Gå til innhold

"Du er hvit, hold kjeft"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte når jeg har en samtale med noen som er mørke, så dukker denne opp.
"Du er hvit"; som en settning som liksom skal sable ned alt

At det er noen ting jeg som hvit vill ha vanskeligheter med å forstå, det skjønner jeg.
-Men noen ganger blir "hvit"-kortet brukt helt usaklig i mine øyne og jeg blir ganske perpleks.
Aner rett og slett ikke hva jeg skal svare tilbake med uten å trå feil

Det er en av flere ganger, men den første jeg kommer på er:

-Vi hadde en samtale i vennegjengen om en tidligere kompis som har vist seg å være utrolig rasistisk.
Han sliter mye psykisk og er langt nede.
Han hadde ytret seg med noen grusomme settninger og det ble nesten en slags "hat-kampanje" mot han, som gikk hardt inn på han.
Selvfølgelig er det ikke greit at han er en rasist. Han har utrolig dårlige holdninger.
Men når jeg tok opp at det kanskje ikke var det lureste å være hatefulle, at det var bedre å belære han/holde seg vekk/ignorere enn å sende stygge meldinger til han og familien; spesielt pga han psykiske helse, så ble jeg sablet ned med "Fuck deg, du er hvit". At jeg sympatiserer med en rasist.
Jeg ønsker jo ikke at noen skal ta livet av seg pga han har ytret rævva holdninger

Hva svarer man da?

Det er heldigvis ikke den mest normale kommentaren som dukker opp, men den har dukket opp ofte de siste årene alikevell. Både fra hvite og mørke.

Hvordan åpner man videre for debatt?
Synes det er en forferdelig hersketeknikk, men jeg ønsker ikke tråkke feil og bli tatt feil

Anonymkode: b2948...8bb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som bruker hersketeknikker mot meg skygger jeg unna. Enkelt og greit.

Anonymkode: e60e2...f0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hold kjeft a, hvite mann! Bare kødder. Men du har et poeng. Men vi kan ikke snakke om det for folk bare klør i fingrene etter å peke ut  en rasist og alle som ytrer noe som ikke klinger riktig i følge social justice armeen blir automatisk stemplet som fienden. 

Anonymkode: ea6b2...d07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått slengt, men du er jo norsk...

Anonymkode: 0550a...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de sier det, da er de rasister 

Anonymkode: c98db...90d

AnonymBruker
Skrevet

En vennekrets som sier fuck deg i dagligtale, bruker hudfargen din mot deg og sender stygge meldinger til den rasistiske personens familiemedlemmer, er ikke en vennekrets det er verdt å beholde. De er ute etter bråk, ikke forsoning.

Anonymkode: 080c6...35c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring etter å ha vokst opp i Oslo, er at enkelte miljøer med innvandrerbakgrunn er de mest rasistiske og homofobe menneskene jeg har møtt.

Anonymkode: 8c2de...edd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du venn med han? Ville droppet han med engang. 

Anonymkode: 19f4e...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min erfaring etter å ha vokst opp i Oslo, er at enkelte miljøer med innvandrerbakgrunn er de mest rasistiske og homofobe menneskene jeg har møtt.

Der igjen er det uenighet:

"Any group of people can experience racial prejudice or discrimination. However, racism refers to that prejudice in addition to the socialized power structures at play. So, not everyone can experience the racism that Black people do because the power dynamic that has existed since the Atlantic Slave Trade is just not equivalent to any other racial experience in the States."

AnonymBruker
Skrevet

Generelt kan jeg forstå at det kan virke provoserende når hvite skal ha en sterk mening om hva som er (eller helst ikke er) rasisme. Litt som at Røkke kanskje ikke trenger å fortelle fattige hva de burde og ikke burde synes er vanskelig.

Anonymkode: 4b4a5...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Generelt kan jeg forstå at det kan virke provoserende når hvite skal ha en sterk mening om hva som er (eller helst ikke er) rasisme. Litt som at Røkke kanskje ikke trenger å fortelle fattige hva de burde og ikke burde synes er vanskelig.

Ja, som Arnulf Øverland sa: Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Jeg ville gått veldig stille i dørene med å ta en rasist i forsvar, uansett om det ikke er akseptabelt å sende truende meldinger til ham.

Anonymkode: 82da2...202

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva som hadde skjedd om du sa, hold kjeft du er neger....🤔

Anonymkode: 0550a...75c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Any group of people can experience racial prejudice or discrimination. However, racism refers to that prejudice in addition to the socialized power structures at play. So, not everyone can experience the racism that Black people do because the power dynamic that has existed since the Atlantic Slave Trade is just not equivalent to any other racial experience in the States."

Alle mennesker kan oppleve rasisme, dette tullet med at det ikke går an å være rasistisk mot hvite, er det gjerne rasister som mener, de som er rasistiske overfor hvite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Rasisme er rasisme. Når jøder blir drept i hopetall pga sin rase er det rasisme. Når østeuropeere blir banket opp eller spyttet på fordi de er østeuropeere er det rasisme. Og når enkelte innvandrermiljøer sier "jævla jøde" eller "jævle potet", så er det også rasisme. Det spiller ingen rolle hva et fåtall amerikanere mener om saken. Som veldig mange andre av sine landsmenn plasserer de seg selv og sine opplevelser i sentrum av universet, og evner ikke å sette seg inn i andre kulturer og kontinenter.

Så, tenk sjæl. Som borger i et lite land  har du alle forutsetninger for å forstå verden og historien på en mer nøytral måte. Ikke la deg rive med av det som skjer over dammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Alle mennesker kan oppleve rasisme, dette tullet med at det ikke går an å være rasistisk mot hvite, er det gjerne rasister som mener, de som er rasistiske overfor hvite.

Så du leste ikke det du siterte, med andre ord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du leste ikke det du siterte, med andre ord.

Selv om ting står skrevet en eller annen plass, betyr ikke det at det er sant. Dette gjelder spesielt subjektive meninger som det som blir sitert.

Hvite opplever sjelden rasisme i vesten ja, men det er ganske vanlig å bli utsatt for rasisme i Asia, og i arabiske land.

Anonymkode: 350a6...b69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...