Gå til innhold

Aleneforeldre som har fast barnevakt, hvordan fungerer det? Kan dere dra på fest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to småbarn alene, og far har nå trekt seg helt ut av bildet og ønsker ikke samvær. Det får jeg ikke gjort noe med, og det er trist for barna som mister faren sin, men jeg kjenner også på et behov selv for å kunne ta meg litt fri innimellom. 

Noen av dere som har ordnet fast barnevakt som ikke er i familie? Hvordan løser dere det? Har barnevakten noengang barna hjemme hos seg selv, eller kun barnevakt hos dere? Jeg tenker hovedsakelig for en jentekveld på byen, handletur osv, slike ting man ikke helt får løst når far ikke er tilstede. Jeg kunne jo med tiden tenkt meg ut på byen og kanskje møtt noen også, om så bare for en ONS, men det er jo ikke like lett hvis barnevakt + barn venter hjemme. Ikke vil jeg være beruset da heller når jeg tar over ansvaret for ungene. 

Anonymkode: 64b8f...01c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta ONS hos den du møter? Barna bør få være hjemme.

Anonymkode: 5ffaa...c63

• Liker 2
Skrevet

Her har vi ofte besøk av barnet til en venninne når hun skal ut en helg eller reise på tur.

Du har ikke venner som barnet kan være hos da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke ta ONS hos den du møter? Barna bør få være hjemme.

Anonymkode: 5ffaa...c63

Joda, jeg kan jo klart det, men tenker barnevakten nok vil hjem, og hvordan avtaler jeg at jeg kanskje kommer 1, kanskje 3? Jeg kan jo sove borte, men hva om det ikke blir noe, og så er jeg plutselig hjemme. Mulig jeg overtenker her, men trodde aldri jeg skulle befinne meg i denne situasjonen... 

FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Her har vi ofte besøk av barnet til en venninne når hun skal ut en helg eller reise på tur.

Du har ikke venner som barnet kan være hos da?

Barna er 2 og 3 år, så de er litt for små til det enda. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis duber helt alene om omsorgen, og far ikke er i bildet for hverken samvær eller støtte, så kan du søke kommunen om avlastning. Forsåvidt barnevernet også, men ville prøvd tildelingskontoret først. Søk litt på aleneforeldreforeningen. 

Det handler jo faktisk ikke bare om fest, men det å skulle kunne være seg selv, i det man normalt skulle fordele seg to foreldre på. Man kan få tildelt helgeavlastning eller døgnavlastning. Får man det innvilget prøver de å finne noen man kjenner, og det kan gjerne være en ansatt i bhg man kjenner godt, en tante, venninne etc. De får betalt. 

Anonymkode: 701e6...b82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri ut på byen. Har kun barnevakt når jeg er på jobb eller en sjelden gang når jeg skal på date med kjæresten. Som oftest har vi hjemmedate 😊 

Anonymkode: 7e980...e1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis duber helt alene om omsorgen, og far ikke er i bildet for hverken samvær eller støtte, så kan du søke kommunen om avlastning. Forsåvidt barnevernet også, men ville prøvd tildelingskontoret først. Søk litt på aleneforeldreforeningen. 

Det handler jo faktisk ikke bare om fest, men det å skulle kunne være seg selv, i det man normalt skulle fordele seg to foreldre på. Man kan få tildelt helgeavlastning eller døgnavlastning. Får man det innvilget prøver de å finne noen man kjenner, og det kan gjerne være en ansatt i bhg man kjenner godt, en tante, venninne etc. De får betalt. 

Anonymkode: 701e6...b82

Ja, jeg er helt alene, men jeg har nettverk, selv om de bor litt unna, så jeg tror ikke jeg får noe hjelp slik sett. Synes vel også de ressursene skal gå til de som ikke har økonomi til å betale barnevakt selv. 

Aldri ut på byen. Har kun barnevakt når jeg er på jobb eller en sjelden gang når jeg skal på date med kjæresten. Som oftest har vi hjemmedate 😊 

Men hvordan fikk du kjæreste da? Du datet vel før dere ble sammen? Hvor? 

Jeg har valgt jobb ut fra at jeg er alene med barna, så jeg jobber kun dagtid :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg helt sluttet å dra på fest og jeg drikker ikke alkohol. Jeg er helt alene med henne.

Anonymkode: ebc93...18d

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg helt sluttet å dra på fest og jeg drikker ikke alkohol. Jeg er helt alene med henne.

Javel, men det hjelper da ikke TS.

Selv om du ikke drikker alkohol, så går det an å få barnevakt og ha litt egentid om du ønsker det :)

AnonymBruker
Skrevet

Har min mamma som er med barnet mitt når det trengs, men det er for å hente meg inn og slappe av - ikke for å dra på fest. 

Anonymkode: 6bb29...f26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har min mamma som er med barnet mitt når det trengs, men det er for å hente meg inn og slappe av - ikke for å dra på fest. 

Noen får energi av å slappe av, andre av å ta seg en fest. Ikke døm

Anonymkode: 2fff8...3e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Noen får energi av å slappe av, andre av å ta seg en fest. Ikke døm

Anonymkode: 2fff8...3e0

Hvor fikk du det fra at jeg dømmer? Hun skrev hvordan det fungerer, jeg forklarer hvordan jeg gjør det. Gadd ikke svare på om man KAN ta seg en fest, det kan man vel åpenbart om man har barnevakt? Ingenting imot de som fester, men jeg personlig har kun barnevakt når jeg må slappe av og hente meg inn. Har alltid før barn vært en festperson, men nå er det ikke mulig pga pandemi heller. Har vært og tatt drinker med venninner osv jeg så å dømme har jeg aldri gjort, men akkurat nå går det ikke an. 

AnonymBruker
Skrevet

Over hvor lenge da? Å bruke barnevakt til å slappe av har ikke falt meg inn 😛 Men synes forsåvidt ikke jeg trenger det heller da, de sover jo fra 19 på kvelden, så da har jeg jo noen timer til husarbeid og tv om jeg vil da. Å sove natten gjennom har jeg ikke gjort på noen år, men det er vel liksom litt av dealen med å få barn. :) 

(Ps. Jeg forsøker ikke å være ovenpå nå, så ikke les det med vond tone, jeg har litt problemer med å skrive uten å høres frekk ut. Men hvis du har behov for å hente deg inn når du er alene med bare ett barn, så kanskje det kan være lurt å senke kravene litt? Jeg kjører ofte middager ala speilegg, fiskekaker med makaroni, take away, grandiosa osv og sparer tid på det. Og har alltid morgenlevering av brød to ganger i uka, så jeg slipper å huske på det. Hvis du har noen tips tilbake tar jeg gjerne i mot!)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Over hvor lenge da? Å bruke barnevakt til å slappe av har ikke falt meg inn 😛 Men synes forsåvidt ikke jeg trenger det heller da, de sover jo fra 19 på kvelden, så da har jeg jo noen timer til husarbeid og tv om jeg vil da. Å sove natten gjennom har jeg ikke gjort på noen år, men det er vel liksom litt av dealen med å få barn. :) 

(Ps. Jeg forsøker ikke å være ovenpå nå, så ikke les det med vond tone, jeg har litt problemer med å skrive uten å høres frekk ut. Men hvis du har behov for å hente deg inn når du er alene med bare ett barn, så kanskje det kan være lurt å senke kravene litt? Jeg kjører ofte middager ala speilegg, fiskekaker med makaroni, take away, grandiosa osv og sparer tid på det. Og har alltid morgenlevering av brød to ganger i uka, så jeg slipper å huske på det. Hvis du har noen tips tilbake tar jeg gjerne i mot!)

Barnet er hos min mamma 1-2 ganger i måneden for 1 natt, for det meste bare 1 gang i måneden en ukedag. Nå har det seg sånn at vi mennesker er forskjellig, og selvom du ikke trenger den ene eller andre natten i måneden så trenger jeg det for min psykiske helse i tillegg til at mitt barn får et supert forhold til besteforeldre. Og når det gjelder mat til ungen min lager jeg mest hjemmelaget pga allergier, men har ingen problemer med å lage sunn og god mat.. Er ikke der jeg taper energi. 

Men nå har ikke min situasjon noe med at jeg har så høye krav å gjøre. Prøv å ha et barn med helseutfordringer fra barnet kommer til verden og mist en nær person deg på samme tid, kanskje du ikke hadde vært så høy i hatten da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvor kan man dra på fest i disse dager??

Anonymkode: d9d2a...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):Men hvordan fikk du kjæreste da? Du datet vel før dere ble sammen? Hvor? 

Jeg har valgt jobb ut fra at jeg er alene med barna, så jeg jobber kun dagtid :) 

Jeg fikk meg kjæreste da jeg kom i prat med en gammel klassekompis på butikken. Han kom på besøk til meg på kveldene etter gutten min hadde lagt seg. Hadde hjemmedate 😊 måtte løse det slik når jeg ikke hadde barnevakt. Så besøkte jeg han når gutten min var til sin far en sjelden gang (far bor et stykke unna). 
Vi var kjærester på ungdomsskolen og har alltid tenkt på han etter det. Han er skilt og jeg er skilt. Begge har barn. Så er en kabal å få til å gå opp, men når vi er alene en sjelden gang så nyter vi det. Jeg har sønnen min 90% av tiden, han har autisme så vanskelig å sende han bort til hvem som helst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tips fra 100% alenemamma:

-Godt Levert/Adams Matkasse gir deg mentalt fri fra å planlegge middager og fri fra handling så du trenger kun tenke på brød pålegg og drikke. Jeg og barnet på tre har singelkasse. Det er fantastisk å slippe å handle inn og det føles litt som julaften når kassa kommer. Helt ok middager som er litt mer spennende enn grandis. 

-Allier deg med andre familier og bytt på å passe hverandres barn. Vi er så heldige at vi har mange familier i vennekretsen som ønsker å være med barnet og gi meg fri. Men her er det jeg som har vært singelmamma så lenge at jeg har glemt at det faktisk går an å være utendørs etter kl 19.

Anonymkode: 25fee...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg glemt hvordan det var da barn sovnet tidlig og en kunne ha kveldene for seg selv. Det høres ut som ren luksus.

Matkasser er ikke aktuelt her.

Festing har jeg overhodet ikke overskudd til. Ja jeg bare 1 barn eller ungdom rettere sagt. Men hun har diverse utfordringer som gjør det litt annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Du er blitt alenemor til to barn på 2 og 3 år, og din bekymring er når du kan ha ONS? Herregud. 

Anonymkode: ad7bd...d20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har knyttet meg til en dagmamma som også tar barna hun var dagmamma for før barnehage som «nattmamma» ved behov. 

Da sover barna hos henne og hun leverer før lunsj dagen etterpå. Koster jo litt, da. Hun tar 900 for en kveld/natt/morgen. Men det er jo barn hun kjenner, lite bry og mest søvn. 

Anonymkode: e62f9...a57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...