Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt sinnsykt mye? Det er også studiegjeld i bildet her. Jeg er 32år og nyskilt. Redd for å gå i et nytt forhold pga dette, holder på med en med godt tjent jobb (over 1mill i året). Jeg har en 80% fast stilling, så går fint om dagene. Er bare den gjelda...

Noen tips om hvor jeg kan begynne? Gjerne før jeg drar dette inn i evt nytt forhold. 

Anonymkode: b9736...e77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 200 000 og har gått inn i et forhold, vi snakker ikke om penger. Betaler det ned og glemmer det. 

Anonymkode: c757e...3bb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det helt sinnsykt mye? Det er også studiegjeld i bildet her. Jeg er 32år og nyskilt. Redd for å gå i et nytt forhold pga dette, holder på med en med godt tjent jobb (over 1mill i året). Jeg har en 80% fast stilling, så går fint om dagene. Er bare den gjelda...

Noen tips om hvor jeg kan begynne? Gjerne før jeg drar dette inn i evt nytt forhold. 

Begynne, med hva? Betale ned på lånet? Det er bare å betale regningene når de kommer det. Delen av det som er studiegjeld er jo veldig gunstig til å være lån også.

158,000 er ikke noe uvanlig å ha i lån. Jeg hadde mer i lån på bilen min for et tre år tilbake, 90 igjen nå.

Ikke noe du trenger å tenke på, eller engang nevne når du går inn i et forhold, så fremt ikke alt ligger til inkasso da.

Anonymkode: 417f6...299

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det forbruksgjeld? I så fall er det litt mye, men absolutt ingen krise. Ingen grunn til at du ikke skal gå inn i et forhold av den grunn. Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg satt opp en nedbetalingsplan med fast trekk hver måned :)

Anonymkode: 789b0...16a

Skrevet

Hvis det er gjeld på forbrukslån så er det mye. Er det studielån eller f.eks. billån så er det helt vanlig vil jeg tro.

Hva mener du med hvor du kan begynne? Du må vel betale ned på dette lånet hver mnd, som de fleste med lån må? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette må være dårlig kamuflert skryt. Tjener over en million i året i 80% stilling, har drøye 150 000 kr i gjeld i inkludert studiegjeld, og er på grunn av dette redd for å gå inn i et nytt forhold? Om du går inn for det kunne du lett nedbetalt alt dette på drøye 3 måneder!

Endret av Traktor
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

MÅ ikke fortelle den nye typen om alt. Spesielt siden du ikke har noe garanti for at det varer. Økonomi er for mange veldig tabu, og det er naturlig å vente med å si dette til man selv føler det er riktig. 

Anonymkode: c757e...3bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynne, med hva? Betale ned på lånet? Det er bare å betale regningene når de kommer det. Delen av det som er studiegjeld er jo veldig gunstig til å være lån også.

158,000 er ikke noe uvanlig å ha i lån. Jeg hadde mer i lån på bilen min for et tre år tilbake, 90 igjen nå.

Ikke noe du trenger å tenke på, eller engang nevne når du går inn i et forhold, så fremt ikke alt ligger til inkasso da.

Anonymkode: 417f6...299

Det ligger noe inkasso også. Ca 30.000, men det er pga min forrige kjæreste som ikke betalte det vi hadde til felles. Det hadde hopet seg opp. Men jeg har en gjeldsordning der, så det løser seg. 

Han nye her har hus, to biler, sjøbu, hytte og en tomt stående. Nesten litt pinlig hvor ståa mi er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studiegjelda er ikke noe å bry seg om, men betal ned resten så fort som mulig.

Anonymkode: 2f925...aeb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Dette må være dårlig kamuflert skryt.

Ikke når det er inkasso i bildet nei. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ligger noe inkasso også. Ca 30.000, men det er pga min forrige kjæreste som ikke betalte det vi hadde til felles. Det hadde hopet seg opp. Men jeg har en gjeldsordning der, så det løser seg. 

Han nye her har hus, to biler, sjøbu, hytte og en tomt stående. Nesten litt pinlig hvor ståa mi er. 

Du behøver ikke å fortelle kjæresten din om det hvis du har kontroll. Dere kommer jo sannsynligvis ikke til å ha felles økonomi med det første uansett?

Anonymkode: 789b0...16a

Skrevet

Jeg sier som de andre. Hva slags gjeld, hvor mye av det er studiegjeld, er gjelda på kredittkort, forbrukslån, eller er det villaen du kjøpte for 21 millioner kroner du har gjeld på? 158.000,- burde ikke være et spesielt stort problem å trylle vekk med en million i årsinntekt. Hvis du lever som oss dumme, late på medianinntekt har du nesten halve inntekt å betale lån for.

Skrevet

Så ta ett skikkelig tak da og nedbetal alt sammen på 3-4 måneder! Du tjener jo over millionen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
draug 75 skrev (2 minutter siden):

Jeg sier som de andre. Hva slags gjeld, hvor mye av det er studiegjeld, er gjelda på kredittkort, forbrukslån, eller er det villaen du kjøpte for 21 millioner kroner du har gjeld på? 158.000,- burde ikke være et spesielt stort problem å trylle vekk med en million i årsinntekt. Hvis du lever som oss dumme, late på medianinntekt har du nesten halve inntekt å betale lån for.

Traktor skrev (1 minutt siden):

Så ta ett skikkelig tak da og nedbetal alt sammen på 3-4 måneder! Du tjener jo over millionen!

Nå er det vel han som TS "holder på med" som tjener over en mill...

Anonymkode: 2f925...aeb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

haha dummeste jeg har lest😄selv har jeg ca 3 mill i gjeld, årsinntekt på 350🤭

kræsjer økonomisk anytime, men still got it😉ingen menn som har skygget banen(ennå)😂de får redde seg selv!

Anonymkode: 6e10b...962

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herremin.. gikk inn i forhold med over million i forbruksgjeld å nå 4år etterpå har kjæresten min forstatt ikke snøring på min gjeld. 

Anonymkode: 807fa...fea

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skriver ingen ting om hvor mye av dette som er studiegjeld og hvor mye som er forbruksgjeld. 158 000 i forbruksgjeld er ganske mye. Men om det er 100 000 i studielån og 50 000 i forbrukslån så er det jo ikke ille..

Jeg personlig hadde startet med å jobbe mer enn 80%.. Anyway.. Studielånet og de 30 000 du har i inkasso går sin gang.. Det andre må du begynne å betale kraftig ned på. Minimusbeløpet du får på giro hver mnd. er ikke nok, det dekker stort sett bare gebyrer. Når du er ferdig med det, betaler du kraftig ned på inkasso-gjelden.

Men jeg skjønner ikke helt hva dette har med mannen du dater å gjøre.. Dette burde du gjøre for deg selv, hva har daten med din gjeld å gjøre?

Endret av molo80
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, mangler du en null på gjelden her? 

Evt er det 100k+ i forbrukslån? i så fall, ja, da er det ille. Uansett så burde en med 1 mill+ i inntekt fint kunne bake denne gjelden inn i bolig eller betale ned dette på svært kort tid. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

... og en kollega av meg bor i et hus på Holmenkollen til 30 millioner, hvorfor skal det påvirke noe som helst? 

Anonymkode: fad27...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva gjelden er på. Er det fordi du har gått på restauranter og shoppingsenter med kredittkort, så er det jo selvsagt flaut. 

Selv har jeg gjeld på 1,3 mill, og jeg er faktisk stolt over å ha så lite! Til gjengjeld har jeg hus, bil og studielån da. Hadde det vært kredittgjeld og inkassogjeld hadde jeg selvsagt skammet meg. 

Anonymkode: 72af7...c4a

Skrevet (endret)

Kommer helt an på hvordan denne gjelden er delt opp, altså hvor stor andel av denne gjelden som er belånt med brutale betingelser (kredittkort og andre forbrukslån).

Hvis 50.000 av gjelden er i kredittkort til 25% rente så koster det deg ca 6000 i året kun i renter, som da er på toppen av det du skal betale ned.

Det første du må gjøre er å ta tak i problemet som har forårsaket forbruksgjelden.

Svært mange betaler inn noen tusenlapper på kredittkortet og ender opp med å belåne det tilbake uka før lønnen kommer inn på konto. Dette er selvfølgelig ikke optimalt da dine månedlige kostnader nå har etablert seg på et kunstig høyt nivå i forhold til hva du tjener, og du ender opp med å gå unødvendig mer i minus grunnet rentene. 

Finn ut hvorfor det var behov for den gjelden i utgangspunktet og gjør livsendringer for å fjerne det behovet. 

Kartlegg hvor hver eneste krone av lønnen din går hver måned, og kutt ned der det er mulig. Din første prioritet er å sette av en liten sum til sparing (kan være 200,-/mnd) og spytte inn resten av overskuddet til nedbetaling av lån. Betaler du kun minstebeløpene så vil du sitte i denne situasjonen mye lengre. Her er selvsagt unntaket studielån da renten der er svært gunstig.

Før opp en matplan og sett av penger til det på en separat konto, gjerne med et eget dedikert kort som skal kun brukes til det. Innfør ukeshandling på butikken og planlegg hvert eneste måltid. 

Betal selvfølgelig alle faster utgifter samme dag som pengene kommer inn på konto. 

Når du føler du har kontroll på det overnevnte så kan du prøve å øke hva du får inn hver måned. 
Det kan være å sikre en høyere stilling enn 80%, eller vurdere en jobb nummer to i helgene/kveldstid. 

Kanskje du må innse at i år blir det billigere julegaver og du må avstå fra å ta ut full ferie hvis det er mulig. Majoriteten av feriepengene må uansett spyttes inn for å nedbetale forbruksgjelden. 

Kredittgrenser i form av forbrukslån er ikke disponibel saldo på kontoen din.

Klarer du å jobbe deg frem til alle disse levereglene så vil du fort få kontroll på situasjonen, og det vil bli lys i enden av tunnelen. Da vil du også skamme deg langt mindre over det siden du nå utøver god kontroll og har en strategi for nedbetaling.

Lykke til, økonomiske problemer er et helvette!

Endret av Labido
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...