Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dette er et pinlig problem, derfor tar jeg det som anonym.

Jeg fødte for snart 6 mnd, en såkalt styrtfødsel der jeg revnet en del (men ikke i anusområdet, kun vagina).

Jeg har opplevd 2 ganger at jeg ikke har klart å holde igjen avføringen og rett og slett bæsjet på meg. Begge gangene har vært mens jeg har ammet baby i søvn, slik at det har tatt litt tid å prøve å komme seg opp og få lagt baby i seng uten at han våkner.

Utenom disse tilfellene så føler jeg avføringstrangen kommer så brått på, fra å kjenne ingenting til å NÅ må jeg løpe. 

Kan ikke huske at det var slik tidligere med mindre det var snakk om diare. Det har det ikke vært nå.

Er det andre som har opplevd det samme? Gikk det seg til eller forble det slik?

Håper ikke på negative/slemme kommentarer, for syns det er veldig sårt at jeg i 20 årene ikke klarer å holde igjen.😔

Anonymkode: 0f93f...d30

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Dette er et pinlig problem, derfor tar jeg det som anonym.

Jeg fødte for snart 6 mnd, en såkalt styrtfødsel der jeg revnet en del (men ikke i anusområdet, kun vagina).

Jeg har opplevd 2 ganger at jeg ikke har klart å holde igjen avføringen og rett og slett bæsjet på meg. Begge gangene har vært mens jeg har ammet baby i søvn, slik at det har tatt litt tid å prøve å komme seg opp og få lagt baby i seng uten at han våkner.

Utenom disse tilfellene så føler jeg avføringstrangen kommer så brått på, fra å kjenne ingenting til å NÅ må jeg løpe. 

Kan ikke huske at det var slik tidligere med mindre det var snakk om diare. Det har det ikke vært nå.

Er det andre som har opplevd det samme? Gikk det seg til eller forble det slik?

Håper ikke på negative/slemme kommentarer, for syns det er veldig sårt at jeg i 20 årene ikke klarer å holde igjen.😔

Anonymkode: 0f93f...d30

Jeg ville bestilt en time til fastlege og sagt at du ønsker henvisning til gynekolog og så ber du gynekologen om å ta en grundig sjekk av systemet :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg du skal ta opp med legen din, du kan ikke gå rundt og ha det slik. Og du, dette er ikke flaut. Det er mange som har plager etter fødsel, det blir dessverre ikke snakket så høyt om, så ofte føler man seg alene. ❤️ 

Anonymkode: 79917...8a1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Slik skal det ikke være. Høres ut som en av lukkemuskelene er skadet etter fødsel. Ta kontakt med lege og få henvisning til gastro.

Anonymkode: 3f124...d74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok mer vanlig enn du tror, så ikke vær flau ❤️ ta kontakt med legen din, du skal ikke måtte ha det sånn. 

Anonymkode: 6c092...524

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På UNN er det en kvinnelig kirurg som har dette som sitt spesialistfelt. Hun opererer inn pacemaker sånn at en får kontroll over avføringen etter fødsel. Jeg vet ikke om det gjøres ved andre sykehus. Hvis du googler vil du finne mer informasjon om dette.

Anonymkode: 2f7f1...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som ber deg dra til lege. Så vil jeg tipse om appen mammamage, den hjelper deg trene bekkenbunnsmusklene opp igjen etter fødsel. Det høres ut som om dette er noe mer enn bare slappe bekkenbunnsmuskler altså, men helsevesenet er så opptatt av at vi skal knipe at jeg tror du vil bli møtt på en bedre måte hvis du kan si at du har trent de opp etter fødsel. 

Jeg har hatt flere vaginale fødsler uten komplikasjoner, men jeg syns jeg har fått mye mindre kontroll over lukkemuskelatur etter fødslene. Det er akkurat som om jeg har mistet litt kontakt og kontroll - uansett hvor mye jeg trener. Jeg tror det bare er litt slik det ofte er etter fødsel. Ikke rart med tanke på hvor mye musklene blir strekt. 

Anonymkode: 2a9eb...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som skriver at dette er nok mye mer vanlig enn man tror! Mener å huske at jeg hadde tendenser til noe slikt etter min andre fødsel, men at et gikk over raskt for min del. Jeg hadde imidlertid andre plager som varte i mange måneder, så dette kan jo også gå seg til uten store inngrep tenker jeg. Ta kontakt med lege, for dette har de mest greie på. Viktig å knipe! Om man gjør det riktig, kniper man også bak. Jeg måtte få veiledning i å knipe riktig etter å ha trodd at jeg gjorde det riktig i mange måneder uten noe resultat. Mye henger sammen der nede, så kanskje det kan hjelpe på. Men som sagt, dette vet legene best, så kontakt legen din som kan henvise videre til rett person. Lykke til! 

Anonymkode: 0188a...31f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe lignende nå etter fødsel nr 2. Revnet lite, og kun forover. 

5 uker siden fødsel nå, og har slitt med at bæsjetrangen kommer ekstremt akutt, som i slipp alt og løp. Og er par ganger har det kommet litt i trusen :s Skal ta det opp med legen på 6-ukerskontrollen.

Første fødsel revnet jeg mye, også bakover og innvendig, men da var det ikke noe slike problemer. 

Anonymkode: 43d06...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det sånn etter begge mine fødsler. At man akutt må bæsje. Dette har gått seg til i løpet av et års tid. Har kun revnet litt fremover ved begge mine fødsler og har ingen andre plager. 

Anonymkode: 38903...e4d

Skrevet

Det er ikke uvanlig etter en fødsel, særlig for de som har revnet, men siden det har gått 6 mnd uten at du har merket bedring ville jeg tatt en tur til legen og fått det sjekket. Første post er sannsynligvis at du henvises til fysioterapeut som kan hjelpe deg med bekkenbunnsøvelser, og det kan godt være at dette og litt mer tid er alt du trenger. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...