AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg solgte et hus i oktober. vi har da en utebod med en provisorisk dør. Ved første øyekast kan man ikke nødvendigvis se problemet. dette er ikke nevnt i takstrapporten eller i egenerklæringsskjema. (Min feil). på visning informerer jeg om døren. ved overtagelse blir kjøper av huset tatt på sengen og mener de aldri er informert om døren. bilder tatt av fotograf viser problemet med døren ved nøye ettersyn. (Disse bildene var dog ikke i prospektet, men ble hentet ut i dag på etterspørsel). Problemet er fullt synlig på 3(!) visninger som kjøper var på. jeg VET at jeg nevnte døren. nå krever kjøper erstatning for døren. Hvem har egentlig rett her?? Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Kjøper. Du har ingen bevis på at dette er sagt muntlig. Skriftlig egenerklæring er der av en grunn. Anonymkode: 7081c...bf8 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøper. Du har ingen bevis på at dette er sagt muntlig. Skriftlig egenerklæring er der av en grunn. Anonymkode: 7081c...bf8 Men når bildene tydelig viser feilen- er det ikke da kjøper som også har ansvar for å undersøke? Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Har du eierskifteforsikring så be kjøper ta det direkte med dem, ikke via deg! Hvis det var noe de lett kunne se på visningen så er det ikke en sak. Da vinner du. Anonymkode: 9d1ad...433
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men når bildene tydelig viser feilen- er det ikke da kjøper som også har ansvar for å undersøke? Anonymkode: dce0d...d7c Bildene som ikke var i prospektet, og som kjøper ikke hadde tilgang på før i dag? Anonymkode: 3f871...411 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du eierskifteforsikring så be kjøper ta det direkte med dem, ikke via deg! Hvis det var noe de lett kunne se på visningen så er det ikke en sak. Da vinner du. Anonymkode: 9d1ad...433 Nei- var dum nok til å ikke ta eierskifteforsikring... angrer nå.. Ok. Takk. de føler seg lurt, og jeg er sint fordi jeg VET at jeg nevnte det. Det var tema på flere visninger 😓 Har virkelig ikke forsøkt å skjule dette Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bildene som ikke var i prospektet, og som kjøper ikke hadde tilgang på før i dag? Anonymkode: 3f871...411 Ja stemmer. bildene er bare for å poengtere hvor synlig dette var- også på de 3(!) visningene de var på... Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Undersøkelsesplikten er ganske stor. Om de har vært på 3-tre! fysiske visninger, og problemet er lett å se, har de ingen sak. Har du i tillegg opplyst om det, blir det ord mot ord, men det gjør ikke saken deres sterkere. Dessuten skal mangler utgjøre en vesentlig del av kjøpesum, og det høres det kanskje ikke ut som er tilfelle her? Anonymkode: bdec0...bb6 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Undersøkelsesplikten er ganske stor. Om de har vært på 3-tre! fysiske visninger, og problemet er lett å se, har de ingen sak. Har du i tillegg opplyst om det, blir det ord mot ord, men det gjør ikke saken deres sterkere. Dessuten skal mangler utgjøre en vesentlig del av kjøpesum, og det høres det kanskje ikke ut som er tilfelle her? Anonymkode: bdec0...bb6 Det er ikke vanlig å måtte studere dører inngående for feil. Her har kjøper absolutt en sak. Ts, for det første så MÅ du opplyse skriftlig om slikt. Og hvorfor i alle dager tok du ikke forsikring? Anonymkode: 7081c...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke vanlig å måtte studere dører inngående for feil. Her har kjøper absolutt en sak. Ts, for det første så MÅ du opplyse skriftlig om slikt. Og hvorfor i alle dager tok du ikke forsikring? Anonymkode: 7081c...bf8 Dumt og naivt av meg... ser jo at jeg har gjort masse feil. men likevel VET jeg at jeg informerte om dette. Da føles det ufattelig surt å måtte betale da 😓 Det var jo ingen hemmelighet akkurat... Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke vanlig å måtte studere dører inngående for feil. Her har kjøper absolutt en sak. Ts, for det første så MÅ du opplyse skriftlig om slikt. Og hvorfor i alle dager tok du ikke forsikring? Anonymkode: 7081c...bf8 En dør er en ikke-sak. Anonymkode: bdec0...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 Hva er egentlig feil med døren? Det er en utebod, det kan da ikke være snakk om store summen?! Anonymkode: ce37f...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 De krever 15000 kr... synes det er litt for mye til å bare la det passere... Anonymkode: dce0d...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke vanlig å måtte studere dører inngående for feil. Her har kjøper absolutt en sak. Ts, for det første så MÅ du opplyse skriftlig om slikt. Og hvorfor i alle dager tok du ikke forsikring? Anonymkode: 7081c...bf8 Selvfølgelig er det vanlig! Jeg håper i hvert fall det. Her snakker vi faktisk om den største investeringen for de aller fleste i løpet av livet. Da bør man sjekke alt nøye. Da jeg gikk på visning sjekket jeg det aller meste. Sluk, lufteluker, dører, garderobeskap, avtrekksvifte, fukt på badet osv. Og som nevnt tidligere her. For at det skal regnes som en mangel må det utgjøre en stor del av kjøpesummen. En dør i en utebod vil ikke være det. Hva koster det da? Utgangsdøra på huset mitt kostet 4000 kr. En boddør koster i alle fall ikke noe mer! Anonymkode: 54c6b...45e 3
Ti T Usen Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 Trolig er det avhendingsloven § 3-7 de her vil påberope seg. Ble døren benyttet under visning? Jeg hadde utvilsomt hostet sammen et svar med beskrivelse av hvordan denne døra ble beskrevet og vist frem under visning og avlsått kravet. De andre mangel-paragragene 3-8 og 3-9 vil de trolig ikke komme noen vei med. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 Ti T Usen skrev (2 minutter siden): Trolig er det avhendingsloven § 3-7 de her vil påberope seg. Ble døren benyttet under visning? Jeg hadde utvilsomt hostet sammen et svar med beskrivelse av hvordan denne døra ble beskrevet og vist frem under visning og avlsått kravet. De andre mangel-paragragene 3-8 og 3-9 vil de trolig ikke komme noen vei med. Ja- døren ble benytter flere ganger under visning Anonymkode: dce0d...d7c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 Du har dessverre bommet her. Muntlige beskjeder er dessverre bare gode så lenge begge parter er enige. I det øyeblikk en av partene "ikke har fått med seg" beskjeden, er det et problem.
Ti T Usen Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 ...og det er ikke noe problemer å se at døren er provisorisk når den brukes?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Du har dessverre bommet her. Muntlige beskjeder er dessverre bare gode så lenge begge parter er enige. I det øyeblikk en av partene "ikke har fått med seg" beskjeden, er det et problem. De har faktisk vært på visning og sett døren (vi snakker om noe som brukes og er åpent synlig, ikke skjult/gjemt bort) TRE ganger. De kommer ingen vei med dette. Anonymkode: bdec0...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #20 Skrevet 18. mars 2021 Praksis er at mangelen må være 5-6% av kjøpesummen for å kunne gå inn under «Vesentlig mangel». Dette er en ikke-sak. Anonymkode: f5001...ebf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå