MammaPernille Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Hei dere. Det har seg slik at jeg og barnefar har en felles datter på 5år. Det har vært slutt imellom oss i evigheter. Jeg bor ca 1,5 time unna bf. Vi har nylig gjort det sånn at han henter i bhg på Fredager også står jeg opp 5 Mandag morgen og henter pluss kjører henne til bhg. Det er andre boller når barnet er sykt eller bhg stengt. Han vil ikke hente henne tidligere, enda det da er hannes dag. Han vil heller ikke ha henne hjemme på Mandag når hun er syk eller bhg er stengt. Jeg må enda da stå opp og hente henne tidlig Mandags morgen. Vi har det skriftlig at han har henne annenhver helg, Fre-Man. Dette er en situasjon som gjør det veldig vanskelig når jeg har prøvd å få meg jobb. Og jeg synes at det begynner å bli nok med at jeg er den som alltid må slippe alt. Hun var ofte syk i to år og jeg var hjemmeværende pga det. Han nektet å ha henne mer enn han måtte og klagde på at hun var ofte syk. Det er ikke lett når man har øre-nese-hals barn. Hvordan er reglene på det? Med henting, kjøring? Tidspunkter? Kan bf kreve at han henter når han vil og at jeg skal hente når han vil? Jeg er også nå inn i tredje trimester. Så har gitt beskjed om at å stå opp kl 5 om morgenen for å hente datter og kjøre nesten 3 timer rett og slett blir for tøft. Jeg sliter med bilsyke etter bare 20min enda jeg kjører selv. Har vært innlagt på sykehuset pga hyperemesis også så jeg sliter noe utrolig. Snart er også babyen født og da har jeg lest meg opp på at det er både uforsvarlig å ha en baby i ett bilsete 3 timer og å vekke det i 4-5 tiden om morgenen. Når datter på 5år er syk, så er det ikke lett med lang biltur. Barnefar ønsker jo ikke å ha henne hhemme, syk pp Mandager. Hva har dere gjort i lignende situasjoner? Hva haddd dere ville gjort i slike situasjoner? Hva er lovene/reglene i dette? Vi har en del problemer fra før av. Da han reiser mye og kan være borte plutselig 5 måneder i slengen. Så når han er hjem og det ikke helt blir som han vil, trues det med at "da blir det ikke samvær" og at det er min skyld. Han tror nok at det er jeg som er desperat etter alenetid uten barn, men det er nok heller jeg som ønsker sterkt at det skal være god kontakt mellom far og datter (jeg sier nesten alltid ja til at far kan ha henne litt mere når han en gang i skuddåret spør om det), da dette uteble i min oppvekst. Det er rett og slett forferdelig å se at hun savner pappaen sin så mye og i over så lange tider. Dette er bare en brøkdel av det vi sliter med😳🤷 Endret 19. mars 2021 av MammaPernille 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Er han far til baby? Hvis ikke, er det ikke hans ansvar at du er forsvarlig med tanke på altfor mye bilkjøring og tidlig vekking av baby, dette er jo noe du selv må ta ansvar for. Anonymkode: 5e2ca...57e 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Skulle til å foreslå at dere heller møtes på halvveien, om det fungerer for barnet. Da får du 45 min hver vei mandag morgen, så 1,5 time samlet sett - er mye mer innafor enn 1,5 time hver vei og 3 timers kjøring samla før evt jobb mandag. Selv uavhengig av graviditet og ny baby lurer jeg på hvorfor du har gått med på denne ordningen? Anonymkode: e48a8...082 21
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Det er i utgangspunktet den som har samvær som skal kjøre og hente, men da skal du også være med å betale da (samme brøk som bidraget). Og ja, hva med å møtes på halvveien? Lag også en egen avtale med at når barnet er sykt så må det løses sånn og sånn. Om far har jobb så kan det være vanskelig for han å være hjemme med barnet, for siden han bare har samvær så er det egentlig kun du som har rett til sykt barn-dager. Her har vi alltid hatt barnet hos meg når hun har vært syk, fordi hun har ønsket å være hos mamma. Og hun har selvsagt avlyst hele samværshelger om hun ikke har vært frist. Om barnet er sykt den dagen hun skal hjem igjen er det naturlig at far kjører hele veien, egentlig synes jeg det er naturlig uansett siden det er tidlig på morgenen. Anonymkode: 0e713...dc6 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Men hvordan er denne ordningen for barnet?... Anonymkode: 619c4...0d1 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Han truer deg med at han ikke vil ha samvær hvis det ikke blir på hans premisser? Det er da virkelig ikke ditt ansvar at han ikke gidder å gjøre noe ekstra for datteren deres. Skjønner at du ønsker å legge til rette for samvær med far altså. Men hvis han ikke klarer å levere på mandager så må han kanskje avslutte samværet søndags kveld. Anonymkode: 3b76b...0bb 36
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Kommer jo også litt an på hvem som flyttet så langt unna etter bruddet? Da bør man jo ha tenkt på reisevei. Ville uansett gått på fam.vernkontoret å skrevet en ny avtale, som passer for dere begge. Her er det 30min mellom meg og far, men han henter på skolen på fredag og leverer der på mandag. Noe annet ville ikke gått, jeg jobber i helgene. Men om jeg ikke jobbet, hadde jeg jo egentlig bare hatt lørdag helt fri også. Anonymkode: 36955...185 5
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Jeg tenker at du innkaller til møte på familievernkontoret og så lager dere en samværsavtale som fungerer for begge parter. Og da må dere begge gi og ta litt - denne "my way or the high way" holdningen styrker ikke samarbeidet. Jeg går ut fra at en av dere flyttet vekk fra nærområdet og da er det naturlig at den som valgte å flytte langt vekk i stan må ta et større ansvar for transporten i forbindelse med samvær. Som flere har nevnt skal kostnaden med transport deles, men gjennomføringen av transport står samværsforelder for. La han få ete ordene sine, mener jeg: dersom far ikke får det som han vil så blir det ikke samvær. Synd, da blir det ikke samvær.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kommer jo også litt an på hvem som flyttet så langt unna etter bruddet? Da bør man jo ha tenkt på reisevei. Ville uansett gått på fam.vernkontoret å skrevet en ny avtale, som passer for dere begge. Her er det 30min mellom meg og far, men han henter på skolen på fredag og leverer der på mandag. Noe annet ville ikke gått, jeg jobber i helgene. Men om jeg ikke jobbet, hadde jeg jo egentlig bare hatt lørdag helt fri også. Anonymkode: 36955...185 Hvem som er grunnen til avstanden er irrelevant. Dersom ikke annet er avtalt, er henting og levering samværsforeldrens ansvar. Men samværsforeldren kan også velge og vrake i om samværet skal gjennomføres eller ei. Her står det: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/foreldreansvar.pdf Anonymkode: 1fa95...5e7 6
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er han far til baby? Hvis ikke, er det ikke hans ansvar at du er forsvarlig med tanke på altfor mye bilkjøring og tidlig vekking av baby, dette er jo noe du selv må ta ansvar for. Anonymkode: 5e2ca...57e Han er ikke far til baby. Skjønner ikke helt hvilket ansvar du mener jeg skal ta, når det overalt står at det er uforsvarlig å kjøre langt med nyfødt barn i bilsete🤷 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvem som er grunnen til avstanden er irrelevant. Dersom ikke annet er avtalt, er henting og levering samværsforeldrens ansvar. Men samværsforeldren kan også velge og vrake i om samværet skal gjennomføres eller ei. Her står det: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/foreldreansvar.pdf Anonymkode: 1fa95...5e7 Dette stemmer. Hadde aldri strukket meg så langt for denne mannen. Anonymkode: 93b2e...859 14
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 19. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Skulle til å foreslå at dere heller møtes på halvveien, om det fungerer for barnet. Da får du 45 min hver vei mandag morgen, så 1,5 time samlet sett - er mye mer innafor enn 1,5 time hver vei og 3 timers kjøring samla før evt jobb mandag. Selv uavhengig av graviditet og ny baby lurer jeg på hvorfor du har gått med på denne ordningen? Anonymkode: e48a8...082 Har til nylig kjørt henne 2 timer pappahelger både Fredag og Mandager. Jeg har gått med på alle ordninger som kan tenkes, da jeg kun ønsker fred og ro. Så har nærmest spurt "hvor høyt", når han sier "hopp". Den siste endringen ble til fordi jeg har prøvd å finne noe som funket bedre for meg. Å kjøre 2 timer Fredag og å igjen kjøre 2 timer på Mandag ble tøft, da jeg nå nesten ikke sover og dupper der jeg sitter. Men å stå opp kl 5 om morgenen ble altså like tøft😅 Og nå må jeg med det samme planlegge hva som funker best for nyfødt baby når den tid kommer og 5åringen om feks sykdom oppstår, skole osv. Så nå er det om å finne en løsning som funker for alle. Hun har i alle år vært opp til samme tid på Mandager. Så endringer jeg har gjort, har enda ikke blitt til endringer rundt 5åringen på Mandager. Hun liker at pappa sin side henter på Fredager. Endret 19. mars 2021 av MammaPernille 3
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hvordan er denne ordningen for barnet?... Anonymkode: 619c4...0d1 Barnet er trøtt på Mandager. Det var litt tøft i starten, men nå er hun vant det, heldigvis🙏 Har prøvd å finne andre løsninger, men det går ikke i godt vann hos bf.
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han truer deg med at han ikke vil ha samvær hvis det ikke blir på hans premisser? Det er da virkelig ikke ditt ansvar at han ikke gidder å gjøre noe ekstra for datteren deres. Skjønner at du ønsker å legge til rette for samvær med far altså. Men hvis han ikke klarer å levere på mandager så må han kanskje avslutte samværet søndags kveld. Anonymkode: 3b76b...0bb Ja det var det siste jeg nevnte. Altså at han heller kan levere på Søndager, hvis det passer bedre mtp leveringer. Ellers er jeg jo ikke vanskelig på ekstra dager i ferier og sånt om han ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 MammaPernille skrev (16 minutter siden): Han er ikke far til baby. Skjønner ikke helt hvilket ansvar du mener jeg skal ta, når det overalt står at det er uforsvarlig å kjøre langt med nyfødt barn i bilsete🤷 Så lenge dere har denne avtalen er det din plikt å sørge for at du kan overholde din del. At du får baby endrer ikke det - da må du finne en løsning. Kan ikke baby være med i bilen, så må du enten skaffe barnevakt til baby - eller noen andre kjøre. Anonymkode: e48a8...082 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 Det her er veldig enkelt. Normalen er at kostnadene deles, men at samværsforelder har ansvaret for å hente og bringe. Du har frem til nå vært veldig snill, men nå har du ikke den muligheten lenger og da gir du barnefar beskjed om at du tar din andel av kostnadene, men han må hente henne og leverer henne. Anonymkode: c1609...db8 20
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #17 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer jo også litt an på hvem som flyttet så langt unna etter bruddet? Da bør man jo ha tenkt på reisevei. Ville uansett gått på fam.vernkontoret å skrevet en ny avtale, som passer for dere begge. Her er det 30min mellom meg og far, men han henter på skolen på fredag og leverer der på mandag. Noe annet ville ikke gått, jeg jobber i helgene. Men om jeg ikke jobbet, hadde jeg jo egentlig bare hatt lørdag helt fri også. Anonymkode: 36955...185 Jeg flyttet fra Kr.sund til trøndelag. Vi endte til slutt opp her vi bor 1,5 time unna barnefar fordi min mor bor her. Jeg var alenemor da og ville kjenne på tryggheten med å ha henne i nærheten. Pluss at det er billigere å bo her. Bokvaliteten blir atskillig dårligere jo nærmere far vi flytter. Så fordi jeg ikke valgte å flytte nærmere han, synes du faktisk at det ligger på meg altså? Vi har prøvd med familievernkontoret to-tre ganger, men barnefar synes at de ikke faller nok i hannes favør, så det unngåes fra hannes side. Ikke at han egentlig forholder seg så mye til det som er sagt der uansett😆 Ja kjenner til det 😊 Pga leveringene jeg gjorde på Fredagene før , ble det Lørdag og Søndag på meg. Så det var da noe heldigvis😊 3
Maleficenta Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 MammaPernille skrev (4 minutter siden): Jeg flyttet fra Kr.sund til trøndelag. Vi endte til slutt opp her vi bor 1,5 time unna barnefar fordi min mor bor her. Jeg var alenemor da og ville kjenne på tryggheten med å ha henne i nærheten. Pluss at det er billigere å bo her. Bokvaliteten blir atskillig dårligere jo nærmere far vi flytter. Så fordi jeg ikke valgte å flytte nærmere han, synes du faktisk at det ligger på meg altså? Vi har prøvd med familievernkontoret to-tre ganger, men barnefar synes at de ikke faller nok i hannes favør, så det unngåes fra hannes side. Ikke at han egentlig forholder seg så mye til det som er sagt der uansett😆 Ja kjenner til det 😊 Pga leveringene jeg gjorde på Fredagene før , ble det Lørdag og Søndag på meg. Så det var da noe heldigvis😊 avslutt samvær da om han skal gjøre seg så vanskelig 5
MammaPernille Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 19. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så lenge dere har denne avtalen er det din plikt å sørge for at du kan overholde din del. At du får baby endrer ikke det - da må du finne en løsning. Kan ikke baby være med i bilen, så må du enten skaffe barnevakt til baby - eller noen andre kjøre. Anonymkode: e48a8...082 Du vet at babyer skal ammes...? 🤔 Og den skriftlige avtalen var at barnefar henter Fredager og leverer Søndager. Tror jeg. Jeg vet faktisk ikke hva som står i den lengre. Denne avtalen var det han som kom med, men den har han da ikke overholdt, så vi har egentlig ingen avtaler🤷 Han holder den bort fra meg (klarte å miste min. Han nekter meg ny kopi). Derfor reagerte jeg på at jeg måtte hente tidlig og han kunne hente så sent som det passet. Fordi dette skal gå veldig etter han bare. Det virker ikke som du har vært i lignende situasjon🤔 og jeg har ingen andre løsninger. Derfor jeg henvendte meg her i all fortvilelse. Men ja du. Takk for dine innspill😊👍 Endret 19. mars 2021 av MammaPernille 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Fra nå av kan dere dele på kostnadene og han får ta det praktiske. Ingen lov sier at du skal verken hente eller levere så det kan du bare slutte med enkelt og greit. Anonymkode: 292db...b76 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå