjakk, så har det naturligvis hjulpet med jevnlig drikke og mat. Innleggelse med intravinøs væske fungerte også godt når det sto på som verst.
Mnjah Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Har hatt to ulike svangerskap. Ene med ekstrem svangerskapskvalme og andre med mye kvalme og oppkast. Ekstrem svangerskapskvalme var umulig å gjøre noe med, alle de irriterende kjerringrådene var helt unødvendige. Jeg spydde bare jeg bevegde på meg. Med svangerskap nummer 2 var det ikke ekstrem svangerskapskvalme, men jeg spydde mye, men mindre kvalm enn ved første. Her hjalp det å spise før jeg stod opp, spise ofte, ikke bli sulten, unngå brød, osv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns det er så mange som har ekstrem svangerskapskvalme, men diagnosen er egentlig ganske sjelden. sier ikke at ts ikke har det, men bare et tankekors.. syns ikke jeg leser om annet for tiden.. Anonymkode: d1299...2f4 Der er gjerne noe legen skriver for å finne en diagnose for å sykemelde gravide, selv om kvalmen er altoppslukende og hindrer arbeidet så er den allikevel ikke ekstrem. Er nok derfor flere sier de har det. I dette svangerskapet er jeg skikkelig dårlig, kaster opp og er uggen. Men det er INGENTING sammenlignet med da jeg hadde hyperemesis. Anonymkode: e4ad1...7f8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der er gjerne noe legen skriver for å finne en diagnose for å sykemelde gravide, selv om kvalmen er altoppslukende og hindrer arbeidet så er den allikevel ikke ekstrem. Er nok derfor flere sier de har det. I dette svangerskapet er jeg skikkelig dårlig, kaster opp og er uggen. Men det er INGENTING sammenlignet med da jeg hadde hyperemesis. Anonymkode: e4ad1...7f8 Stemmer, det skal kun være ca.1-3% av alle gravide. Mitt inntrykk er at om man blir frisk rundt uke 12, så er det gjerne ikke hypermesis. I min familie har vi gdf15 genet (fikk dette bekreftet etter nipt-testing hvor dette ble forespurt). Både tanten min, søstrene mine og jeg sliter med hypermesis. Men vi snakker da 9 måneder med oppkast 10-20 ganger om dagen, medisiner fungerer nesten ikke. Anonymkode: 713bd...8a5 1
prettylittlemisfit Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2021 babycodex skrev (49 minutter siden): Jeg er i uke 21 og sliter enda med hypermesis. Stort sett ingen andre råd en kvalmenedsettende har fungert for meg. Hvilke kvalmenedsettende har du? Jeg har prøvd ut så mange medisiner, men eneste som virkelig fungerte til slutt var zofran. Når jeg først fikk kvalmen noe i sjakk, så har det naturligvis hjulpet med jevnlig drikke og mat. Innleggelse med intravinøs væske fungerte også godt når det sto på som verst. Det er zofran jeg får, det er de eneste som går sammen med andre medisiner jeg går på.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 prettylittlemisfit skrev (5 timer siden): I mitt forrige svangerskap(hun blir snart 2 år) var jeg kvalm og spydde omtrent hver dag fra uke 6 til uke 14, fikk "diagnosen" ekstrem svangerskapskvalme. Fikk kvalmestillende og de hjalp, til en viss grad. Ble sykmeldt og fikk intravenøst på sykehuset og det hjalp ett par dager.. Nå er jeg gravid igjen, 6 uker, og begynner å kjenne på kvalmen. Har fått resept på kvalmestillende. Er det noen måte, eller noen som har noen tips, hvordan jeg kan unngå/lette på det? B6 vitamin, studier viser at man ikke kaster opp mindre men er mindre kvalm. Hadde selv hyperemesis men uten oppkast, ble bedre fra uke 12, men var ikke borte før ule 15/16. tok b6, medisiner mot kvalme ,drakk ingefær te og spiste masse sitronbåter samt at jeg måtte spise hvert 10 minutt 🥲 knekkebrød med smør (men hjalp masse) Anonymkode: 1584e...735
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): B6 vitamin, studier viser at man ikke kaster opp mindre men er mindre kvalm. Hadde selv hyperemesis men uten oppkast, ble bedre fra uke 12, men var ikke borte før ule 15/16. tok b6, medisiner mot kvalme ,drakk ingefær te og spiste masse sitronbåter samt at jeg måtte spise hvert 10 minutt 🥲 knekkebrød med smør (men hjalp masse) Anonymkode: 1584e...735 Det høres ikke ut som hyperemesis, dog. Om ting faktisk hjelper... Anonymkode: e4ad1...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres ikke ut som hyperemesis, dog. Om ting faktisk hjelper... Anonymkode: e4ad1...7f8 Vel tenker legen , gyn å sykehuset vet dette best men b6 fikk jeg beskjed av sykehuset å ta for hyperemesis samt medisin så klart. At noe hjelper betyr ikke at man f.eks ikke er sengeliggende å føler man holder på å dø..bokstavelig talt. Anonymkode: 1584e...735 1
Mariam95 Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 Har hatt det i begge mine svangerskap fra før. Ingenting hjelper mot ekstrem svangerskaps kvalme. Er vel i bunn å grunn derfor det heter det for den kvalmen er så intens og ingenting virker. Kvalmen er helt jævlig legen min fortalte meg at det finnes folk som har lyst til å dø pga sterk kvalme. Stemmer med meg også. Kvalme er helt slående det kan ikke sammenlignes med noen annet. Helt jævlig. Men jeg anbefaler deg zofran. Det gjorde at jeg kunne fungere som et menneske igjen. Men så fort virkningen av pilla ble borte var jeg helt ødelagt. Begynte å bli bedre rundt uke 14.
Mariam95 Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 Mariam95 skrev (1 minutt siden): Har hatt det i begge mine svangerskap fra før. Ingenting hjelper mot ekstrem svangerskaps kvalme. Er vel i bunn å grunn derfor det heter det for den kvalmen er så intens og ingenting virker. Kvalmen er helt jævlig legen min fortalte meg at det finnes folk som har lyst til å dø pga sterk kvalme. Stemmer med meg også. Kvalme er helt slående det kan ikke sammenlignes med noen annet. Helt jævlig. Men jeg anbefaler deg zofran. Det gjorde at jeg kunne fungere som et menneske igjen. Men så fort virkningen av pilla ble borte var jeg helt ødelagt. Begynte å bli bedre rundt uke 14. Zofran er vel det siste legene gir ut. Kostbar medisin også noe økt risiko for fosterskader. Men må man så må man..
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 Jeg hadde hyperemesis i begge svangerskapene, fra uke 5-6 til ungen kom ut. Var innlagt flere ganger for å få intravenøst. Klarte ikke spise eller drikke. Væska fikk fart på magen, men jeg hadde jo ingenting der, så det kom ut som det kom inn. Jeg gikk ned titallskilo, og var bare et skjelett da jeg endelig fødte. Friske barn heldigvis! Jeg drikker ikke mye, generelt, så det med høyt væskeinntak har ikke hatt noe å si for meg. Annet enn da jeg fikk intravenøst på sykehuset, selvfølgelig. Kvalmestillende hjalp virkelig INGENTING. Jeg var veldig sensitiv for lyd, så vi måtte flytte kjøleskapet for at jeg ikke skulle høre duringa inn på soverommet. Jeg ble kjempedårlig av den. Kanskje du også har triggere, som du kan unngå. Ellers er det eneste rådet mitt å holde ut. God bedring og lykke til! Anonymkode: c23e0...91c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 10.53): Syns det er så mange som har ekstrem svangerskapskvalme, men diagnosen er egentlig ganske sjelden. sier ikke at ts ikke har det, men bare et tankekors.. syns ikke jeg leser om annet for tiden.. Anonymkode: d1299...2f4 Enig. Jeg hadde hyperemesis fra uke 6-20 og fra uke 28-35. Og jeg har irritert meg grønn over alle som har «ekstrem svangerskapskvalme» men allikavel klarer å spise mat, baker kaker, spiser godteri, drikker brus, spiser fastfood og i tillegg klarer husarbeid, er på jobb, henter i barnehage og klargjør barnerom. Det er mange av dem i termingruppa mi. Et par av oss har imidlertid vært så dårlige at vi må medisiner hele veien, få væskebehandling og nærmest vært sengeliggende hele veien. Jeg har de siste 9 månedene vært en elendig mor og samboer, det er hvertfall sånn det føles. Nå sier jeg ikke at TS ikke har ekstrem svangerskapskvalme, men jeg tror mange føler kvalmen sin er ekstrem selv når den er helt normal. Og med all tilgjengelig info der ute, pluss termingrupper hvor noen folk faktisk er dårlige, så blir det lett å tenke at man har det samme selv. Anonymkode: 6cade...0a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå