Gå til innhold

Skilsmissen, barnets ønske (tenåring)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble skilt for omlag 2 år siden. Barnet, 13 år, har siden bodd 50/50. Barnet sier nå at h*n ønsker å flytte hit fast. Grunnen som oppgis er helt tydelig bare et påskudd. Men, det vil nok ikke falle i god jord hos den andre forelderen, det vil neppe løse seg ved bare å si at barnet selv ønsker det, så da gjør vi det sånn. Jeg kan jo forstå det, men, barnets mening bør veie tyngst. 

Så, hvordan går man fram, går man evt. via familievernkontor? Og, hvordan vil en slik sak stille seg, er erfaringene at barnet blir hørt, eller at foreldrenes "behov" går foran? Dersom den andre foreldrene er helt motvillig til en slik løsning, er da retten eneste vei? Og, hva om det ikke kan gjennomføres grunnet økonomiske årsaker? 

Anonymkode: c574d...b23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk loven. Se på lovdata om barneloven. Der står det at barnet skal høres i stor grad når 13 år. Barnet behøver ikke komme opp med alskens argumentasjon, det holder å si at det er slik jeg ønsker å ha det.

Hva om du sender et brev først hvor du viser til loven, og barnets ønske, så be om et møte på familievernkontoret for å diskutere dette?

Anonymkode: 94c55...9de

AnonymBruker
Skrevet

TS. Takk for gode tips. Jeg føler meg litt i skvis, for selvfølgelig er det ingenting jeg vil mer enn å ha mitt barn mer, men samtidig kjenner jeg på den andres sårhet også. I tillegg kan jeg ikke se for meg at det på noen måte vil gå greit og smertefritt, og vil helst unngå styr. Samtidig mener jeg at barnets ønske skal respekteres. 

Skal lese meg opp på lovdata, men, det sier jeg i grunnen ikke annet enn at varnet skal høres...

AnonymBruker
Skrevet

Håper det ordner seg

Skrevet

For å si det sånn; det er BARNET/UNGDOMMEN som har rettigheter, ikke foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet

Ts: ja jeg mener også det, men hvis den andre forelderen motsetter seg, hva da...? Jeg synes jo barnet selv skal få bestemme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...