Gå til innhold

Reglene i påsken for deg og meg, men ikke politikere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sa ikke Høie her i en pressekonferanse at det var ikke anbefalt å reise fra steder med høyt smittetrykk? Er det rart man blir forvirret? 

Jeg leste et sted at man ikke kunne bo på hotell. Her står det at man kan det.

Det står at man ikke kan reise fra områder med høyt smittetrykk. Høie selv skal på hytta i Rogaland og pendler fra Oslo (med høyt smittetrykk). 

Erna advarte mot å samles mer enn 10 stk. Men valgte selv å ikke følge egne regler. 

Sitat

Ifølge Bent Høie er det i skrivende stund to ting som gjelder for å reise på påskeferie:

• I områdene med høyt smittetrykk er det frarådet å reise.
  • I de andre områdene av landet gjelder et generelt råd om å unngå unødvendige reiser.

2. Kan man reise til foreldre/slektninger?

Generelt er rådet at dersom du kommer fra et område med høyt smittenivå, bør du ikke dra på overnattingsbesøk.

Man kan ikke dra på overnattingsbesøk, men vanlig besøk går?? 

Hvis du er en student og moren og faren din bor et annet sted, er de en del av din familie. Selv om du ikke ser dem hver eneste dag i studietida. Men det gjelder det samme da, at om du velger å reise til en eller begge foreldrene dine, så bør du ikke blande deg med andre mennesker. Ikke reise på fester eller oppsøke andre på hjemstedet ditt.

Helseminister Bent Høie presiserer at det ikke nødvendigvis gjelder alle studenter.

- Er du for eksempel veletablert i Oslo, med samboer og familie, men tilfeldigvis er student, da kan du ikke reise på besøk et annet sted i landet og ta med deg familien, sier han.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bent-hoie---ikke-bra/73546021

Anonymkode: 3e63b...df7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høie mener han kan gjør det nettopp fordi han er pendler og kommer dermed under unntak...

Tenker at etter de siste dags hendelser med politkere som åpentbart bryter smittevernrådene, så vil veldig mange ta det som et signal på at rådene er kun råd og kan ignoreres når det passer en selv.

Anonymkode: 6d468...99a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen overraskelse at politikere bryter reglene og loven. Om du er overrasket da er du NAIV!

Anonymkode: 8b24b...8dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ingen overraskelse at politikere bryter reglene og loven. Om du er overrasket da er du NAIV!

Helt enig.

Begynner å bli litt slitsomt med den holier than thou-oppførselen til politikere.

Anonymkode: 08bc9...f4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høie mener han kan gjør det nettopp fordi han er pendler og kommer dermed under unntak...

Tenker at etter de siste dags hendelser med politkere som åpentbart bryter smittevernrådene, så vil veldig mange ta det som et signal på at rådene er kun råd og kan ignoreres når det passer en selv.

Reglene blir visst laget etter deres behov og ikke etter hvor farlig smitten er. Kjenner jeg blir oppgitt. Det henger ikke på greip! 

Nå håper jeg Stavanger eller Rogaland sier at de ikke vil ha Høie på besøk, han må jo handle før han reiser, må han ikke? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overrasket, nei. Oppgitt, ja! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Media skulle ha opplyst hvor mange politikeren som har brutt reglene. Det hadde blitt oppstandelse.

Kjenner til flere både på Stortinget og i regjeringen som har brutt koronareglene gang på gang.

Anonymkode: 65c0f...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Media skulle ha opplyst hvor mange politikeren som har brutt reglene. Det hadde blitt oppstandelse.

Kjenner til flere både på Stortinget og i regjeringen som har brutt koronareglene gang på gang.

Anonymkode: 65c0f...d0a

Hvordan brutt da?

Skrevet

Det er forskjell på Jørgen hattemaker og kong Salomon 

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger smittevernrådene selv om politikerne tabber seg ut. Men, fordi jeg vet mange er avhengig av feilfrie politikere for å holde motivasjonen oppe, synes jeg det er helt krise at politikerne ikke er mer forsiktige selv. Jeg satser på at Høie er alene med mannen sin, og ikke tar i mot besøk på hytta. Klart folk må jo få ha noe livskvalitet også. Men om jeg var Høie, så ville jeg holdt meg hjemme i påska. Og ja, jeg synes Erna har dritet seg skikkelig ut, men jeg respekterer, og ønsker, likevell at smittevernsrådene tas på alvor. Jeg gidder ikke være bitter på dumme politikere. De er mennesker tross alt, og har jeg lært en ting av dette viruset, er det at folk er noen super egoistiske skapninger som trenger å bli ledet av gode eksempler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Reglene blir visst laget etter deres behov og ikke etter hvor farlig smitten er. Kjenner jeg blir oppgitt. Det henger ikke på greip! 

Nå håper jeg Stavanger eller Rogaland sier at de ikke vil ha Høie på besøk, han må jo handle før han reiser, må han ikke? 

Helt enig! 

Helsebyråden i Bergen har sagt at de ikke vil ha folk fra Østlandet. Men tviler sterkt på at statsministeren (igjen) vil gjøre annet enn å ‘ta det til etterretning’ (les: gi en blank f*** i det). 
https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/unnga-a-dra-over-fjellet/73535828/amp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sa ikke Høie her i en pressekonferanse at det var ikke anbefalt å reise fra steder med høyt smittetrykk? Er det rart man blir forvirret? 

Jeg leste et sted at man ikke kunne bo på hotell. Her står det at man kan det.

Det står at man ikke kan reise fra områder med høyt smittetrykk. Høie selv skal på hytta i Rogaland og pendler fra Oslo (med høyt smittetrykk). 

Erna advarte mot å samles mer enn 10 stk. Men valgte selv å ikke følge egne regler. 

Man kan ikke dra på overnattingsbesøk, men vanlig besøk går?? 

Hvis du er en student og moren og faren din bor et annet sted, er de en del av din familie. Selv om du ikke ser dem hver eneste dag i studietida. Men det gjelder det samme da, at om du velger å reise til en eller begge foreldrene dine, så bør du ikke blande deg med andre mennesker. Ikke reise på fester eller oppsøke andre på hjemstedet ditt.

Helseminister Bent Høie presiserer at det ikke nødvendigvis gjelder alle studenter.

- Er du for eksempel veletablert i Oslo, med samboer og familie, men tilfeldigvis er student, da kan du ikke reise på besøk et annet sted i landet og ta med deg familien, sier han.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bent-hoie---ikke-bra/73546021

Høie er vel den som fortjener en hyttetur. Du får ringe han å klage da vet du.

Anonymkode: 4715e...ae2

• Liker 3
Skrevet

Ja, er det noen som tenker smittevern på hyttetur, så må det være Høie. Tenker han er veldig forsiktig når han pendler også. Men jeg hadde likevell ikke gjort det om jeg var han, for det finnes så mange der ute som MÅ styres med et perfekt eksempel for å klare noe selv. Folk er så bitre og sure, som om det er Bent Høie som er skyld i dette. 

Skrevet

Selvsagt skulle ikke Erna Solberg ha brutt reglene.  Hun bør gå foran som et godt eksempel. Antar at hun kommer til å bli anmeldt og få bot, det fortjener hun.

Men, KG har det siste året vært full av tråder hvor folk forteller at de skal delta i/arrangere bryllup, konfirmasjoner, hytteturer osv.  Det betyr at "vanlige folk" bryter også smittereglene når de finner det for godt, og det er noe de virkelig vil.

Jeg synes at man skal være forsiktig med  å kaste stein i glasshus.  Har selv prøvd å overholde alt av smitteregler, men har sikkert tabbet meg ut noen ganger uten at jeg har vært klar over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
EtLiteTroll skrev (6 timer siden):

Ja, er det noen som tenker smittevern på hyttetur, så må det være Høie. Tenker han er veldig forsiktig når han pendler også. Men jeg hadde likevell ikke gjort det om jeg var han, for det finnes så mange der ute som MÅ styres med et perfekt eksempel for å klare noe selv. Folk er så bitre og sure, som om det er Bent Høie som er skyld i dette. 

Hva gjør han til en bedre person til å følge smittereglene enn oss andre? Det er sikkert mange i Oslo og Viken som vil på hytta bare man er forsiktig nok. 

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet

Så lenge man kun får bot for å bryte regelen, så er det ikke egentlig forbudt, det er bare dyrt. Man betaler da de ekstra 10 000 kr (eller hva boten er) for den festen man hadde, det er inkludert i fest-utgiftene. Så de som har mye penger kan gjøre som de vil for det er ikke problem for dem å betale bot. Det betyr bare at aktivitetene deres er litt dyere enn vanlig, men det har de råd til så det spiller ingen rolle

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør han til en bedre person til å følge smittereglene enn oss andre? Det er sikkert mange i Oslo og Viken som vil på hytta bare man er forsiktig nok. 

Forskjellen er at Bent Høie er bra nok ut av det blå, mens alle andre som vil på hytten er skurker. Skurker som skal tas med bot og politi.

Anonymkode: 08bc9...f4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (6 timer siden):

Selvsagt skulle ikke Erna Solberg ha brutt reglene.  Hun bør gå foran som et godt eksempel. Antar at hun kommer til å bli anmeldt og få bot, det fortjener hun.

Men, KG har det siste året vært full av tråder hvor folk forteller at de skal delta i/arrangere bryllup, konfirmasjoner, hytteturer osv.  Det betyr at "vanlige folk" bryter også smittereglene når de finner det for godt, og det er noe de virkelig vil.

Jeg synes at man skal være forsiktig med  å kaste stein i glasshus.  Har selv prøvd å overholde alt av smitteregler, men har sikkert tabbet meg ut noen ganger uten at jeg har vært klar over det.

Greit nok det med at man ikke bør kaste stein i glasshus, men jeg syntes nå likevel politikere må stå frem som et godt eksempel - særlig toppolitikere som har bidratt til å utforme reglene de selv da har brutt. At de ikke følger sine egne råd og forskrifter kan få mer alvorlige følger ved at flere andre heller ikke bryr seg. Nå trenger vi at alle greier å holde seg litt i ro i denne påsken for å unngå at det eksploderer etter påskeferien med full nasjonal lockdown og kanskje ny utredning og implementasjon av portforbud, og da hjelper det ikke at toppolitikere bryter reglene. 

Anonymkode: 37649...0ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...