Gå til innhold

Bør sjokolade og søtsakene reguleres på samme måte som tobakk? Med avgifter, advarseler og plasser bak disken.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det høres kanskje latterlig ut. Samtidig så er overvekt et så stort samfunnsproblem at vi må gjøre noe med det. Sjokolade og søtsaker er i seg selv ikke like farlig som røyking, men for mange mennesker er det det. 

Nå vil mange si at mye vanlig mat inneholder sukker, fett og kalorier man ikke trenger. Men man blir faktisk ikke spesielt overvektig av å spise 4 brødskiver med syltetøy til frokost sammenlignet med sjokolade og søtsaker.

Anonymkode: 0b6ff...9ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, egentlig ikke. Kanskje det hadde vært nyttig for slike som meg som i lengre perioder kunne spise en 200 grams sjokoladeplate daglig, samt potetgull og annet søtt. Jeg spiste det slik man spiser brødskiver og middag. Nå har jeg åpenbart et dårlig forhold til mat og sliter med spiseproblematikk, og det går under å psykiske problemer, ikke avhengighet slik som for eksempel med nikotin (røyk, snus). Blir litt det samme som å skulle sette advarsler på vinflasker. De fleste koser seg med vin til maten, men så har du alkoholikere. De fleste koser seg med sjokolade en gang i blant, men så har du slike som meg. Slikt kan man ikke si om røyk ettersom de fleste som røyker og snuser, er avhengige. 

De fleste vet at det å spise for mye sjokolade og søtsaker ikke er bra for kroppen. Alle vet at det er farlig å røyke. Alle vet også at om du drikker mange vinflasker i uka så er det problematisk. Å spise en 200 g sjokoladeplate i uka er noe helt annet enn å spise det hver dag. Det blir 1,4 kg sjokolade i uka, det. Sykt, hva? 

Skal man få folk til å spise mindre søtt må man ta tak i problemene der de ligger, og jeg tror ikke problemet er at folk ikke vet at det er usunt med for store mengder. Fire brødskiver med jordbærsyltetøy høres for øvrig ikke noe særlig bra ut det heller. Spesielt ikke om brødet er hvitt. Om det er grovt får man i det minste i seg grove kornprodukter og andre næringsstoffer. Jordbærsyltetøy gir deg kun sukker og kanskje litt vitaminer fra selve jordbæret, men ingen proteiner - da er faktisk sjokolade bedre, for det inneholder litt proteiner, samt fett. Jordbærsyltetøy inneholder kun karbohydrater. Kalorifattig betyr ikke sunt, for jo mindre kalorier, jo mindre plass til næringsstoffer. 

Anonymkode: a3d28...c1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det høres kanskje latterlig ut. Samtidig så er overvekt et så stort samfunnsproblem at vi må gjøre noe med det. Sjokolade og søtsaker er i seg selv ikke like farlig som røyking, men for mange mennesker er det det. 

Nå vil mange si at mye vanlig mat inneholder sukker, fett og kalorier man ikke trenger. Men man blir faktisk ikke spesielt overvektig av å spise 4 brødskiver med syltetøy til frokost sammenlignet med sjokolade og søtsaker.

Anonymkode: 0b6ff...9ba

Nei det er nok ikke veien å gå. Tror nok de som sliter med fedme får vekt av mange andre valg enn bare søtsakene . Junkfood og store middager bare med frityr og fet mat. Boller, brus , pølser +++. Har sett noen bilder som blir lagt ut på fb, og tenker med meg selv at det ikke er noe rart at de har blitt tykke, med de middagene der. Alt omhandler god mat drikke, og da har jeg ikke engang sett bilder av snopet. 

Det er vanskelig å tvinge noen som ikke vil forstå. Tvungent oppmøte hos ernæringsfysiolog kanskje. Lekser og konsekvens. Men vanskelig. De vil jo ikke skjønne og forstår ikke at det er noe problem. 

Anonymkode: 50db0...5de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Nei, får være grenser. Gi heller bedre opplæring i kosthold på skolen. Det har de f.eks gjort i Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei det er nok ikke veien å gå. Tror nok de som sliter med fedme får vekt av mange andre valg enn bare søtsakene . Junkfood og store middager bare med frityr og fet mat. Boller, brus , pølser +++. Har sett noen bilder som blir lagt ut på fb, og tenker med meg selv at det ikke er noe rart at de har blitt tykke, med de middagene der. Alt omhandler god mat drikke, og da har jeg ikke engang sett bilder av snopet. 

Det er vanskelig å tvinge noen som ikke vil forstå. Tvungent oppmøte hos ernæringsfysiolog kanskje. Lekser og konsekvens. Men vanskelig. De vil jo ikke skjønne og forstår ikke at det er noe problem. 

Anonymkode: 50db0...5de

Tvang er aldri løsningen i slike tilfeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er andre ting enn sjokolade som er problemet. Det er det at det drikkes brus fremfor vann, loff fremfor grovt brød, store porsjoner osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søtsaker er jo omtrent halve butikken, hehe.

Anonymkode: 31d99...457

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Diamant20 skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er andre ting enn sjokolade som er problemet. Det er det at det drikkes brus fremfor vann, loff fremfor grovt brød, store porsjoner osv. 

I tillegg er det mange som utvikler et dårlig forhold til mat og bruker mat og godteri til å regulere følelser. Jeg har selv hatt problemer med dette (og har det nok fortsatt, men er på bedringens vei) og det er virkelig ingen dans på roser, det er faktisk helt jævlig. Jeg har tidligere vært avhengig av snus og røyk, og det kan på mange måter sammenlignes, men jeg har ikke fått abstinenser av å kutte ut sjokolade og slikt over en periode slik jeg fikk av å kutte ut snus og røyk. Men mitt mål er å kunne kose meg med sjokolade, ikke spise det som om det var hverdagskost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...