Gå til innhold

Hunden har blitt veldig sytete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en chihuahua på 11 år som den siste tiden syter veldig mye, spesielt på kveldene. Han blir rett og slett veldig krevende, og jeg blir til slutt både frustrert og usikker fordi jeg vet ikke hva han vil. Jeg tenker at han kanskje vil ut, så da tar jeg med han ut. Vil han leke? Da leker jeg med han. Av og til er det godbiter eller noe annet godt han har lyst på, men det er begrenset hvor mye jeg kan gi han av det. Sytingen fortsetter selv om jeg både har gått tur, lekt med han, gitt han mat/ev. godbiter. Han kan ligge å se på meg og syte, og hele kvelden går med til han. Han får mye oppmerksomhet og vi går daglig lange turer med han, vi har også diverse aktiveringleker. Han blir inkludert og er en del av familien. Alt i alt vil jeg ikke si at han er understimulert, helt siden han var liten har han fått gått lange og fine turer. Han er jevnlig til veterinærern både for tannsjekk og tannrens (han har en tannsykdom), blodprøver tas jevnlig osv. Ingenting tilsier at han skal være syk, men jeg blir jo litt bekymret likevel. Han har gått over fra slankefor til et for som er mer skånsomt for magen, og tenker at den nye maten kanskje gir han veldig mye energi? Dette må være frustrerende for han. Han har hatt perioder der han har vært slik før (da er det sikkert noen tisper i nabolaget som har løpetid), men nå har jo dette vart i mye lenger tid. Han jukker veldig mye på bamsene sine, og kan ligge på gulvet å gjøre «jukkebevegelsene» etterpå. Dette har han aldri gjort før. 
Tenkte å ringe veterinæren i morgen, men lurer på om noen har erfaring rundt dette? På dagene sover han forresten, uansett om vi er hjemme eller ikke. Men vi går turer/lufter han da også selvfølgelig. Han var ikke slik før bare for å nevne det. 

Anonymkode: 03e2b...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en (godt) voksen hund plutselig endrer atferd så kan det ofte være lurt å gå til dyrlegen først, da det i en del tilfeller kan skyldes sykdom/smerte. Det er bra dere sjekker for tenner og tar blodprøver. Har dere sjekket ting som f.eks øyne/syn, hørsel og muskler/ledd for låsninger?

Jukking vil i mange tilfeller bety økt stress, og smerte/sykdom kan føre til dette, så da ville jeg sjekket det først. Da, som sagt, med fokus på syn, hørsel og muskler/ledd (siden dere allerede sjekker tenner og tar blodprøver).

Er det noe i deres liv som har endret seg nå nylig? F.eks flyttet til nytt hus, ommøblert, ny partner, anleggesarbeid utenfor osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var til veldig stor hjelp, tusen takk! Jeg skal snakke med veterinæren nå og nevne dette :) 

Anonymkode: 03e2b...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Tabris. Få dyrlegen til å ta en grundig sjekk.

Jeg vet ikke hvor gamle chihuahua vanligvis blir, men er det mulig at han kanskje har begynt å bli litt dement? Om dyrlegen ikke finner tegn til sykdom/smerte, så er det kanskje noe å tenke på. Jeg har hørt at demente hunder kan bli litt klengete, men ikke ta meg på ordet, da jeg ikke har lest meg opp om det. 

Uansett, håper dere finner ut av det 🙂

Anonymkode: a6696...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Opplever akkurat det samme med 15 år gamle hund. Han klager, krever oppmerksomhet hele tiden til tross for at han får flere solide turer daglig og hjernetrim. Han er oppmerksom uansett hva jeg gjør, og selv om han er trøtt og øynene glipper så står ørene opp og han kjemper mot å sovne bare for å følge med. Forsøker å slite han ut, men tur andre steder enn hos foreldrene mine er totalt uinteressant. Når de passer han (som de ikke har gjort så mye i det siste da jeg er permittert) hopper og spretter han bortover gata og vil gå langt uten problemer, så kan ikke tenke meg at det er smerter heller som er problemet, men det psykiske. Han husker alle triks som han har lært, er veldig fokusert, men kan surre noen ganger på tur hvor vi skal (men det må man vel regne med når han er så gammel), men kan stirre mot døra eller se bakover på tur. Han er blitt nærmest døv så kan jo tenkes at han ikke lenger får stimuli fra tv/musikk/prating som han gjorde tidligere. Ikke meningen å kuppe tråden din, TS. Men skal selv til veterinæren på tirsdag så kan jo oppdatere her hva de sier.

Men hvordan kan veterinærer oppdage om de er demente?

Veterinæren min bestillte hvertfall denne:

Vet ikke om det hjelper, men verdt et forsøkhills-diet-dog-b-d-12kg-f7.jpg.617194fe9336abecab6baeaf3409d784.jpg

Anonymkode: b262b...a98

AnonymBruker
Skrevet

som eier som hund

Anonymkode: 31fdc...5e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...