Gå til innhold

Skattemelding - får samboer rentefradragene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle.

Jeg fikk skattemeldingen min i dag og så at det sto 0 kr på gjeld?  Jeg eier bolig 50/50 sammen med samboer.
Er det han som frå fradrag på rentene? Har ikke helt peiling på dette her, men vi eier altså likt.

Kan noen forklare?

Anonymkode: 912b9...e4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei alle.

Jeg fikk skattemeldingen min i dag og så at det sto 0 kr på gjeld?  Jeg eier bolig 50/50 sammen med samboer.
Er det han som frå fradrag på rentene? Har ikke helt peiling på dette her, men vi eier altså likt.

Kan noen forklare?

Er huslånet betalt ned da kanskje?

Anonymkode: 9890f...a9b

Skrevet

Hei alle.

Kan noen forklare?

Lånet står som regel på en person. Dere kan overføre mellom dere i forhold til eierforhold og låneavtalen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er huslånet betalt ned da kanskje?

Anonymkode: 9890f...a9b

Nei vi kjøpte hus i september 2020. Så ganske ferskt.

Skrevet

Hvis han står som hovedlåntaker på på lånet vil han få alle gjeldsrentene. Det er noen og 20% av det dere har betalt i renter på boliglånet. Vil han ikke betale dette til deg kan du bare endre skattemeldingen og legge til din del av eierbrøken, så får du ny beregning☺️

Gjest Føsleguri
Skrevet

Bankene innberetter gjeld og renter på en person selv om lånet står på begge. Dere må inn og rette skattemeldingen begge to.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er medlåntaker og dere ikke er gift er det vel vanlig praksis at banker setter alt på hovedlåntager. Dere justerer selvfølgelig skattemeldingen ihht hvem som faktisk betaler på lånet. Så du skal trolig ha halvparten av gjeld og gjeldsrenter lagt inn i din skattemelding, og han justerer ned.

Anonymkode: 38366...8dd

• Liker 3
Skrevet
Anonym1332 skrev (Akkurat nå):

Hvis han står som hovedlåntaker på på lånet vil han få alle gjeldsrentene. Det er noen og 20% av det dere har betalt i renter på boliglånet. Vil han ikke betale dette til deg kan du bare endre skattemeldingen og legge til din del av eierbrøken, så får du ny beregning☺️

Legger også til at det er det samme om du endrer skattemeldingen eller at han betaler deg halvparten av gjeldsrentene, sistnevnte vil være enklest.

Skrevet

Både lånet og rentefradraget står på din samboer. Dere må begge gå inn og endre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym1332 skrev (1 minutt siden):

Føsleguri skrev (1 minutt siden):

Bankene innberetter gjeld og renter på en person selv om lånet står på begge. Dere må inn og rette skattemeldingen begge to.

Om du er medlåntaker og dere ikke er gift er det vel vanlig praksis at banker setter alt på hovedlåntager. Dere justerer selvfølgelig skattemeldingen ihht hvem som faktisk betaler på lånet. Så du skal trolig ha halvparten av gjeld og gjeldsrenter lagt inn i din skattemelding, og han justerer ned.

Anonymkode: 38366...8dd

Legger også til at det er det samme om du endrer skattemeldingen eller at han betaler deg halvparten av gjeldsrentene, sistnevnte vil være enklest.

Takk for svar dere. Så det er derfor det står 0 kr på gjeld hos meg? For han står som hovedlåntager?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Føsleguri skrev (2 minutter siden):

Så rart. Glad jeg bor alene. Da lærte jeg noe nytt :) 

Anonymkode: 10b57...6ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar dere. Så det er derfor det står 0 kr på gjeld hos meg? For han står som hovedlåntager?

Ja☺️

Gjest Føsleguri
Skrevet

Det blir ikke det samme.

Skattefradraget utgjør 22 % av renteutgiftene.

Det blir ikke riktig at han skal betale alle renteutgiftene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja☺️

Flotte greier. Da skal jeg prate med han og endre det.  😄

• Liker 1
Skrevet (endret)
Føsleguri skrev (2 minutter siden):

Det blir ikke det samme.

Skattefradraget utgjør 22 % av renteutgiftene.

Det blir ikke riktig at han skal betale alle renteutgiftene.

Nå tror jeg du har misforstått noe. Hvis de sammen eier bolig 50/50 og betaler lån og renter 50/50, men han står som hovedlåntaker (som er helt normalt), så vil han få tilbake rentefradraget, som sagt er noen og 20%. da har jo hun krav på halvparten av disse, siden de har betalt likt på lån og renter. Han får jo mer igjen fordi det står på han, men på den posten i skattemeldingen har hun jo krav på halvparten.

Endret av Anonym1332
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo bare betale deg beløpet, om dere ikke har delt økonomi? 

Anonymkode: 44a88...015

• Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg du har misforstått noe. Hvis de sammen eier bolig 50/50 og betaler lån og renter 50/50, men han står som hovedlåntaker (som er helt normalt), så vil han få tilbake rentefradraget, som sagt er noen og 20%. da har jo hun krav på halvparten av disse, siden de har betalt likt på lån og renter. Han får jo mer igjen fordi det står på han, men på den posten i skattemeldingen har hun jo krav på halvparten.

Du får jo ikke 22% tilbake på «forskudd», det er jo 22% av det de sammen har betalt av renter året før. 
har de betalt 10 000,- i renter i 2020 vil de få 2200,- tilbake og hun har da krav på 1100,- av disse.

Skrevet

Må også nevnes at han har nok fått lavere skatt foregående år siden all gjeld står på han.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym1332 skrev (10 minutter siden):

Jepp. 

samme hos oss.

vi må alltid rette opp og da blir det riktig.

Anonymkode: 4f1e6...713

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...