Gå til innhold

Har lyst å betale ned lån fortere - må jeg fortsatt betale de planlagte rentene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men det lyder som følgende: 

Jeg er halvveis i nedbetaling av et refinansierings lån - det startet på 100000 kr, med 13% rente. Jeg valgte å betale det over 24 mnd. 

Nå får jeg plutselig nok penger til å betale ned hele lånet, neste mnd. Må jeg fortsatt betale rentene som var planlagt for 24 mnd., eller vil lånet være ute av verden, om jeg betaler alt når jeg nå får pengene? 

Anonymkode: 5433d...47e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betaler du inn alt nå, blir det ikke noe mer renter å betale 🙂

Anonymkode: 1c65f...07b

• Liker 9
Gjest Råååsa
Skrevet

Så deilig det må være! 

Du kan betale inn hele lånet og du blir ikke skyldig renter. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Må jeg fortsatt betale rentene som var planlagt for 24 mnd., eller vil lånet være ute av verden, om jeg betaler alt når jeg nå får pengene? 

Nei, du må ikke betale de planlagte rentene, lånet vil være ute av verden!

Det er en så digg følelse det, så moro for deg ❤️ Nyt den.

Anonymkode: 8c52c...954

Skrevet

Det må du vel spørre de du har tatt opp lån hos, du slipper uansett de planlagte rentene men om avtalen er låst må en gjerne betale ett vist gebyr for å betale inn fortere enn avtalt fordi de som gav deg lånet skal tjene penger uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje dumt spørsmål, men det lyder som følgende: 

Jeg er halvveis i nedbetaling av et refinansierings lån - det startet på 100000 kr, med 13% rente. Jeg valgte å betale det over 24 mnd. 

Nå får jeg plutselig nok penger til å betale ned hele lånet, neste mnd. Må jeg fortsatt betale rentene som var planlagt for 24 mnd., eller vil lånet være ute av verden, om jeg betaler alt når jeg nå får pengene? 

Anonymkode: 5433d...47e

Har du fastrente eller flytende rente?

Det har en viss betydning for nedbetalingen, for da kan det hende at du må betale et mellomlegg for å bli kvitt restlån.

Anonymkode: 48d48...e97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mt3 said:

Det må du vel spørre de du har tatt opp lån hos, du slipper uansett de planlagte rentene men om avtalen er låst må en gjerne betale ett vist gebyr for å betale inn fortere enn avtalt fordi de som gav deg lånet skal tjene penger uansett.

Jeg er ingen ekspert på området, men som forbruker/privatperson så trodde jeg vi hadde klare rettigheter rundt dette, og at det er lovpålagt å ha mulighet til å innløse lånet uten at det skal påløpe ekstrakostnader?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert på området, men som forbruker/privatperson så trodde jeg vi hadde klare rettigheter rundt dette, og at det er lovpålagt å ha mulighet til å innløse lånet uten at det skal påløpe ekstrakostnader?

Ikke hvis man har inngått avtale om fastrente med bindingstid. Ellers er det uproblematisk!

Anonymkode: 442be...81b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev gjelder gebyr avtaler som er låst, men mange lån er flexi og de kan en betale ned raskere uten gebyr. Så en må lese gjennom avtalen 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er lån med flytende rente kan du når som helst betale inn restbeløpet. Du betaler kun renter på utestående beløp. 

Anonymkode: 4564e...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Send de en mail så du har alt skriftlig. Be dem om en sluttsum fordi du kan betale ned alt på en gang. Da beregner de litt rentegreier frem til den nye nedbetalingsfristen som du får på sluttsummen.

Jeg gjorde dette med en bil.

Anonymkode: 78f6e...0c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...