Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som søker jobber hvordan formidler dere egen kompetanse? Jeg føler at jeg er dårlig på å selge meg inn når jeg skal skrive søknader. Får helt prestasjonsangst når jeg leser om alle krav i annonser at jeg nesten ikke tørr å søke engang. Kunne trengt noen råd her. 

Anonymkode: d6417...cd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HØR PÅ DENNE (hun har også om CV i episoden før denne, og den bør du også høre på). Hun snakker om det på en veldig engasjerende og motiverende måte, sånn at det blir gøy og spennende: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i punktet over!

Videre: Gå gjennom utlysningen punkt for punkt og skriv inn alle ferdighetene du har fra den listen. Og hvis det er en digital søknad hvor det er mange søknader bør du tenke på algoritmer og skrive nøyaktig de samme begrepene som er brukt i utlysningen. For eksempel om det står «god på dataanalyse» så bruker du ordet «dataanalyse» i søknaden din fremfor «erfaren i å analysere data». Dette gjør at datasystemet plukker deg ut som en mer egnet kandidat enn andre.

Lykke til!

Anonymkode: d9150...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere som søker jobber hvordan formidler dere egen kompetanse? Jeg føler at jeg er dårlig på å selge meg inn når jeg skal skrive søknader. Får helt prestasjonsangst når jeg leser om alle krav i annonser at jeg nesten ikke tørr å søke engang. Kunne trengt noen råd her. 

Jeg jobber med ansettelsesprosesser, og kan gi deg et par tips. Kanskje kjenner du deg igjen i disse, og kan ta til deg rådene. Kanskje ikke, men la gå. 

For det første er veldig mange veldig opphengt i å skrive om ting dem har oppnådd og gjort. Lange avsnitt om kunnskap og bragder i tidligere jobber som preger søknaden. Det er egentlig ikke særlig interessant å lese. For det meste av det som da blir skrevet er egentlig en oppsummering av CV'en. Og det trenger jeg ikke. For jeg leser jo CV'en din også, og ønsker ikke smør på flesk i søknaden. Det er ikke fortiden jeg er interessert i, men fremtiden din.

For det andre bruker folk lange og unødvendige ord og setninger for å prøve å fylle ut en søknad. Stallfyll, for å få søknaden lang nok. Dette er lite imponerende. Stillingen du søker på burde gi deg grunnlag til å skrive en liten A4 side uten å bruke ord og setninger som stallfyll. 

Angående dette så tenker jeg dette er en fin oppskrift på en god søknad (for meg):

Fortell først hvor du fant stillingen, og oppgi at du søker på stillingen (for å få søknaden formell). Vær gjerne overbegeistret her! Det legger grunnlaget for en god søknad. 

Så et par-tre setninger om deg selv. Hvor du bor, hvor du kommer fra, alder, sivilstatus, har du spesielle hobbyer og interesser? f.eks.

Deretter tar du foran deg hvordan du innfrir "kravene" for stillingene. At du har relevant bachelor og/eller erfaring, kan sikkerhetsklareres osv. 

Og her kommer det viktigste, hvor du er fremtidsfokusert:

Så skriver du om hvorfor vi bør ansette deg. Altså, at dine personlige egenskaper, ferdigheter og interesser passer stillingen, hvordan du passer inn hos oss og i vårt arbeidsmiljø og hvordan du kommer til å mestre arbeidsoppgavene i stillingen.

Så skriver du om motivasjonen din for jobben. Hva du tenker om framtiden, hva du kan bidra med, på hvilken måte vi som bedrift utfyller deg. Vis ambisjoner, følelser og begeistring. 

Så avrunder du med en kort avslutning hvor du inviterer til dialog, og at du ser veldig fram til respons. 

Altså: Fremtidsfokus, begeistring, motivasjon og ambisjoner må komme frem. Skriver du dette riktig så skal du faktisk slite med å holde deg innenfor de uskrevne regler om en søknad på 1 - 1,5 A4-sider. Og du vil ha en god søknad uansett mottaker. 

Anonymkode: 93d0f...b03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mariell1995 skrev (18 timer siden):

HØR PÅ DENNE (hun har også om CV i episoden før denne, og den bør du også høre på). Hun snakker om det på en veldig engasjerende og motiverende måte, sånn at det blir gøy og spennende: 

Ikke hør på denne. Hun gir tips de fleste har hørt om eller kommer til å bruke nå, og da skiller man seg ikke ut jo! 

Anonymkode: 05cc2...ff2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber med ansettelsesprosesser, og kan gi deg et par tips. Kanskje kjenner du deg igjen i disse, og kan ta til deg rådene. Kanskje ikke, men la gå. 

For det første er veldig mange veldig opphengt i å skrive om ting dem har oppnådd og gjort. Lange avsnitt om kunnskap og bragder i tidligere jobber som preger søknaden. Det er egentlig ikke særlig interessant å lese. For det meste av det som da blir skrevet er egentlig en oppsummering av CV'en. Og det trenger jeg ikke. For jeg leser jo CV'en din også, og ønsker ikke smør på flesk i søknaden. Det er ikke fortiden jeg er interessert i, men fremtiden din.

For det andre bruker folk lange og unødvendige ord og setninger for å prøve å fylle ut en søknad. Stallfyll, for å få søknaden lang nok. Dette er lite imponerende. Stillingen du søker på burde gi deg grunnlag til å skrive en liten A4 side uten å bruke ord og setninger som stallfyll. 

Angående dette så tenker jeg dette er en fin oppskrift på en god søknad (for meg):

Fortell først hvor du fant stillingen, og oppgi at du søker på stillingen (for å få søknaden formell). Vær gjerne overbegeistret her! Det legger grunnlaget for en god søknad. 

Så et par-tre setninger om deg selv. Hvor du bor, hvor du kommer fra, alder, sivilstatus, har du spesielle hobbyer og interesser? f.eks.

Deretter tar du foran deg hvordan du innfrir "kravene" for stillingene. At du har relevant bachelor og/eller erfaring, kan sikkerhetsklareres osv. 

Så skriver du om hvorfor vi bør ansette deg. Altså, at dine personlige egenskaper, ferdigheter og interesser passer stillingen, hvordan du passer inn hos oss og i vårt arbeidsmiljø og hvordan du kommer til å mestre arbeidsoppgavene i stillingen.

Så skriver du om motivasjonen din for jobben. Hva du tenker om framtiden, hva du kan bidra med, på hvilken måte vi som bedrift utfyller deg. Vis ambisjoner, følelser og begeistring. 

Så avrunder du med en kort avslutning hvor du inviterer til dialog, og at du ser veldig fram til respons. 

Altså: Fremtidsfokus, begeistring, motivasjon og ambisjoner må komme frem. Skriver du dette riktig så skal du faktisk slite med å holde deg innenfor de uskrevne regler om en søknad på 1 - 1,5 A4-sider. Og du vil ha en god søknad uansett mottaker. 

Problemet er at de aller fleste svarer akkurat det samme: Dere bør ansette meg fordi jeg er flink, fleksibel og motivert....Ikke sant? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at de aller fleste svarer akkurat det samme: Dere bør ansette meg fordi jeg er flink, fleksibel og motivert....Ikke sant? 

Ja, det er et problem at folk er så dårlig å ordlegge seg, og bruker altfor lite tid på søknaden.

Hvis du skriver at du er flink, fleksibel og motivert så har du skrevet en dårlig søknad.

Du skal ikke skrive at er flink, fleksibel og motivert. Du skal VISE det gjennom søknaden. Dér er forskjellen mellom en dårlig og en god søknad. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er et problem at folk er så dårlig å ordlegge seg, og bruker altfor lite tid på søknaden.

Hvis du skriver at du er flink, fleksibel og motivert så har du skrevet en dårlig søknad.

Du skal ikke skrive at er flink, fleksibel og motivert. Du skal VISE det gjennom søknaden. Dér er forskjellen mellom en dårlig og en god søknad. 

Hvordan gjør man det? 

Skrevet

Leser en del søknader. Det er ekstremt mye dårlige søknader som skrives. Også fra folk ned god utdannelse. Fokuser på godt språk og klart budskap.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan gjør man det? 

Jeg har jo nettopp skrevet det i et langt innlegg til deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alder står allerede på CV. Og sivilstatus?! Urelevant å skrive om, jeg har aldri hatt med dette. Heller ikke fått spørsmål om dette på intervju. Ellers gode råd altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 20.44):

Bare vær deg selv. Du skal ikke selge. Du har ingen forutsetning for å vite arbeidsgivers / rekrutteres personlige preferanser er. Ikke få det til å se ut som at du tror det heller, for det er umulig. 

Alle skriver forskjellig, vektlegger skrivefeil forskjellig, vektlegger oppsettet på CV og søknad litt forskjellig..

Gjør det slik som du liker. Skriv kort og fattet. Hold deg til det som er relevant for stillingen og yrket. Ikke skryt på deg noe. Bare fortell hva som er dine erfaringer 🙂

Anonymkode: 52655...d87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alder står allerede på CV. Og sivilstatus?! Urelevant å skrive om, jeg har aldri hatt med dette. Heller ikke fått spørsmål om dette på intervju. Ellers gode råd altså.

Jeg skrev "f.eks" i det avsnittet. Om du vil ta med sivilstatus så kan du jo gjøre det. Eller la være. Om man er enslig, samboer eller gift gir meg jo ingenting fra eller til uansett, annet enn at det er en "hyggelig" opplysning om deg. Sivilstatus er jo "nesten" offentlig informasjon, og således ikke nødvendig å skjule som prinsipp. Eller er du uenig? Uansett, velg selv. Det er jo presentasjonen om deg jeg ønsker å lese som en introduksjon til søknaden, og du bestemmer jo selv hva du vil skrive om deg selv.

For øvrig er det mer normalt enn unormalt å spørre om privatsituasjonen til kandidatene på intervju. Spesielt om sivilstatus. Gjerne innledningsvis i intervjuet, ettersom man da ofte må presentere seg selv. Litt small-talk for å begynne en plass. Sivilstatus gir ingenting informasjon annet enn at man får vite mer om kandidatens privatsituasjon, men veier jo på ingen måter fra eller til uansett sivilstand. 

Helt greit at man innleder det avsnittet med f,eks: "Jeg er en 35 år gammel kvinne som er oppvokst i Bergen." osv, så at man gjentar alderen er helt greit det.  

NB! For min del setter jeg pris på humor eller glimt i øyet i søknaden. Og da snakker jeg ikke om ironi eller sarkasme, det må du holde deg borte ifra. Men humor eller glimt i øyet er noe du må veie opp mot seriøsiteten i firmaet og stillingen du søker på. Ikke bruk dette hvis du søker en høytstående jobb, eventuelt hos en bedrift som har en "stram" bedriftskultur. 

Å oppgi sivilstatus som enslig (hvis du er enslig) gir deg en fin anledning til å supplere dette med et slags glimt i øyet med en kommentar til sivilstatusen i samme setning. Det er lov og kan på mange måte være forfriskende med søknader som ikke er så selvhøytidelige. Men igjen, se an firmaet og stillingen du søker på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bare vær deg selv. Du skal ikke selge. Du har ingen forutsetning for å vite arbeidsgivers / rekrutteres personlige preferanser er. Ikke få det til å se ut som at du tror det heller, for det er umulig. 

Nja. Her er jeg ikke helt enig altså. Med litt research om bedriften, ansatte og ledere så finner du fort ut hvilke personer du har med å gjøre og hvilken kultur dem har. Sosiale plattformer og nettsider er en finfin anledning til å kartlegge personene i prosessen. Det er bedre at du later til å tro deres personlige preferanser basert på research og treffer, enn at du lar være og bommer. 

Du skal faktisk bruke søknaden til selge inn deg selv. Det er jo det en søknad er. Det er din eneste metode til å nå inn i bedriften, og den må du bruke. Du må bruke tid og ressurser på det. Altfor mange gjør ikke det, og søknader som gjør det skiller seg ofte ut sammenlignet med dem som ikke gjør det. Man merker også fort om en søknad er masseprodusert eller ikke også, og det er lite innbringende å lese. Man sitter ofte igjen med inntrykket av at kandidaten ikke har riktig motivasjon for VÅR stilling, men at alt handler egentlig om å få seg en jobb. Det er ikke godt nok for oss. Vi ønsker folk som får adrenalinrush i kroppen når dem ser stillingsutlysningen vår, og pga engasjement knapt får sove i søkeprosessen. Litt satt på spissen, men du skjønner. Hos oss handler det om vår stilling, ikke en stilling. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Flink blir for vagt. Prøv å være konkret :) 

De intervjuene jeg har vært på har kommet etter de korteste søknader, som er veldig gode.( ca en halv - 3/4 A4 side). En hel side blir for langt ifølge min karriereveileder. Tenk om de får 300 søknader og alle skriver en A4 side? da faller de fort av. Du trenger heller ikke oppgi alder, kjønn, bosted i søknaden heller. Det finner de i CV. Si hvorfor du søker jobben, bruk noen linjer på å lenke opp til relevant erfaring, og dine viktigste egenskaper og styrker for stillingen. Aller viktigst er motivasjon! 

Endret av marsvin
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke hør på denne. Hun gir tips de fleste har hørt om eller kommer til å bruke nå, og da skiller man seg ikke ut jo! 

Hmm... Man kan jo skille seg veldig ut, hvis man skriver konkret om sine personlige egenskaper og eksempler rettet mot seg selv og sine ferdigheter, hva man kan bidra med, osv. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et godt tips: 

Avslutt søknaden med å fortelle hva arbeidsgiver får ved å velge nettopp deg og skriv gjerne helt nederst:

Takk for tiden og vurderingen!

Hold resten kort og ryddig. Jeg har kun 4 avsnitt i alle søknadene jeg fikk napp på. Kort intro om hvem jeg er først, så et avsnitt om utdanning/relevant erfaring. Deretter et litt lengre avsnitt om hvem jeg er som person og hvorfor kombinasjonen som utgjør meg er en bra fit for stillingen og nederst et kort og sterkt argument med hva arbeidsgiver får med å ansette nettopp meg. Alltid funka. 

Men husk at det tar tid å bli god på søknadsskriving. Men bruk tid på å komme med konkrete eksempler på ting. Om du sier du er pålitelig? Okei - begrunn det. Møter du opp på jobb til rett tid, leverer du oppgaver innen fristen? Begrunn påstandene dine. Veldig viktig!

- Kvinne 28

Anonymkode: 45f32...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...