Gå til innhold

Dele reisekostnader til samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen vet om det er noe automatikk på hvor lang fra hverandre foreldre må bo for at en skal kunne kreve at utgiftene knyttet til transport til samvær deles. 

Jeg bor ca. 30 min å kjøre fra bf, nå mener han at han at jeg skal betale halvparten av kostnadene for drivstoff og bompasseringer. Jeg har lest det fra regjeringen, og tenker ikke at dette gjelder i vår situasjon. Der står det at det gjelder der det er lang reisevei og barnet må ut å reise. Jeg føler jo ikke en 30 min biltur er å legge ut på reise. 

Noen som vet hvordan det blir i denne situasjonen? Ja, det er far som kjører mest nå. Jeg har ikke bil, skal kjøpe, så jeg tenker at dette utligner seg etterhvert. 

Anonymkode: 52df3...e8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel at reisekostnader til samvær skal fordeles uansett lengde. Kan ikke lese at det er en gitt lengde fra eller til samværet. Har samme avstand her. Men her har begge bil så vi tar og kjører én vei hver. 

Men det står at de skal deles likt. Og inkluderer også reisen man tar uten barna i bilen på vei til eller fra samværet. Det inkluderer ikke reiser man gjør i samværet (eks bestemmer far at han skal ha ferie i Danmark med barna så må han dekke det selv). 

Det kan også beregnes etter størrelse på inntekt. 

Les mer her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/samvar1/id2009757/

Anonymkode: 68f5b...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis dere kjører en vei hver eller møtes på halvveien? Kjører pappaen begge veier og både henter og leverer? Er det mange bom passeringer? Er det du eller han som har flyttet unna?

Hvis du har valgt å flytte lenger unna han og han kjører begge veier både hente og levere ved samvær, så skjønner jeg han. 

Anonymkode: 4fa62...f33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo selvsagt deles. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener han skal betale mer i dette tilfellet? 

Anonymkode: ce4a6...745

AnonymBruker
Skrevet

Her søkte far om deling av reisekostnader og fikk nei fra nav. Vi bor 40 min unna hverandre og han hadde samvær annenhver helg. De mente kostnaden var så lav at utregningen var unødvendig. 

Anonymkode: 520bd...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 16.24):

Her søkte far om deling av reisekostnader og fikk nei fra nav. Vi bor 40 min unna hverandre og han hadde samvær annenhver helg. De mente kostnaden var så lav at utregningen var unødvendig. 

NAV har ingenting med utgifter til/fra samvær å gjøre - dermed gjør de heller ingen utregning på dette... Dette må foreldrene finne ut av selv, eller ta det med statsforvalteren i sitt fylke.. 

Anonymkode: 6aff0...edc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

30 min biltur er kanskje 4 mil. 0,7 på mila er ikke spesielt lite. Altså 2,8 liter bensin. Så i underkant av 50 kroner å dele. Er det noe å krangle om?

Anonymkode: fddb2...7b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

NAV har ingenting med utgifter til/fra samvær å gjøre - dermed gjør de heller ingen utregning på dette... Dette må foreldrene finne ut av selv, eller ta det med statsforvalteren i sitt fylke.. 

Anonymkode: 6aff0...edc

Nav gjorde dette hvertfall før. Da trakk de av bidraget. Men 15 år siden dette så mulig de har gått bort i fra det nå. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

30 min biltur er kanskje 4 mil. 0,7 på mila er ikke spesielt lite. Altså 2,8 liter bensin. Så i underkant av 50 kroner å dele. Er det noe å krangle om?

Pluss bompenger og slitasje på bil. Så nærmere 100 kroner vil jeg tippe. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det skal deles. Enten så løser man det med at man tar en reisevei hver, møtes på halvveien eller så blir utgiftene delt på to. Er ikke riktig at det er bare den ene som skal stå for utgiftene for samværet. Det er for barnet.

Man kan søke til fylkesmannen hvis man ikke finner en muntlig avtale på dette.

Anonymkode: e737a...215

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pluss bompenger og slitasje på bil. Så nærmere 100 kroner vil jeg tippe. 

Slitasje på bil skal ikke deles. Bare bensin og bompenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...