Gå til innhold

Gule stafylokokker-helsepersonell

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er helsepersonell, men har ikke så mye kunnskap om gule stafylokokker. 
Jeg har fått påvist gule stafylokokker i et sår (hatt det tildekket på jobb+ bruk av hanske i pasientkontakt). Bakterien viser seg å være sensitiv for antibiotikaen jeg fikk, og såret er nesten helt bra, og har lukket seg. 

Er det noen her som vet om jeg må ta en ny bakterie test av såret for å se om jeg fortsatt har gule stafylokokker? 
Er det greit å dra på jobb? 
Noe jeg bør være obs på? 

Har spirt legen min, men hun har ikke svart enda. 

Anonymkode: ca475...a61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør din arbeidsgiver også

Anonymkode: 6e3b9...560

AnonymBruker
Skrevet

Mange har gule stafylokokker. Det er en helt vanlig hudbakterie. Det man er engstelig for er de som er veldig resistente mot antibiotika, dva MRSA. Foreslår at du sjekker gode kilder på dette. Bedriftshelsetjenesten kan nok også hjelpe deg.

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/infeksjoner/hudinfeksjoner/artikkel/gule-stafylokokker/68996265/amp

Anonymkode: b17c9...50e

AnonymBruker
Skrevet

Du er pliktig til å varsle arbeidsgiver om du har resistente bakterier. Her har du ikke gjort din plikt. 

Anonymkode: 91fc1...410

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du er pliktig til å varsle arbeidsgiver om du har resistente bakterier. Her har du ikke gjort din plikt. 

Anonymkode: 91fc1...410

Hvor står det at TS har MRSA? 

Gule staf (ikke MRSA) er en del av normalfloraen. 

Når det er sagt er dette et spm for arb.giver eller smittevern og ikke KG. Alt man spør KG om..

Anonymkode: 2b527...cf8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...