AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Har siden fødselen av måttet gi mme i tillegg til ammingen (gulsott, morkakerester, ville ikke ta puppen før hun var 3 uker, baby vil kun ammes med skjold..) nå er baby snart 6 mnd og jeg ammer 3-4 ganger daglig og gir mme x 3 (120-180 ml hver gang). Spørsmålet mitt er egentlig hvor mye et ammemåltid er på. Hun virker fornøyd i 2-3 timer etter ammingen. Har jo lyst å gi mest mulig morsmelk, men gitt opp håpet om å ikke gi mme nå som hun er såpass stor og jeg begynner i jobb igjen om 2 mnd. Hvor mye morsmelk tror dere hun får i seg i løpet av en dag? Får vel i snitt 500 ml mmd daglig. har gått opp nærmere en kg i mnd siden hun var 3 mnd. Pumper meg hver kveld, ca. 4 timer etter siste amming og får da ut alt mellom 50-100 ml. Vil nå tro det er alt for lite for et måltid på en såpass stor baby. Må gi mme i tillegg til melken jeg pumper ut for at hun skal bli mett. Anonymkode: 9e156...8a6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Det var da voldsomt mye melk. Vår på 6 måneder får 3 flasker mme og 3 måltider med fast føde. Anonymkode: 223e8...84a 1
pukka Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Det er jo helt umulig å si, men ifølge ammehjelpen drikker et fullammet barn vanligvis mellom 700 og 800ml morsmelk i døgnet når de er mellom 1 og 6 mnd. Så kanskje barnet får i seg rundt 300ml morsmelk om man skal gjette?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var da voldsomt mye melk. Vår på 6 måneder får 3 flasker mme og 3 måltider med fast føde. Anonymkode: 223e8...84a Gir ikke så mye fast føde. Hun får grøt om kvelden, men spiser nok bare litt under en halv porsjon. Gir ellers litt smaksprøver bare. Anonymkode: 9e156...8a6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gir ikke så mye fast føde. Hun får grøt om kvelden, men spiser nok bare litt under en halv porsjon. Gir ellers litt smaksprøver bare. Anonymkode: 9e156...8a6 På tide å gi mer fast føde, ikke være så fokusert på all denne melken. Anonymkode: 223e8...84a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På tide å gi mer fast føde, ikke være så fokusert på all denne melken. Anonymkode: 223e8...84a Melk skal være hovednæring frem til 1 år, og fast føde skal introduseres gradvis. Ingen hast med å kutte ned på melken om man fokuserer på jernholdig mat. Mine barn har vist null interesse for fast føde i den alderen. Anonymkode: 0e35f...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Melk skal være hovednæring frem til 1 år, og fast føde skal introduseres gradvis. Ingen hast med å kutte ned på melken om man fokuserer på jernholdig mat. Mine barn har vist null interesse for fast føde i den alderen. Anonymkode: 0e35f...cf8 Nei, det skal være hovednæring til ca 8 måneder, ikke ett år. Ingen på 11 måneder skal ha melk som hovednæring 🤦♀️ Fast føde bør introduseres ved 4 måneders alder. Anonymkode: 223e8...84a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det skal være hovednæring til ca 8 måneder, ikke ett år. Ingen på 11 måneder skal ha melk som hovednæring 🤦♀️ Fast føde bør introduseres ved 4 måneders alder. Anonymkode: 223e8...84a Fra Helsenorge.no: "Det er bra for barnet å få morsmelk som den viktigste maten hele det første året og gjerne lenger. Fortsett derfor å gi mye morsmelk selv om barnet etter hvert også får annen mat." Barn som fullammes har ikke behov for annet enn morsmelk (+ D-vitamin) de første 6 månedene. Barn som delammes og får en stor del morsmelk trenger heller ikke fast føde så tidlig, da de får varierte smaker gjennom morsmelken. Barn som kun eller hovedsakelig får mme bør starte ved 4 mnd alder HVIS de er modne for det. TS ønsker å gi mest mulig morsmelk. Jeg ville gradvis erstattet mme som babyen får med fast føde, og prøvd å legge inn noen ekstra ammeøkter for å prøve å få opp melkeproduksjonen litt. Anonymkode: 0e35f...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det skal være hovednæring til ca 8 måneder, ikke ett år. Ingen på 11 måneder skal ha melk som hovednæring 🤦♀️ Fast føde bør introduseres ved 4 måneders alder. Anonymkode: 223e8...84a Jøss, du bør oppdatere kunnskapen din! Dette stemmer ikke. Verken WHO eller helsedirektoratet sier noe som helst om 8 mnd. Anbefalingen er å fullamme til 6 mnd, dersom mor og barn trives med det. Anonymkode: 1c266...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 Jeg tipper du kan trappe litt ned på mme snart om du ammer 3-4 ganger ila døgnet. Ammer selv en på 8 mnd, og vi har ikke ammet mer enn 4-5 ganger i døgnet nå en stund og det er helt normalt. Husk at en grøtporsjon også tilsvarer et måltid «melk». Anonymkode: 1c266...7f3 1
Gjest Albbas Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 Du kan trappe ned på mme etterhvert som du trapper opp fast føde. Man kan typisk beregne 100-150 ml på en god amming, men dette varierer jo stort. Men hvis din baby får 500 ml mme høres det ikke så gærent ut at hun får ca 3-4-500 ml gjennom amming utenom? 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå