Gå til innhold

Skole som pålegger hjemmet utgifter ved hjemmeskole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger i perioden som var med hjemmeskole ifjor under nedstigningen, og nå når skolen til barnet mitt er stengt igjen pga mye smitte, så har de i en av hjemmeoppgavene å lage en spesifikk matrett. Det de skal lage idag har jeg nesten ingen ingredienser til. Jeg har råd til å gå å kjøpe det, samtidig som det gjør et lite innhogg på ukens matbudsjett. Jeg regner med at det blir noen hundrelapper. 

Men hva med de som ikke har den muligheten i det hele tatt? Det blir jo ekstra synlig blandt elevene og lærerne hvem som ikke har råd. Dette er ikke en frivillig ekstra oppgave, så den skal gjøres. 

Jeg synes ikke noe om at skolen pålegger hjemmet å kjøpe inn ekstra ting til hjemmeoppgaver, skolen skal følge gratisprinsippet så ingen faller utenfor. Så nå lurer jeg på om hva dere her inne synes om sånne ting? 

Anonymkode: fa588...9dc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Hei *lærer* men vi har allerede en middagsplan og barnet blir med på å lage denne» 

Anonymkode: eee2b...796

• Liker 20
Gjest Albbas
Skrevet

Det bør du jo gi beskjed om til lærer og rektor. En kort, enkel beskjed om at dette bryter med gratisprinsippet og at oppgaven bør strykes (eller reformuleres). 

Det er viktig at de som har råd likevel tar ansvar og sier ifra! Er ikke alltid så lett for de med dårlig råd å snakke høyt om det. 

Skrevet

Spørs jo hva slags matrett, og om det er en Basic teknikk feks barnet skal utføre. Koking/steking/gjærdeig/lage saus. Er jo bare å lage noe med den teknikken og melde fra til læreren at dere gjorde en tilpasning. Tviler sterkt på at skolen pålegger elever indrefilet med masse fancy tilbehør liksom... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om det, så denslags oppgaver ville ikke blitt gjort. Vi lager det vi vil lage, og får samme læringsutbytte av det.

Anonymkode: f171a...ae8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hei. Leah kommer ikke til å lage kanelsnurrer i dag, vi har ikke hvetemel og ingen av oss har anledning til å bistå henne  heller mtp vår arbeidsdag. Hun vil lage middag til helgen istedet. Mvh "

"Hei. Leah har ikke anledning til å lage de kanelsnurrene i dag. Hun kan eventuelt gjøre det i neste uke". 

"Hei. Vi mangler ingredienser til kanelsnurre-oppgaven, og på grunn av smittevern begrenser vi all handling. Den kommer ikke til å bli gjort."

"Hei. Leah lager middag i dag istedet, hun. Det passer best for oss i dag."

Anonymkode: fbe47...929

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

"Hei. Leah kommer ikke til å lage kanelsnurrer i dag, vi har ikke hvetemel og ingen av oss har anledning til å bistå henne  heller mtp vår arbeidsdag. Hun vil lage middag til helgen istedet. Mvh "

"Hei. Leah har ikke anledning til å lage de kanelsnurrene i dag. Hun kan eventuelt gjøre det i neste uke". 

"Hei. Vi mangler ingredienser til kanelsnurre-oppgaven, og på grunn av smittevern begrenser vi all handling. Den kommer ikke til å bli gjort."

"Hei. Leah lager middag i dag istedet, hun. Det passer best for oss i dag."

Anonymkode: fbe47...929

Og verre var det ikke. Gruppepresset er uansett borte når det er hjemmeskole/stengt skole.

Skolene må prøve å være litt kreative i disse periodene.

Anonymkode: 46768...315

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi leverer beskjed om at vi har gjort alternativer til leksene omtrent hver uke, ikke noe problem det. Fastelavensris, hadde ikke fjær? Pyntet med papirstrimler. 

Skulle regne med ekte mynter, hadde ikke, så lagde egne papirpenger.

Bare send en melding og forklar hvorfor, går helt sikkert bra.

Anonymkode: 1719e...499

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk barnet oppgave å lage en valgfri fiskerett.

Problemet var at denne fiskerette skulle lages på bursdagen til et søsken. Vi har regel om at bursdagsbarnet velger middag og i tilleg hater bursdagsbarnet fisk.

Barnet med matlaging i oppgave lagde derfor en kake formet som en fisk, og sendte den inn med beskrivelsen "Siden det er bursdag idag ble det fiskekake til middag"

Anonymkode: 9c458...1ea

• Liker 20
Skrevet

Er litt usikker på hva jeg synes jeg... Her har vi hatt i oppgave å lage pannekakerøre og slike ting som barna skal ha med seg på skolen og jeg synes egentlig det har vært koselig for da har de fått laget litt mat på skolen på tross av korona. Men det har jo vært ingredienser de aller fleste har hjemme, ikke noe man må løpe ut for å kjøpe liksom, og så har det vært mat som har tatt 10 minutter å røre sammen og man slipper å spise det hjemme. :P 

Har man ikke det man trenger og man allerede har planlagt middag (noe de aller fleste gjør nå) eller ikke vil ha det til middag så tenker jeg det er helt greit å sende en melding/mail om at ditt barn blir med å lager den middagen dere allerede har planlagt. Føler middag blir litt sånn "inngripende" i en families hverdag og for å være helt ærlig. Har venner som har barn med all slags allergier og intoleranser så det hadde ikke blitt laget noe middag der for alt må planlegges nøye.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her fikk barnet oppgave å lage en valgfri fiskerett.

Problemet var at denne fiskerette skulle lages på bursdagen til et søsken. Vi har regel om at bursdagsbarnet velger middag og i tilleg hater bursdagsbarnet fisk.

Barnet med matlaging i oppgave lagde derfor en kake formet som en fisk, og sendte den inn med beskrivelsen "Siden det er bursdag idag ble det fiskekake til middag"

Anonymkode: 9c458...1ea

Den likte jeg, kreativiteten blomstrer. 😄 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man kan gjøre noe alternativt, men hvis barnet skal lage gjærbakst kan man feks bytte til brød om man ikke vil lage boller. Men for at barnet ikke skal henge etter senere, ville jeg laget noe lignende. Hvis det egentlig skal lage brun saus, lager barnet en annen saus feks.

Anonymkode: 2e5fb...62d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Føler middag blir litt sånn "inngripende" i en families hverdag og for å være helt ærlig.

Det er jo helt ærlig litt inngripende å ha barn i det store og hele, og krever tilpasning hele veien til de flytter ut, og ofte etter det også.

Selvsagt må det tilpasses om noen har allergier og lignende, men hvis man er en smule løsningsorientert så 

Anonymkode: 46768...315

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken matrett koster "noen hundrelapper" å handle inn til...?

Mange kreative løsningsforslag her, de fleste lærere er vel ganske forståelsesfulle for at man tilpasser og finner alternativer i de unntakstilstander som råder nå. Det er ikke lett å være lærer for tiden og skulle tilrettelegge for alt og alle og sørge for at fagemner og læreplanmål dekkes best mulig. Har man ikke råd og/eller anledning så har man ikke det, og det må være greit - men jeg får også ofte i tråder som dette om alt fra syltetøyglass og skidager til matlaging i skolens regi at for mange er det viktigere å ri prinsipielle kjepphester og være vanskelige enn å finne løsninger som gavner barnet og undervisningssituasjonen. Det forventes at skolen skal gjøre alt for å tilpasse seg det enkeltes barns behov, men nåde den skolen som forventer at hjemmet skal bidra med noe. Å ha barn innebærer uforutsette utgifter, endrede planer og innsats, det er en del av den pakka man har valgt. (Dette er generelle observasjoner, ikke rettet mot TS spesielt).

Anonymkode: 90c42...c6d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen, mange fine svar og jeg er absolutt for å finne kreative løsninger. Som sagt så har jeg råd til dette, men jeg har flere ganger tenkt på dem som kanskje virkelig ikke har det. 

Idag skal de lage en spesifikk amerikansk kake, med en del ingredienser kanskje mange ikke har liggende. Og for all del, er det ikke alle som alltid har liggende vanlig ingredienser heller, jeg er faktisk tom for bakepulver for eksempel.

Jeg er ikke den som skriker over å måtte bidra med kake til foreldremøter eller syltetøyglass til juleverksted, jeg er som regel den som leverer flere så andre også kan få. Det er akkurat disse matrettene jeg tenker mest på og evt andre utgifter som evt skolen pålegger hjemmet når det er hjemmeskole, mtp at det er en annen type utgift for folk hvis de må ut å handle alt eller de fleste ingrediensene. Oppgavene kommer jo ikke før samme dag heller, ihvertfall ikke her. Så vanskelig å regne inn sånne ting når man tar ukeshandlingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til en amerikansk feiring da eller? 🙂 Spesielt... 

Synes ikke noe om at skolen krever at dere baker en viss kake. Kaker kan faktisk være ganske dyre å bake. 

Anonymkode: 33257...332

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her igjen, mange fine svar og jeg er absolutt for å finne kreative løsninger. Som sagt så har jeg råd til dette, men jeg har flere ganger tenkt på dem som kanskje virkelig ikke har det. 

Idag skal de lage en spesifikk amerikansk kake, med en del ingredienser kanskje mange ikke har liggende. Og for all del, er det ikke alle som alltid har liggende vanlig ingredienser heller, jeg er faktisk tom for bakepulver for eksempel.

Jeg er ikke den som skriker over å måtte bidra med kake til foreldremøter eller syltetøyglass til juleverksted, jeg er som regel den som leverer flere så andre også kan få. Det er akkurat disse matrettene jeg tenker mest på og evt andre utgifter som evt skolen pålegger hjemmet når det er hjemmeskole, mtp at det er en annen type utgift for folk hvis de må ut å handle alt eller de fleste ingrediensene. Oppgavene kommer jo ikke før samme dag heller, ihvertfall ikke her. Så vanskelig å regne inn sånne ting når man tar ukeshandlingen. 

Hvis det er noe utenfor "normalen" og spesielt når beskjeden kommer samme dag, ville jeg faktisk tatt det opp med lærer. I det minste som et vennlig tips.

«Hei Lærer. Lise får ikke gjennomført oppgaven om å lage xx, da vi mangler en del ingredienser og vi ikke har mulighet til å dra på butikken i dag. Hun lager kanelboller i stedet. Som et tips; det blir mye lettere å gjennomføre matlagingsoppgaver hvis den inneholder standardingredienser som folk flest har i skapet, og vi får beskjed i god tid slik at man evt. kan planlegge oppgaven»

Anonymkode: 7a7d9...61f

• Liker 5
Skrevet

Mat og helse på skolen har jo oftest minimalt budsjett, så det bør være billig evt "lag en middag" som oppgave. Bakepulver, mel, salt, melk(/plantemelk), olje og sukker er jo basis hos de fleste, uansett økonomi.  Og om oppgaven kom for brått på så må jo skolen få den beskjeden, synes det er en helt annen problemstilling.

Og jeg ble fryktelig nysgjerrig på hva den typiske amerikanske kaka var som har litt uvanlige ingredienser?!?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (5 minutter siden):

Mat og helse på skolen har jo oftest minimalt budsjett, så det bør være billig evt "lag en middag" som oppgave. Bakepulver, mel, salt, melk(/plantemelk), olje og sukker er jo basis hos de fleste, uansett økonomi.  Og om oppgaven kom for brått på så må jo skolen få den beskjeden, synes det er en helt annen problemstilling.

Og jeg ble fryktelig nysgjerrig på hva den typiske amerikanske kaka var som har litt uvanlige ingredienser?!?

Godt poeng. Har ikke skolebarn, men da jeg gikk på skolen var det aldri snakk om at vi skulle bake en dyr kake. Det var enkle matretter med ingredienser som ikke koster så mye. 

Anonymkode: 33257...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...